Kinder von suchtkranken Eltern
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Kinder von suchtkranken Eltern
5TH INTERNATIONAL SEMINAR IREFREA "Adolescence and Addiction – European Perspectives" New trends in Youth-Culture, risk factors in the European frome organised by IREFREA Austria. "Adoleszenz und Sucht – Europäische Perspektiven" Neue Trends in der Jugendkultur, Risikofaktoren im europäischen Vergleich organisiert von IREFREA Austria 22.-23. Februar 2001, Wien, Österreich Abstracts der Vorträge ESPAD - The European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs Björn HIBELL, Barbro ANDERSSON, Salme AHLSTRÖM, Olga BALAKIREVA, Thoroddur BJARNASSON, Anna KOKKEVI & Mark MORGAN The first large scale European school survey project on alcohol and other drugs (ESPAD) was conducted in 1995. Data were collected in 26 countries and reported in a common international report (Hibell, Andersson et al 1997). The aim of the project was to collect comparable data of European students’ alcohol and drug use, which had never been done before. Great efforts have been made to standardise the methodology, target age group and time of data collection. The most important goal of the project in the long run is to study trends in alcohol and drug habits and to compare trends between countries. Therefore it was planned to repeat the study every fourth year. The second data collection was conducted in 1999. The number of participating countries had then increased to 30, including Bulgaria, Croatia, Cyprus, the Czech Republic, Denmark, Estonia, the Faroe Islands, Finland, France, FYROM, Greece, Greenland, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Malta, the Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Russia (Moscow), the Slovak Republic, Slovenia, Sweden, Ukraine and the United Kingdom. Data were collected from nationally representative samples of more than 90 000 European students aged 15-16, by anonymous questionnaires. The international report will be launched simultaneously in all participating countries on February 20, 2001. The results will be highly interesting, since they give not only the actual alcohol and drug situation among young people in Europe, but also the trends between 1995 and 1999 in those countries which participated in the first study. National and International Perspective on Club Health Mark BELLIS (John Moores University, Liverpool) 'Club Health' encompasses those aspects of nightclubs, nightlife and club culture which influence the health of those who work and 'play' in the night time environment. It is committed to a holistic approach to protecting health and fun in clubs. The challenge is substantial. Nightclubs can be dark, noisy, unventilated and crowded with fire exits absent or hidden. Consumption of large amounts of alcohol and the widespread use of recreational drugs exacerbate the health risks, with intoxication, accidents and violence creating an array of difficulties for club users, workers and local health providers alike. Here we will review some work around nightlife safety undertaken by a variety of groups in the UK and abroad, Typically, these include 'safer dancing' campaigns involving the provision of free water, promotion of toughened or plastic drinking glasses to prevent injury through accidents and violence and, the compulsory registration schemes for door supervisors. Clubs in any country can now attract international audiences with dance music tourism increasing in popularity each year. Consequently, this requires an international approach to Club Health that addresses the changes in individuals’ behaviour when abroad and the need for consistent safety measures as young people visit different venues across Europe and elsewhere. We will present evidence of such changes in behaviour and with examples of variations in safer dancing standards which together mean the health of young dance tourists may be particularly at risk when travelling to clubs abroad. Family Drug Prevention Marta BELO (Irefrea Portugal) We know now that family plays an important role in prevention, since it is within the family that the grounds of education, the formation of children’s personality and the first relationships with the external world emerge. Thus we intended to analyse the prevention programmes / projects within the family of five European countries, in order to have a picture as truthful as possible of the ways of acting in this area of prevention of the drug use/abuse. So that it was possible to present a global perspective of these five countries situation, we have elaborated a tool, which was sent to several institutions (public and private) of each country with intervention in primary prevention of drug use. It is not an evaluation of the activities, but an attempt to understand the procedure and logic of those interventions. In order to do that we have designed two tools which we have designated Level I and Level II, and which would allow us to systematise the different preventive interventions. We consider Level I activities those limited in time and not integrated in a broader logic, and Level II those activities which last longer, which are included in an integrated and systematic logic of several kinds of activities, gathering different actors and with certain concerns, such as, the evaluation of the results and the existence of one or more base theoretical model(s). We have found in this study that preventive interventions within the family are a neglected reality. One cannot say that there is a reality and specificity of Drug Use Prevention Programmes which are family targeted. But one can affirm that there are prevention programmes which also contemplate activities with parents and educators. These activities are essentially informative and occur on an irregular basis. Kinder von suchtkranken Eltern Horst BRÖMER (Tannenhof, Irefrea Deutschland) Kinder von suchtkranken Eltern erleben oft eine jahrelanges Leiden: die Sucht ist als Krankheit, die auch ein System wie die Familie befallen kann, ein „giftiges Agens“, das das einbezogene Kind physisch, emotional und seelisch tiefgreifend beeinträchtigt. Im Vortrag werden die Folge der elterlichen Suchterkrankung diskutiert und dokumentiert. Die Verstrickungen im System der Generationen einer Familie werden analysiert auf der Basis des Modells der „Familienaufstellung“. Die Chancen, daß und wie Kinder sich aus den unheilvollen Verbindungen lösen können, werden vorgestellt. Grundlage dafür sind die Erfahrungen in der stationären Therapie und der Tagesgruppen des Tannenhofes in Berlin. Le Rationnel et L’irrationnel dans la Prévention G. BROYER, Professeur de psychologie clinique, Université Lumiere-Lyon2 (Original in französischer Sprache) In verschiedenen Untersuchungen zu Prävention wurden Zusammenhänge zwischen „religiöser Bindung“ und Substanzkonsum gefunden, so z.B. in der IREFREA-Studie: Dabei wurden im Zeitraum 1997-98 2000 Jugendliche in verschiedenen europäischen Länder befragt. Bei den Stichproben Coimbra und Lyon bestätigte sich zwischen dem „Glauben/Bindung an ein höheres Wesen“ als präventives Potential. Interessant wird dieser Faktor v.a. auch, weil er sowohl im klinischen Setting als auch in den Erfahrungsberichten Betroffener immer wieder erwähnt wird. Deshalb wäre es vielleicht voreilig, die Zusammenhänge als statistische Artefakte abzuqualifizieren. So beschreiben z.B. Berichte (Ex-)Alkoholabhängiger Ähnlichkeiten zwischen ihrem Alkoholkonsum und mystischen Erfahrungen. Auch bereits C.G. Jung hat einem Alkoholiker (der dann einer der Gründer der Anonymen Alkoholiker wurde) geraten, sich in eine „religiöse Atmosphäre einzutauchen“ um so möglicherweise eine grundlegende Wandlung erfahren zu können. Gemeinsamer Nenner dieser Berichte scheint eine existentielle Erfahrung des Menschen zu sein: Das Anerkennen der eigenen Ohnmacht im Umgang mit der psychoaktiven Substanz und das Vertrauen auf die höhere Macht. Welcher Art bzw. Religion diese Macht ist, ist hingegen nebensächlich. Nähert man sich dem Phänomen von einer ganz anderen Seite – nämlich der Forschung zur Minimierung der Folgen von Naturkatastrophen – erkennt man, daß Prävention ihre Inhalte immer in einer Sprache, die dem Publikum angepaßt ist, formulieren muß. Was z.B. heißen kann, auch Themen wie „religiöse Bindung“, die sich dem rationalen Verständnis entziehen, anzusprechen. Drug Prevention in Early Childhood in Europe Gregor BURKHART (EMCDDA) Prevention interventions during early childhood are a neglected area in demand reduction, and only in few European regions do programmes exist that are sufficiently structured to offer us a clear and conclusive image regarding possibilities and good practice in this field. The overview of early childhood interventions in Europe presented draws on a) the available international literature, b) information extracted from national reports submitted by the EU Member States to the EMCDDA and c) programme descriptions from this setting, contained in the EMCDDA's recently established information system, EDDRA1. By utilising these diverse information sources, it is possible to estimate the European reality in this scarcely researched field. Early childhood interventions –be they in kindergartens or families – are relatively rare in Europe, despite the importance continuously attributed to them in publications on drug prevention. Targeting children in their time of infancy, they often tend to concentrate on children of drug users, without considering the larger populations of children with similar risk profiles. This is probably due to a fixation on experiences and perspectives revealed in treatment settings, instead of using truly preventive approaches. Several approaches used in Europe are presented and discussed. These may serve as starting points for further exchange and innovation corresponding to the holistic needs of public health. Culture of cannabis Montse JUAN (Irefrea España) The presentation will be centred in the process of social construction that it explains the increase in the consumption of cannabis. In Spain has grown a social movement in defense of the cannabis along this last decade. Their influence have been achieving a new definition of cannabis in positive terms related with the health, with the ecology, with the solidarity on the third world, with the culture, the music and the art; and with an alternative research of new social utopias. That process is activated by different communities of professionals, their contribution to the promotion of the cannabis are opening new spaces of professional intervention, as well as an extensive market of products related with that substance. The dynamics in defence of the cannabis support a mystic and a promotional structure with contradictions when the analysis put it in contrast with the reality. That contrast comes basically by the narration’s of the own consumers who give a more pragmatic meaning, and less idealistic of the cannabis. Cocaine consumption and risk perception Amador CALAFAT (Irefrea España) In this presentation we will be approached the importance of the perception of risk, as very useful protection factor in front drugs use. The theoretical development will be centred in the current situation of the increase in the cocaine use. That phenomenon is happening in all Europe, and more concretely in Spain where the use of it drug has increased considerably among young of 14 and 18 years between 1994 and 1998. The increase in the consumption of cocaine is accompanied of a drop in the perception of risk, as well as there are a reinforce the symbolic labels of that substance, linked it to the social success and the prestige. The study has been carrying out with qualitative and quantitative information. Femmes détenues et drogue: la situation italienne. Laura De FAZIO (Irefrea Italia) L’article analyse toxicodépendance féminine par rapport aux thèmes de la criminalité et de la détention et souligne les aspects plus interessants qui regardent la situation italienne. En particulier on examine les dispositiones principales prévues par la loi italienne specifiquement concernantes les toxicodépendants détenus, en cherchant de distinguer celles qui considèrent l’identité de genre. Les plus importantes sont les dispositions qui regardent la condition des femmes détenues avec des enfants, parmi lesquelles il y a eu des changements et on s’attend une réforme en ce qui concerne l’actuelle détention avec la mère, des enfants jusqu’à trois ans. Un autre problème regarde le traitement de la femme toxicodépendante détenue et la presence/absence de prévisions spécifiques qui considèrent la specificité de la condition féminine. VERS UNE PREVENTION DES ABUS D’ALCOOL Françoise FACY, Myriam RABAUD (Irefrea France) Résumé : La place des jeunes français dans la mortalité et la morbidité consécutives à des usages excessifs d’alcool demeure trop importante malgré les campagnes de prévention des accidents en particulier. La difficulté des dépistages des risques d’alcoolisation excessive est plus marquée chez les jeunes en milieu médical. L’étude menée porte sur les centres d’alcoologie, où les consultants de moins de vingt-cinq ans sont comparés à des jeunes de même âge, vus dans des centres d’examens de santé au titre de la médecine préventive. Chacune de ces deux populations montre que les jeunes de moins de vingt-cinq ans par rapport aux sujets plus âgés, présentent des profils parallèles avec un niveau d’étude plus élevé que leurs aînés, une précocité dans les consommations de psychotropes, une préférence pour les bières et les alcools forts consommés d’une manière épisodique ou en fin de semaine, un usage plus fréquent de tabac et de cannabis et enfin des ivresses plus nombreuses. Ces observations suggèrent la mise en place d’un système de repérage très précoce des abus d’alcools divers, dans des contextes de vie, et une formation des professionnels du monde socio-éducatif pour mieux répondre à ces nouveaux comportements. Substanzgebrauch und –missbrauch in Österreich Sabine HAAS, Österreichisches Bundesinstitut für Gesundheitswesen (ÖBIG, Austrian Reitox-Focal Point) Eine Analyse der Ergebnisse von repräsentativen Studien zu Konsumerfahrungen von Jugendlichen mit (illegalen) Drogen in Österreich der letzten 10 Jahre zeigt vor allem zwei wesentliche Trends: ein steigender Prozentsatz von Jugendlichen berichtet über Erfahrungen mit Cannabis und „Ecstasy“ hat sich seit Mitte der 90er Jahre auf gleichbleibenden Niveau als zweihäufigst genannte illegale Substanz etabliert. Für alle anderen Substanzen finden sich im letzten Jahrzehnt etwa gleichbleibende Wert auf sehr niedrigem Niveau. Darüber hinaus gibt es einige Studien in spezifischen Subgruppen (v.a. „Rave“-Szene), die deutlich höhere Prävalenzraten bezüglich verschiedenster Substanzen aufweisen, allerdings keine Repräsentativität in Anspruch nehmen (können). Beide Typen von Studien geben in erster Linie Auskunft über Konsumerfahrungen und damit meist experimentellen Konsum bei Jugendlichen, während für Österreich kaum Daten zu problematischen Konsum bzw. „Missbrauch“ von illegalen Drogen bei Jugendlichen vorliegen. Damit einher geht das – nicht nur österreichspezifische – Problem, dass die Analyse von Risiko- bzw. Schutzfaktoren meist auf Konsumstudien beruht. Diese Studien erheben „Risikofaktoren“ für experimentellen Drogenkonsum, diese werden in der Diskussion aber häufig mit Risikofaktoren für Drogenprobleme bzw. –abhängigkeit gleichgesetzt. Dieses zunächst methodische Problem hat relevante Konsequenzen für die praktische Arbeit, da es die Prämissen der Arbeit in der Primärwie Sekundärprävention beeinflusst. Es wird daher eine Intensivierung der – bisher vernachlässigten - Forschung bezüglich Risikofaktoren angeregt, die tatsächlich bei Jugendlichen mit (manifesten) Drogenproblem ansetzt. Substance Use and Misuse among European Youth. C. FERNANDEZ. (Irefrea España) The author summarises the state of the art in Europe regarding studies on substance misuse among European youth, the associated factors (risk factors and protective factors for substance misuse) and the main theoretical models and approaches developed to understand this phenomenon. I present a brief resume of a book made by a member of Irefrea – Spain for the National Plan on Drugs (Becoña, E.). This book explains some of the main theories and models on substance use with a special focus on the risk and protective factors: The evolutionary model (Kandel), social-learning approaches (Bandura), socialdevelopment theory (Catalano et al.), problem-behaviour theory (Jessor and Jessor), model on lifestyle and risk factors (Calafat et al.), triadic influence theory (Flay and Petraitis), and a comprehensive – sequential model (Becoña). Then, I resume the main findings of a recent literature review on non-biological risk factors associated with illicit drug use conducted by the EMCDDA with the participation of experts from eight European countries. We find that there is an interplay of individual and environmental factors associated with drug use. We note that the balance of focus in research tends towards ‘extra-environmental’ or ‘individualistic’ interpretations. In addition, we emphasise throughout the importance of the ‘risk environment’ in mediating patterns of drug use. Later on, I resume a recent European study made by Irefrea as an evidence of association between substance use/misuse and recreational patterns. The prevalence of lifetime and current use of licit and illicit substances observed among the sample suggests a strong association between participation in recreational nightlife and substance use / misuse. Our results provide initial support of including nightlife behavioural patterns and motivations as variables to be included in further research on substance use / misuse. Finally, I suggest that we need more European studies designed to understand not only the prevalence and incidence of substance misuse among European youth but also the risk and protective factors associated with them. In this way, studies on recreational environments would be useful in designing educational and preventive interventions. Konsummuster illegaler Drogen in Sachsen-Anhalt Wolfgang HECKMANN (Universität Magdeburg, Irefrea Deutschland) Die durchgeführte ethnographische Studie ergibt mit hoher Sicherheit ein vollständigeres und zutreffenderes Bild der illegalen Drogen-Szene, als dies durch andere Daten-Quellen, z.B. durch polizeiliche Ermittlungen und durch Drogenberatungsstellen, möglich ist. 70 bzw. 80% der durch das Schneeball-System Erreichten sind diesen Institutionen nicht bekannt. Die mit Abstand am häufigsten und mit der höchsten Regelmäßigkeit konsumierte Droge ist Cannabis, gefolgt von Amphetaminen und Ecstasy. Der Konsum beider Drogen (mit gegenläufigen Konsum-Motiven) durch dieselben Personen ist recht häufig. Die Erfahrungen mit LSD und Kokain sind unerwartet hoch, in beiden Fällen ist der Konsum je-doch meist nicht regelmäßig. Schwere Abhängigkeiten vom Typus des intravenösen Heroin-Konsums machen einen sehr geringen Anteil der Szene insgesamt aus, noch seltener ist der intravenöse Konsum von Kokain. Die große Mehrheit der Konsument/innen sucht im Drogenkonsum Anregung und Aktivierung, erst in zweiter Linie tritt Beruhigung/Sedierung als Konsum-Motiv auf. Das subjektive Wohlbefinden ist bei weit mehr als der Hälfte der Befragten nicht beeinträchtigt, psychische Abhängigkeit wird eher subjektiv wahrgenommen als physische, insgesamt fühlt man sich aber eher nicht beeinträchtigt. Behandlungsbedürftige Konsument/innen von Cannabis und Ecstasy dürfte angesichts des sehr starken Mißbrauchs dieser Drogen die Zahl der behandlungsbedürftigen Konsument/innen von Kokain und Heroin deutlich überwiegen. Hier besteht dringender Handlungsbedarf. Die geringe Zahl der durch die helfenden Institutionen Erreichten weist nicht nur auf die immer noch vor-herrschende Aufbruch- oder honey-moon-Stimmung, sondern auch auf einen Mangel an Angeboten hin. Die Auffälligkeit der Konsumierenden im Sinne von Kontakten mit der Polizei oder Vorstrafen ist außerordentlich gering. Dies spricht entweder für einen relativ geringen Verfolgungsdruck oder auch für die in anderen Bereichen von jugendtypischem Verhalten ebenfalls gefundenen Devianz als passageres oder Durchgangs-Phänomen. Dafür spricht unbedingt auch die trotz der weiterbestehenden Neigung zum Konsum illegaler Drogen beobachtete Anpassung in Bezug auf Musik-Geschmack und subkulturelle Bindung. Quantifizierende Schlußfolgerungen können aus diesem Typus von Untersuchung nur schwer gezogen werden. Alle Befragten haben jedoch angegeben, daß sie zwischen 4 und 11 Konsu-ment/innen mit dem gleichen Konsummuster kennen, woraus sich vorsichtige Hochrechnungen für die einzelnen Regionen ableiten lassen. Danach ist in keiner der untersuchten Regionen eine Drogen-Szene vom Typus der westdeutschen Großstadt-Szenen zu erkennen. Dabei hat sich ergeben, daß die "harten" Konsummuster, d.h. z.B.Opiat-Konsum und intravenö-se Konsumformen in Sachsen-Anhalt fast nicht vorkommen, während der Konsum von Cannabis und anderen "Hippie-Drogen" vielleicht schon bald von Ecstasy und anderen Amphetamin-Derivaten, also"Schnell-Machern" überflügelt sein dürfte. Grundsätzlich, insbesondere aber im Jugendalter, ist die strafrechtliche Reaktion und auch deren Androhung weniger wirksam als pädagogische Alternativen und Interventionen. Dennoch ist das Wissen um Buß- und Straf-Androhung grundsätzlich wichtig und mitteilenswert, weil angesichts der starken öffentlichen Wirksamkeit der Diskussion um eine Legalisierung von Drogen bei vie-len jungen Menschen der Eindruck entstanden ist, Cannabis sei bereits erlaubt. ²Inzwischen ist aus vielen Studien bekannt, dass das Alter beim Beginn eines problematischen Substanzkonsums, eine der wenigen Variablen ist, von der auf den eventuellen Beginn einer Ab-hängigkeitserkrankung geschlossen werden kann. Um so wichtiger wäre es deshalb, Jugendliche mit problematischen Konsummustern und hohem Konsumniveau möglichst frühzeitig mit sekundärpräventiven Maßnahmen zu erreichen und zu einer Verhaltensänderung zu bewegen...² (DHS 2000, S. 23). Für Jugendliche brauchen wir demgemäß zuallererst Hilfesysteme, die auf Verhaltensänderung, Sinngebung, Perspektiven Schaffen etc. hinarbeiten. Das bedeutet erst recht für die Zeit vor einer Entwicklung zur Abhängigkeit, daß alternative Verhaltensweisen eingeübt werden sollten. Künftige Strategien und Betreuungs-Systeme haben zu berücksichtigen, daß sich im Land Sach-sen-Anhalt eine in wesentlichen Merkmalen von den westlichen Vorläufern unterscheidende Drogen-Szene aufgebaut hat. Es gibt auch aus dieser Studie zahlreiche Anzeichen dafür, daß sich Trends zu mehr aktivierenden als passivierenden Drogen, zu sozial integriertem Konsum als zu Ausstiegs-Szenarien, wie sie in West-Europa als neue Drogen-Welle beobachtet werden, in den ostdeutschen Bundesländern ohne den Umweg über die verelendeten Straßen-Szenen, wie sie im Westen Deutschlands noch vorherrschen, entwickeln. International Club Health Karen HUGHES (John Moores University, Liverpool) Literally millions of young people throughout the world enjoy recreation in night-time environments, and nightclubs, pubs, discos and bars have become a central point to the social and mental wellbeing of individuals. However, by their very nature these settings provide substantial challenges to the health of those who frequent them. For example, long periods of dancing in hot, crowded and unventilated nightclubs can result in problems with overheating and dehydration. Reduced visibility through subdued lighting and smoke-filled air can lead to falls, and unsecured fixtures, spilt drinks and broken glass increase the risk of accidents, yet on-site provision of first aid is rare. These problems are all exacerbated by the use of intoxicating substances by club-goers. Research has shown that the use of both legal and illegal substances amongst young people frequenting nightclubs is substantially higher than that for young people in general. The use of recreational drugs in particularly has been associated with nightclub attendance in recent years, following media attention surrounding the deaths of young people after taking drugs in nightclubs. In recognition of the potential hazards of nightclubs to both club-goers and staff, several 'Safer Dancing Guidelines' have been developed in the UK and elsewhere in Europe over the last decade. These aim to provide a range of measures for club owners and authorities to adopt in order to create safer, healthier environments within nightclubs. Nightclubs across Europe are likely to share many major challenges to health, although differences in local cultures and practices may present some diversity in the health risks faced in individual countries. However, with international dance tourism increasing it is sensible to consider the possibility of developing a European basic safety standard for nightclubs. Such a standard could ensure that visiting clubgoers and seasonal club-staff from across Europe are assured of minimum health and safety provisions, and could also benefit local populations in areas that do not currently operate nightclub safety standards. The IREFREA network provides an ideal forum for discussion of a European standard for nightclubs, bringing together a range of professionals from across Europe with experience of adolescents, drug use, risk behaviour and associated issues. Frauenspezifische Suchtarbeit – Hintergründe und Praxis Viktoria KERSCHL, Frau Sucht Zukunft e.V. Berlin Seit nunmehr 20 Jahren wird in der BRD mit frauenspezifischen Ansätzen in der Suchtarbeit gearbeitet. Die Ziele und Grundsätze der Frauen-Suchtarbeit basieren auf der Situation, die Frauen im gesellschaftlichen Kontext haben. Frauen haben einen anderen sozialen Hintergrund, eine andere Lebens- und Entwicklungsgeschichte, eine andere Sozialisation aufzuweisen und leben in anderen, meist schlechteren gesellschaftlichen Bedingungen als Männer. Grundsätzlich ist, daß Frauen andere Wege in die Sucht beschreiten als Männer. Für sie spielen relationale Gründe in der Regel die größte Rolle beim Einstieg in eine Suchtkarriere. (SICKINGER, 1996, DOBLER-MIKOLA, 1992, FRANKE et al. (1998)) Probleme und Konflikte der Herkunftsfamilie sind für Frauen oft schwerer zu tragen als für Männer, da sie nach wie vor Beziehungsexpertinnen sind, sich verantwortlicher fühlen für das was geschieht und durch ihre Sozialisation anders gelagerte, extremere Schuld und Schamgefühle mit sich tragen, d. h. und einen höheren emotionalen Leidensdruck entwickeln (VOGT et al 1998). Hier zeigt sich die Notwendigkeit, spezifische Angebote für Frauen, sei es Beratung, Therapie und Behandlung oder Berufliche Integration zu etablieren. Süchtige oder suchtgefährdete Frauen suchen auf ihrem Weg in die Sucht vor allen Dingen eines: Sie suchen zunächst eine Veränderung des Gefühls-, und Bewußtseinszustandes. Der Hintergrund für dieses Aufsuchen ist fast immer ein schwach ausgeprägtes Selbstwertgefühl. Besonders verheerend für die Entwicklung von Identität und Selbstwertgefühl bei Frauen sind emotionaler und sexueller Mißbrauch sowie Erfahrungen von häuslicher Gewalt. Rückzug in sich selbst, Abspaltung von Gefühlen sind mögliche Folgen. Bei Frauen sind Suchtmittelkonsum und oft auch andere süchtige Verhaltensweisen ein letzter Versuch ihr verletztes Selbst zu schützen, sich eine eigene Welt zu schaffen, in der sie ihren Mangel an Lebensmöglichkeiten, ihre Verletzungen und die damit verbundenen Gefühle nicht spüren müssen. Suchtmittel sind immer verfügbar, wirkungsvoll und kommen der nie gestillten Sehnsucht nach Sicherheit, Wärme und Geborgenheit entgegen, sie helfen Frauen den Alltag zu ertragen und mit Überforderungen umzugehen. Es scheint auf den ersten Blick ähnlich was Männer auf ihrem Weg in die Sucht erleben, allerdings ist der wesentliche Unterschied, daß die Sozialisation mit ihren Normalitätserwartungen, die den Weg anders gestaltet, zu den Traumata hinzutritt, andere Konflikte in der Identitätsentwicklung aufwirft und verschärft. Die Droge ist kein Gleichmacher vor den Geschlechtern, wie lange in der Drogenarbeit behauptet wurde, sondern eher ein Vergrößerungsglas, in welchem sich die verletzliche Situation der Frauen in einer nach wie vor nach männlichen Maßstäben orientierten Welt in aller Deutlichkeit widerspiegelt. Die Auseinandersetzung mit den vielfältigen Funktionen, die Sucht bei der Lebensbewältigung einnehmen kann und dem Wissen über die Gewalterfahrungen, die Frauen oft haben, führte zu einem besonderen Ansatz. Sucht ist nicht in erster Linie eine Krankheit, sondern im psychoanalytischen Sinne als eine der Problembewältigungsstrategie zu sehen. Damit steht die frauenspezifische Suchtarbeit, im Gegensatz zu der traditionellen in diesem Bereich geleisteten Arbeit. Hier wird Sucht in der Regel als selbstzerstörerische Krankheit begriffen. Frauenspezifische Ansätze sehen Frauen und Mädchen nicht als selbstzerstörerisch kranke, defizitäre Persönlichkeiten, sondern als Menschen an, die aufgrund der genannten Bedingungen und der daraus folgenden Sucht von ihren Ressourcen getrennt sind. Einrichtungen für süchtige und Frauen müssen daher dergestalt entwickelt werden, daß ein Lernprozeß in Gang kommen kann, das eigene Leben in die Hand nehmen zu wollen, so daß ökonomische und emotionale Unabhängigkeit vergrößert werden und ein Weg in die Autonomie gangbar wird. Denn Frauen haben teil an ihrer Unterdrückung, an ihrer Unfreiheit, solange sie nicht ihre Beziehungsmoral in Frage stellen. Grundsätze sind: + die parteiliche Arbeit für die Frau: Sie steht im Mittelpunkt, mit ihren Wünschen und Bedürfnissen · Räume nur für Frauen zu schaffen, in denen sie sich entfalten können und sich geschützt fühlen. · die Selbstbestimmtheit und Selbstachtung von Frauen zu fördern. Ein Ausweg aus der Suchtmittelabhängigkeit von Frauen/Mädchen zu finden muß aus o.g. Gründen bedeuten, alle Abhängigkeitsmuster in denen Frauen und Mädchen sich wiederfinden aufzuzeigen und zu hinterfragen. Denn die Abhängigkeit von Drogen und anderen Suchtmitteln ist nicht zuletzt eine Abhängigkeit von spezifischen weiblichen Einstellungen, Normen, Gefühlen, Verhaltensweisen, Beziehungsformen und Wünschen. Das verlangt von den Mitarbeiterinnen neben methodischtherapeutischen Fähigkeiten ein Mitdenken der Situation von Frauen innerhalb der Gesellschaft mit ihren möglichen Folgen für die Frau. PROFESSIONAL’S DRUG RELATED ATTITUDES IN FINLAND Kristiina Kuussaari (Department of sociology, University of Turku, Finland) Drug use has increased in Finland in the 1990’s. In a recent survey it was found out that about 10 % of Finnish people, age group 15 to 69, has used some illicit drug during his lifetime. In the most cases illicit drug has been cannabis and drug taking has been mostly experimental. However, problem use related to amphetamines and opiates has also increased in the recent years. It is also remarkable that there has been a change in the adolescent’s drug related attitudes. According to a recent study, 15 % of the youngsters (14 to 15 years) accepted occasional marihuana smoking. Increasing drug use has many different effects for society. One of them is increasing demand for drug user’s treatment services. According to official policy drug user’s treatment should be primarily organised under the public health care and social welfare system in Finland. Besides this can drug takers use special services among health care and social welfare system. For adolescent there are short-term treatment centres, family child welfare clinics, children’s homes and foster homes. There are also some special treatment places for drug users and special programmes for example for needle and syringe exchange and for medical treatment for opiate dependent drug users. Focus of my study is to investigate change in the treatment system and professionals know-how and attitudes related to drugs and drug user’s treatment. Interesting questions are following. 1. How is the treatment for drug users arranged in four different cities? 2. What is professionals level of knowledge related to drugs? 3. What kind of drug related attitudes professionals have? 4. What do professionals know about drug treatment system in Finland? The data for the study was collected from the employees in health care, in social services and in youth work in four different cities. There is qualitative and quantitative data in the study. The qualitative data is based on semi-structured interviews and quantitative part of the data is a survey data collected in spring 2000. In my presentation I will focus on the findings of the survey. The main interest in the presentation will be on professionals drug related attitudes. The answering rate in the survey was 68 % (N=1175). In health care services worked 58 % of those who answered to the survey, 31 % worked in social services and 10 % in youth services. Answers were mainly from women (77%). Most respondents had completed college degree (49%) and 30 % had a degree from university. Professionals drug related attitudes were measured in a set of claims. There were 19 different claims in the set. Three different factors were formed from the claims. The factors were named as realistic/mystical attitude towards drugs, attitudes towards drug user as a person and attitudes towards harm reduction. In my presentation I will investigate these factors. Interesting questions are following. Are there differences in attitudes between the actors in three different sectors? Has the amount of education any connection to attitudes? Are there any connection between drug related knowledge and the attitudes? Zur Prävention der Nikotinsucht o.Prof.Dr.med.Manfred NEUBERGER (Abt.f.Präventivmedizin,Inst.f.Umwelthygiene,Univ.Wien) Durch Tabakrauchen sterben jährlich 4 Millionen Menschen, in Westeuropa über eine Million, das sind mehr als durch illegale Drogen, Alkohol, Verkehrsunfälle, Aids, Morde und Selbstmorde zusammen. 7 von 10 erwachsenen Rauchern bereuen, je damit angefangen zu haben, kommen aber umso schwerer davon los, je früher sie mit dem Rauchen begonnen haben. 8 von 10 Rauchern in Industrieländern beginnen heute schon als Teenager und sind dadurch später noch stärker gefährdet an Herzinfarkt, Schlaganfall, Krebs u.a. Krankheiten vorzeitig zu sterben. Bei anhaltenden Trends wird nach J. Peto im Jahr 2030 bereits alle 3 sec. 1 Mensch (10 Millionen Menschen / Jahr) am Tabakkonsum sterben. Im Alter von 15 Jahren rauchten in Österreich 1998 bereits täglich / wöchentlich 26 / 36 % der Mädchen und 20 / 30 % der Burschen. Diese erschreckende Zunahme jugendlicher Raucher ist u.a. auf den Missbrauch der Sucht– und Jugendforschung durch die Tabakkonzerne zurückzuführen, die genau wissen, dass sie ihren Absatz nur steigern können, wenn sie mehr junge Raucher dazugewinnen, die rascher süchtig werden und später schwerer von der Zigarette loskommen. Mit nicht deklarierten Zusatzstoffen wie NH3 wurde versucht, die Nikotinaufnahme von der Lunge ins Gehirn zu beschleunigen. Schlanke, bunte Zigaretten werden mit Geschmacksstoffen versetzt und das Zigarettenpapier so dicht gemacht, dass die Kinder fest anziehen müssen, um an den vollen Geschmack zu kommen. Dabei pflegt eine raffinierte, direkte und indirekte Tabakwerbung das Image des „coolen“ Rauchers. Mädchen wurde erfolgreich suggeriert, dass sie nur mit der Zigarette erwachsen, emanzipiert und erfolgreich werden, dabei schlank und schön bleiben und dass man mit einer Zigarette nie allein ist. Tatsächlich hilft das Rauchen, pubertäre Unsicherheit zu kaschieren, erhöht aber die Wahrscheinlichkeit illegale Drogen oder ein Übermaß an Schlaf – und Aufputschmittel zu nehmen und es gibt auch enge Beziehungen zum übermäßigen Alkoholkonsum. Unklar ist noch die Rolle des Passivrauchens von Ungeborenen und Kindern für ihre spätere Nikotinsucht. Jedenfalls werden Kinder aus Raucherhaushalten selbst wieder häufiger zu Rauchern, die ihre Kinder, Partner und Arbeitskollegen einem erhöhten Gesundheitsrisiko aussetzen. So pflanzt sich die Krankheitsepidemie durch Rauchen und durch unfreiwilliges Mitrauchen über Generationen fort. Zu den dringendsten Gegenmaßnahmen gehört das Verbot von direkter und indirekter Tabakwerbung und -sponsoring, höhere Zigarettenpreise durch Steuern, die zum Teil für Präventionsprogramme und Nichtraucherimagewerbung zweckgebunden werden, und die Politik der rauchfreien Arbeitsplätze, Schulen und sonstiger Innenräume. Epidemiological situation in drug abuse in Slovakia“ OKRUHLICA, L., KLEMPOVA, D., CYMBALOVA, D. Centre for Treatment of Drug Dependecies, Bratislava, Slovakia The paper is an illustration of the epidemic of illicit drug use and its trends from The Slovak Republic. This can serve as one of the examples of the situation from Easter Europe. The trends of drug use from population surveys conducted on national level, and statistical data of treated patients from the central treatment facility in Bratislava serve as the main sources of presented epidemiological indicators. A steady increase has been registered in general life-time prevalence of drug use among Slovak citizens, especially among youth, since the beginning of its regular national surveying in 1994. It seems that saturation with stabilization is evident among the youngsters from the epicenter of epidemic in Bratislava since 1996. However, current drug abuse (last year prevalence) is indicating the stabilization in last six years, except of cannabis usage, which is on an increase. The leading drug of abuse is marihuana, while synthetic drugs, volatile agents and heroin are far behind it with no more then 5% of current users in any group. The first treatment demand indicates that peak of the epidemic of heroin use was in Bratislava in 1994. Its continuous decline has been observed in the capitol. There were 78% of males and 22% of females who were treated for drug dependency, with an average age of 22 years in Bratislava, last year. About 80% of them were intravenous drug users. The prevalence of blood borne infectious diseases among first admissions were: HIV 0,2% , HBV 6%, HCV 30%. There was observed general trend of stabilization in drug use in Slovakia in last years. Still we can detect some differences, between different countries in Easter Europe such as higher consumption of synthetic drugs in Czech Republic and Poland, or higher prevalence of HIV infection among IVUs in Russia, Ukraine and Poland. Different specific conditions are probably responsible for these differences. The Role and Challenges of the Information Society in the Addiction Field Teuvo PELTONIEMI (A-Clinic Foundation/Prevnet, Helsinki) The possibility of letting people regulate the social and psychological distance and the degree of anonymity is the factor that makes ICT a particularly useful medium for alcohol and drug prevention and mental health promotion. In many respects, telematic methods give people more freedom and enlarge their territory. The possibility of selfassessment an interactivity lowers the threshold of dealing with sensitive issues. The possibilities of the Internet, support phones, computer programs and videoconference training in drug and alcohol work were tested in a series of pilot projects of Prevnet Euro and are now being further developed by a pan-European Prevnet Network. Prevnet Euro suggest that telematics can also be used in the treatment of addictions and addiction-related problems. There is already a projects in Europe of a virtual clinics where treatment, research, inter-professional consultation and training would be added to the existing telematic services. The idea is that a seamless telematic service chain would be combined with traditional face-to-face services to create an integrated system. In the future it will be possible to seamlessly mix the real and the virtual by using new technology. It may be that this complete addictive behaviour takes over all partial virtual experiences which we can now achieve with substances or other means. Virtual reality is at the same time a very promising working method. More information: Tammi, Tuukka & Peltoniemi, Teuvo (eds.): Telematic drug & alcohol prevention: guidelines and experiences from Prevnet Euro. A-Clinic Foundation Report Series nr 33. Helsinki 1999. (www.prevnet.net/guidelines/Guidelines.pdf) www.paihdelinkki.fi (Contains an abbreviated English version) www.prevnet.net (In English) Adolescence, Addiction and Change in Family Structure: an Italian Perspective Susanna PIETRALUNGA (Irefrea Italia, Modena) The dominant explicative models proposed and used by italian scientific literature to interpret drug addiction and in particular teen agers’ initiation to it mostly refers to the theories of social learning (Which focus on the imitation and interiorization adolescents perform with respect to the two main influencing models: parents and friends of the same age) and to the interaction theories (for which the variables involved in the initiation are connected to the perceived behavioral pressure influenced by the kind of affective support available, mainly relatives and friends, who supply conduct models enhancing the feeling of identity and belonging). According to this theoretical framework, the A analyzes the cultural and habit changes which are most relevant in modyfying the structure of the family in Italy and the definition and the acquisition of roles within it, that is to say consistently with the central role that identity definition and role acquisition play during adolescence, when drug use is perceived as one of the possible behaviours and strategies (even though dysfunctional) that a developing subject has at his/her disposal to face and to solve the duties he/she judges problematic in this specific phase of his/her development. Drug use: a Cultural Characteristic of the Dance Music Scene in Greece. The differences between the views of dance-scene participants and third parties on the issue I. SIAMOU, M. SPYROPOULOU (University Mental Health Research Institute, Athens) This study aims to examine the following questions. A) Is drug use a cultural characteristic of club/party goers in the dance scene? B) How do the dance, rock and local scenes differ as regards recreational and heavy use of the main illicit drugs consumed during nightlife by club/party goers (cannabis, synthetic drugs and cocaine)? C) Do dance-scene participants differ from others (specifically, professionals working in the demand reduction field and Athenian students) in their attitudes towards drug use? The study employs qualitative and quantitative data from a survey carried out in nightclubs in Athens in 1998. The main findings are as follows. A) According to the dance-scene respondents who have experimented with drugs, drug use enhances the listener’s ability to understand dance music thoroughly. In addition, dance scene participants believe that music and drug “trips” are the main characteristics of the dance-scene ideology. Moreover, the prevalence of lifetime use of synthetic drugs among club/party goers from the dance scene was significantly higher (25.9%) than among those from the rock and local music scenes (10.4% and 1.4%, respectively). B) Heavy use of the main illicit drugs was more common among the club/party goers from the dance scene (34.9%) than the other two scenes (rock 18.4% and local music 6.8%), while recreational use was most common in the rock scene (46.1%, vs. dance 19.5% and local music 12.3%). C) Concerning reasons for using drugs, students mainly attributed drug use to lack of self-confidence, whereas the dance-scene respondents who have experimented with drugs gave relaxation and desire for new experiences as the main reasons for drug use. As regards the risk of illicit drugs, all agree that drug use is dangerous, but the dance-scene participants “assess” how dangerous is the use of each substance. Finally, most of the interviewees, with the exception of members of the police force, believe that the users of synthetic drugs do not exhibit aggressive or marginalised behaviour. L’EVALUATION , UNE PRISE DE RISQUE OBLIGEE POUR LA PREVENTION Joseph SIMON (Irefrea France) De quelle prévention s’agit-il ? « Prévenir » participe de l’organisation sociale, de la gestion de la société et du « mieux être » des personnes. Parler de prévention, c’est forcément en parler dans un contexte social, culturel où vivent des hommes, avec leurs règles, leurs lois, leurs « à priori »…etc. La prévention , autrement n’a pas de sens, c’est même, pour être à peine provocateur, une démarche contre nature, qui naturellement conduit à prendre des risques... On peut dire volontiers que la prévention, c’est donner du sens à ce l’on sait déjà, Mais qu’on ne peut « prescrire » un projet de prévention, ou se référer à un modèle imposé, mais seulement engager un processus, qui laisse à chacun, l’acteur de prévention comme le public, toute sa liberté. Donner une place ou pas aux personnes, c’est le choix essentiel de la prévention. De quelle évaluation parle t – on ? L’évaluation est un chantier permanent qui fait évoluer les pratiques, les publics, et les « préventologues » : pratiquer l’évaluation continue dans une action recherche en prévention , c’est s’engager dans une voie qui comporte une dimension personnelle d’ordre éthique, une dimension professionnelle déontologique, une dimension sociale aussi : dans quelle stratégie « sociétale », l’acteur de prévention se trouve t-il engagé ? Quel rôle joue t-il ? Participe t-il au projet collectif de santé publique, d’ordre social, ou à son aménagement ? Peux t-il, dans ce cadre, accompagner des projets personnels de transformation sociale.. ? L’innovation, l’expérimentation, liée à ce type d’action comporte un risque de déstabilisation du dispositif prévu, suppose l’existence d’un certain nombre d’inconnues… L’évaluation implique un projet partagé, choisi de l’intérieur par le public, un projet libérateur et non un projet leurre (plus ou moins imposé ou orienté par les professionnels de prévention et comportant un risque de dépendance à ces professionnels, ou de dérive idéologique : l’obligation d’être créatif, la recherche forcée de sens… Chacun sait que la rigueur n’est pas synonyme de mesures chiffrées… Il y a la rigueur du cadre symbolique du programme qui va rendre possible l’expression de l’imaginaire…, la rigueur de l’évaluation permanente de l’action aux objectifs intermédiares que se donne le public concerné…, la rigueur des champs conceptuels et théoriques dont on articule les frontières sans méconnaître leurs zones floues, leurs incertitudes…, la rigueur de l’implication dialectique du chercheur, de ce lien entre la complexité et l’implication… L’objet final de l’action demeure un changement, en fonction d’un projet, qu’exprime toujours un système de valeurs, une philosophie de la vie, individuelle et collective, supposée meilleure… Réflexions critiques à partir de l’évaluation d’un programme de prévention des toxicomanies dans les Alpes-Maritimes, qui n’a pas été un programme de prévention des toxicomanies. Des adultes ont fait la demande d’une action-recherche en réaction à un contexte local où l’information de type spécifique saturait : des médecins, des enseignants, des parents, des éducateurs de santé, des sociologues, désireux les uns et les autres de bousculer leurs habitudes professionnelles, de se démarquer du cadre normatif de leur système social d’appartenance. La formation et « l’encadrement méthodologique » inhérents au programme ont constitué à la frontière symbolique des appartenances institutionnelles un espace commun qui malgré les différences et les contradictions rendait possible la pertinence de l’expérimentation et de ses objectifs passer d’une représentation spécifique des toxicomanies à une prévention de santé globale intégrant les facteurs socio-éducatifs de l’environnement… faire évoluer un projet avec des partenaires : consensus sur les actions à réaliser Elaborer des actions plus complexes que la seule information animer un projet pertinent avec des adolescents Mettre en place des situations d’expression et de communication impliquant une démarche participative des jeunes mais aussi une médiation des adultes, une pédagogie de la réussite… Ces formulations académiques recouvrent un travail complexe de deux ans, où se conjuguent une approche multifactorielle de la santé et l’organisation de temps forts d’expression, qui ont fait évoluer la qualité relationnelle entre les adultes référents et les jeunes.. « La reconnaissance des autres » par le jeune s’est faite simultanément avec sa propre découverte de lui-même et de ses limites, dans le cadre de situations exceptionnelles comme un stage d’escalade ou d’une activité moto tout terrain.(avec le « risque » comme principal invité), un atelier théâtre (le « risque » d’être soi - même), un séjour écologique en montagne (ou le fragile équilibre du bien - être), des rencontres avec des handicapés (la force de vivre), la participation à un chantier jeunesse (ou comment se construire). La mise en œuvre d’une démarche pédagogique active de transmission-reformulation de messages éducatifs dans des contextes pertinents est restée un principe théorique. La survenue d’un potentiel message éducatif a cependant été constatée, mais uniquement entre les jeunes, sans la médiation des adultes… Les jeunes ont établis des distinctions et des liens entre risques vécus et risques supposés des discours de prévention. Ce qui avait été interdit aux adultes d’aborder de front l’a été par les jeunes eux-mêmes, dans les coulisses de « leurs exploits », d’une façon naturelle, et, devant ses pairs, « engageante » pour chacun. Si la formation a été l’étape « initiatique » fondamentale du programme, l’évaluation est venue préparer, éclairer et accompagner l’action collective : elle a constitué le cadre général d’analyse et de remise en question des pratiques. Au temps de la « réduction des risques » où le risque « pris et prévenu » ne pouvait être que celui désigné par l’institution sanitaire et sociale, l’action-recherche a constitué une opportunité de réaliser un projet santé innovant, en s’opposant au « délire préventif » ambiant. Drug-Trends In Eastern Europe Between 1995 and 1999 - Especially the Changes in Hungary TOPOLÁNSZKY Ákos (Budapest) In the second half of the decade the spread of drug consumption has considerably changed in Hungary. Almost every indicator of drug consumption shows the increase of the problem at different levels. According to the results of the ESPAD surveys in 1995 and 1999 the rate of those 16-year-old secondary school students who tried any kind of substance abuse increased by 150 per cent at this period of time. The lifetime prevalence of illicit drugs increased by 250 per cent. Examining the structure of illicit drug consumption still marijuana is the dominant substance of this age, similarly to the results in the middle of the decade. The synthetic party drugs seem to close up although their frequencies of consumption are much lower. In 1995 the lifetime prevalence of every illicit drug stayed below 1 per cent except marijuana. Today LSD and ecstasy reached and exceeded 3 per cent, the prevalence of the amphetamines is more than 2 per cent, and the rate of trying all the other illicit drugs is about 1 per cent. Our researches conducted in Budapest and in the countryside at the beginning of the decade and between the two ESPAD surveys show that the increase is not characteristic of the whole decade. It is not the result of a continuous trend. But it took place relatively fast after the stagnation at the beginning of the decade. The examination of the Hungarian data in an international context may help to understand the social background of the processes even if it does not give a satisfactory explanation. In my lecture I would like show the changes of drug consumption in the former socialist countries – focusing on the Hungarian data – with the help of the latest data of ESPAD ’99. I would like to highlight the drug epidemiology characteristics of this the special social-political region placing it in a European context. The spread of drug consumption among the 16-year-old secondary school students in Hungary use of illicit drugs use of illicit drugs without marijuana and hashish drug by injection marijuana or hashish amphetamines LSD or other hallucinogens crack cocaine ecstasy heroin heroin (by smoking) heroin (other than smoking) tranquillisers, sedatives 1995 4,8 1,4 1999 12,5 5,5 0,3 4,5 0,4 0,9 0,1 0,2 0,4 0,4 .. .. 8,3 1995 0,7 11,5 2,3 3,3 0,8 0,8 3,0 .. 1,2 0,8 9,7 1999 inhalants 5,8 4,5 anabolic steroids 1,1 2,2 alcohol together with pills 10,0 7,7 alcohol and marijuana .. 5,6 magic mushroom .. 0,5 tranquillisers, sedatives 7,6 9,4 medically supervised Resource: ESPAD’95 and ’99, Hungarian projects Implications of the study “Significance and consumption of psychoactive substances by young Austrians” Alfred UHL (Ludwig Boltzmann Institute for Addiction Research, Wien) From a series of empirical school studies and household surveys in European countries and the USA, and from scientifically based estimates, we know that in the last decade a very stable pattern of consumption of illegal drugs has emerged. Cannabis – and only cannabis – currently has for young Europeans the character of an “illegal everyday drug”. Drugs like ecstasy are tried by about 6% of young people during their adolescence, and about 3% experiment with other illegal drugs (not counting cannabis and ecstasy). A qualitative study carried out by the LudwigBoltzmann Institute for Addiction Research together with the Austrian Youth Research Institute on drug consumption by young people offers no sensations in the light of these figures – the situation in Austria hardly differs from that in other European countries and North America. From the study it is clear that drugs are a relevant theme for most young people, which they approach in a very rational manner, estimating the risk. The majority seek access to objective information supported by facts, which they then accept. However, this does not mean that all young people are in principle against any use of illegal drugs. A relevant minority experiments with illegal substances in the full knowledge that they are forbidden and may involve very real physical and psychical dangers. We also know from patterns of alcohol and tobacco consumption that health arguments do not have a 100% preventative effect. After all, adults who are aware of the dangers of alcohol see no reason to say no to a glass of sparkling wine to see the New Year in, forego a glass of beer with a meal, or even occasionally kick over the traces. As with alcohol, in the case of which the general pattern of consumption results in about 10% suffering from alcoholism, in the case of illegal drugs, a proportion of users suffer dire consequences. Since there are major dangers in the consumption of alcohol, nicotine, medicaments and illegal drugs, it is appropriate to invest more in sensible preventive measures, and in suitable therapeutic treatment of sufferers. Preventative measures must be tailored to different target groups. In the case of young people not having any experience of illegal substances, it is sensible to have recourse to primarily preventive measures designed to discourage any consumption at all. The situation is, however, different in the case of young people with a life style which means they already have extensive, and sometimes intensive, experience with drugs. In such groups, moralistic and highly emotional arguments for giving up consumption, for instance “Just Say No”, simply cannot be accepted as a part of preventative measures. Here the use of secondary preventive methods, designed to reduce harm, is essential. Our study also clearly showed that success can only be expected if rationally argued and well-founded measures are employed. Success can only be achieved on the basis of a consensus among the population on the one hand, and willingness to accept these measures on the part of the target groups on the other hand.