Programm - weimar sepsis update 2013
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Programm - weimar sepsis update 2013
final program weımar sepsıs update 4.–6. september 2013 6 cme-pun e kt 2 consensus & controversies 4.9.2013 15.000 10.000 5.000 <1 1– 5– 5 1 10 0 –1 5 15 – 20 20 – 25 25 –3 30 0 –3 35 5 – 40 40 –4 5 45 –5 50 0 –5 5 55 –6 60 0 – 65 65 –7 70 0 – 75 75 –8 80 0 – 85 85 –9 0 9 >9 0–9 5 Ja 5 hr e 0 final program 6. Internationaler Kongress ›Sepsis and multiorgan dysfunction‹ weımar sepsıs update der Deutschen Sepsis-Gesellschaft e.V. 4.–6. september 2013 www.sepsis-2013.de in Zusammenarbeit mit SepsEast – Central & Eastern European Sepsis Forum 6 cme-pun e kt für Fachkrankenpflege e.V. 2 8. Intensivpflegekongress consensus & controversies der Deutschen Gesellschaft 4.9.2013 Table of Content Inhalt Introduction 3 Einleitung General Information 10 Allgemeine Informationen Schedule At-A-Glance 19 Symposia & Workshops DSG Congress Abstracts DGF Congress 26 36 52 83 Programmübersicht Symposien & Workshops DSG-Kongress Abstracts DGF-Kongress Companies and exhibitors 90 Firmen und Aussteller Speakers and Chairs 98 Referenten und Vorsitzende Einleitung · Introduction Willkommen! Nach aktuellen Daten des vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Zentrums für Sepsis und Sepsisfolgen (CSCC), die sich auf die von der Deutschen SepsisGesellschaft (DSG) im Jahre 2007 eingeführten neuen ICD-10Kodierungen stützen, erkrankten im Jahre 2011 in Deutschland 175.051 Patienten an septischen Erkrankungen, davon 87.150 Patienten an einer Sepsis [❚], 69.016 an einer schweren Sepsis [❚] und 18.885 an einem septischen Schock [❚] (siehe Titelgrafik). Der Altersgipfel lag zwischen 70 und 75 Jahren. 50.098 Patient en verstarben im Krankenhaus. Die Krankenhaussterblichkeit betrug 10,5 Prozent für Sepsis, 42,8 Prozent für die schwere Sepsis und 60,5 Prozent für den septischen Schock. Diese Daten liegen über den berichteten Inzidenz- und Sterblichkeitsraten der deutschen SepNet-Prävalenzstudie aus dem Jahr 2004. Angesichts des zunehmenden Lebensalters der Bevölkerung muss in den nächsten Jahren mit einem weiteren Anstieg gerechnet werden. Sowohl die in Revision befindlichen Leitlinien der DSG zur ›Prävention, Diagnose, Therapie und Nachsorge der Sepsis‹ als auch der weımar sepsıs update 2013 werden sich den Fragen stellen, wie wir Struktur- und Prozessqualität verbessern können, um der unverändert hohen Sterblichkeit zu begegnen. »» Wo liegen die Defizite in der Diagnostik und welche neuen therapeutischen Wege sollten beschritten werden? »» Gibt es einen iatrogen-therapiebezogenen Beitrag (adverse events), den wir zu wenig berücksichtigt haben? »» Haben wir das Potential präventiver Maßnahmen unterschätzt? Ca. 70% der Sepsispatienten weisen eine nosokomiale Infektion auf. »» Und: was ist angesichts der immer kürzeren Verweildauer in den Akutkrankenhäusern mit der Ergebnisqualität: wie hoch ist Langzeitüberlebensrate und wie ist die gesundheitsbezogene Lebensqualität? Welcome! According to the latest data from the Center for Sepsis Control and Care (CSCC) funded by the Federal Ministry for Science and Research (BMBF), a total of 175,051 patients developed septic conditions in Germany in 2011. Of these, 87,150 patients had sepsis [❚], 69,016 severe sepsis [❚], and 18,885 septic shock [❚]. These figures are based on the new ICD-10 encodings introduced by the German Sepsis Society (DSG) in 2007 (see cover figure). The peak age was between 70 and 75 years and 50,098 patients died in hospital. Hospital mortality rate for sepsis was 10. 5 %, for severe sepsis 42.8 % and 60.5 % for septic shock. These latest figures exceed data on incidence and mortality reported by the German Competence Network SepNet in 2004. Given the increasing age of the population, figures can be expected to continue rising during the coming years. Both the currently being revised guidelines from the DSG (German Sepsis Society) on ›prevention, diagnosis, treatment and after-care of sepsis‹ and the next congress of weımar sepsıs update 2013, will question issues relating to improving structure and process quality to counter the continuing high mortality. »» Where do the deficits in the diagnosis lie, and what new therapeutic approaches need to be taken? »» Is there an iatrogenic post-therapy-related (adverse event) that we paid too little attention to? »» Have we underestimated the potential for preventive measures, since about 70% of sepsis patients show a nosocomial infection. »» And finally, is there an association of the shorter length of stay in hospitals and the quality of outcomes? What is the long-term survival rate and the health-related quality of life? weımar sepsıs update 2013 wird sich in zahlreichen Pro-und- Contra-Debatten diesen Fragen widmen. Wieder werden nationale und internationale Experten sich bemühen, den Konsens zu finden, aber auch die Kontroversen herauszustellen. Erstmalig findet eine Joint Session mit Kolleginnen und Kollegen aus Osteuropa und den angrenzenden Ländern statt, die im September 2012 den ersten Sepsis-Kongress – SepsEast – in Budapest durchgeführt haben. weımar sepsıs update und SepsEast werden künftig alternierend alle zwei Jahre in enger inhaltlicher Abstimmung durchgeführt und versuchen, eine Brücke zwischen Ländern unterschiedlicher Gesundheitssysteme und Versorgungsstrukturen zu schlagen. weımar sepsıs update ist traditionell auch ein Kongress für Pflegekräfte in der ambulanten und stationären Versorgung, ohne welche die Fortschritte in der Frühdiagnose und -therapie der Sepsis nicht erreicht werden können. Daher wird der Kongress in bewährter Kooperation mit der Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege e.V. durchgeführt. Wir laden Sie herzlich nach Weimar ein. Prof. T. Welte, MD Prof. F. M. Brunkhorst, MD Vorsitzender Deutsche Sepsis-Gesellschaft e.V. Generalsekretär Deutsche Sepsis-Gesellschaft e.V. President German Sepsis Society Secretary General German Sepsis Society The weımar sepsıs update 2013 will dedicate numerous debates to the pros and cons of these issues. Here, national and international experts will not only endeavor to highlight the controversies surrounding the subject, but also attempt to find a consensus. For the first time, a joint-session will held with colleagues from Eastern Europe and the bordering countries, who held their first sepsis congress, SepsEast, in Budapest in September 2012. It is envisaged that weımar sepsıs update and SepsEast will cooperate closely to organise meetings and host these alternately every two years. In addition, they will work together to try and build a bridge between their countries inspite of the different health systems and service infrastructure. weımar sepsıs update is traditionally also a congress at- tended by outpatient and inpatient care nursing staff, without whom progress in early diagnosis and treatment of sepsis can not be achieved. Therefore, the congress will be held in cooperation with the German Society for skilled nursing (Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege e.V.). We herewith cordially invite you to the 6th International Congress of the German Sepsis Society to be held in Weimar. Liebe Kolleginnen und Kollegen, sehr geehrte Damen und Herren, im Namen der Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege und Funktionsdienste möchte ich Sie recht herzlich zum 8. Intensivpflegekongress in Kooperation mit der Deutschen Sepsis-Gesellschaft nach Weimar einladen. Traditionell wird schon bei der Planung der Veranstaltung die Kooperation zwischen Medizin und Pflege groß geschrieben. Eine Zusammenarbeit, die aber nicht nur auf diesem Kongress notwendig ist, sondern insbesondere auch im Handlungsfeld einer Intensivstation unabdingbare Voraussetzung für eine sichere Versorgung der uns anvertrauten schwerstkranken Menschen darstellt. Das Symposium findet in einer Zeit statt, in der der lange prognostizierte Fachkräftemangel – sowohl im ärztlichen als auch im pflegerischen Bereich – in aller Munde ist. Allen Verantwortlichen in den Kliniken ist mittlerweile deutlich geworden, dass wir dringend gut weitergebildetes, flexibel einsetzbares Fachpflegepersonal mit breit gefächerten Kompetenzen benötigen. Als Fachgesellschaft wollen wir die aktuelle Herausforderung annehmen und uns aktiv in den Wettbewerb um junge Menschen einschalten. Für die Fachkrankenpflege heißt dies im Speziellen, dass wir den Beruf und das Arbeitsfeld ›Intensivstation‹ nachhaltig attraktiver gestalten müssen, z. B. durch verbesserte Arbeitsbedingungen, Weiterbildung mit international anerkannten Abschlüssen und Karrierechancen, klar geregelten Aufgabenzuweisungen und leistungsgerechten Vergütungen. Liebe Kolleginnen und Kollegen, nehmen Sie die Chance zu Ihrer persönlichen Kompetenzerweiterung wahr und besuchen Sie diese interessante Fortbildungsveranstaltung. Sie tragen mit Ihrem Engagement und Ihrem Einsatz dazu bei, dass Ihre Einrichtung und die von Ihnen versorgten Patienten von dem hier erworbenen Wissen profitieren. Ihre hohe Kompetenz und zuverlässige Leistung entscheiden mit über das Wohlergehen der betreuten Intensivpatienten. Der diesjährige 8. Intensivpflegekongress der Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege und Funktionsdienste e.V. und der 6. Internationale Kongress ›Sepsis and Multiorgan Dysfunction‹ der Deutschen Sepsis-Gesellschaft e.V. bietet Ihnen mit seinem reichhaltigen Angebot an Sitzungen und Workshops eine ideale Plattform, um sich über zukünftige Entwicklungen auszutauschen. Neben dem spannenden, interdisziplinären Austausch von Positionen wünsche ich Ihnen unterhaltsame Stunden und Tage im geschichtsträchtigen Weimar. Lothar Ullrich 1. Vorstandsmitglied der DGF e.V. Allgemeine Informationen General Information 11 Wissenschaftliche Leitung | Scientific Organisation____________________ Deutsche Sepsis-Gesellschaft e.V. (DSG) in Zusammenarbeit mit der Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege und Funktionsdienste e.V. (DGF) German Sepsis Society (DSG) in cooperation with the German Critical Care Nursing Society (DGF) Veranstalter | Organizer ____________________________________________________________ weimar GmbH, Gesellschaft für Wirtschaftsförderung, Kongress- und Tourismusservice Organisation______________________________________________________________________________ »» Prof. Dr. F.M. Brunkhorst, Jena Generalsekretär der Deutschen Sepsis-Gesellschaft e.V. (DSG) Managing Director of the German Sepsis Society [email protected] »» I. Kühn, Jena Thüringer Landesbeauftragter der Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege und Funktionsdienste e.V. (DGF) Thuringian Commissioner of the German Critical Care Nursing Society [email protected] »» A. Kortüm, I. Schiller & M. Vogel, Jena Sekretariat \ Secretaries Tel.: +49 (0) 36 41 | 9 32 33 81 [email protected] Wissenschaftliches Komitee | Scientific Advisory Board______________ »» Prof. T. Welte, Hannover (Vorsitz) »» Prof. F.M. Brunkhorst, Jena »» Prof. P. Gastmeier, Berlin »» Prof. H. Gerlach, Berlin »» Prof. S. Harbarth, Genf »» Prof. K. Reinhart, Jena »» Prof. H. Seifert, Köln »» Prof. M. Weigand, Giessen »» Prof. H.-D. Volk, Berlin 12 Kongresssprache | Congress language________________________________________ »» Deutsch & Englisch mit englischer Simultanübersetzung »» German & English, simultaneous t ranslation for German lectures Zertifizierung | Certification_______________________________________________________ DSG-kongress Der Kongress wird als zertifizierte Fortbildungsveranstaltung mit 26 Punkten anerkannt, die sich wie folgt zusammensetzen. This congress has been certified for 26 CME-points. 4. september 2013 »» Teilnahme Workshop 1-7, 9-12 Uhr — jeweils 4 Punkte Kategorie A »» Kongressteilnahme 13-19 Uhr — 7 Punkte Kategorie A 5. september 2013 »» Kongressteilnahme — 8 Punkte Kategorie A 6. september 2013 »» Kongressteilnahme — 6 Punkte Kategorie A 5. & 6. september 2013 »» Meet the Expert Sessions 07:30 - 08:15 Uhr — jeweils 1 Punkt Kategorie A DGF-Kongress Für die Teilnahme erhalten Sie 6 Fortbildungspunkte für die ›Registrierung beruflich Pflegender‹. 13 Satellitensymposien, Workshops & Foren für______________________________ »» Anästhesisten, Internisten, Pädiater, Chirurgen »» Notfall- & Rehabilitationsmediziner »» Infektiologen, Mikrobiologen & Hygieniker »» Ärztlicher Notdienst & niedergelassene Ärzte »» Grundlagenforscher & klinische Forscher »» Krankenhausträger & Gesundheitsökonomen Satellite Symposia, Workshops & Forums for_ _____________________________ »» Anaesthetists, Internists, Paediatricians, Surgeons »» Emergency Care & Rehabilitation Specialists »» Infectiologists, Microbiologists & Hygienists »» Emergency Medical Services & Family Doctors »» Basic Researchers & Clinical Researchers »» Hospital Operators & Health Economists Preisverleihungen | Research Awards 2013_________________________________ Die Preisverleihung findet während der Eröffnungsveranstaltung am 04.09.2013, 13:00 Uhr im Großen Saal statt. »» Medienpreis der DSG »» Hugo-Schottmüller-Preis »» Roger-Bone-Preis Veranstaltungsort | Conference Venue_______________________________________ congress centrum neue weimarhalle UNESCO-Platz 1 99423 Weimar | Germany ››› www.weimarhalle.de 14 Weimar _____________________________________________________________________________________ stadt der bildung und kultur Weimar ist eine historisch bedeutende Stadt und Wirkungsstätte bedeutendster europäischer Künstler wie Bach, Goethe, Schiller und Liszt. Sie ist Gründungsort und Namensgeber der Weimarer Republik, Wiege des Bauhaus, gehört zum UNESCO Weltkultur erbe, war Europas Kulturstadt 1999 und bietet unzählige Monumente, Museen und eine ausgedehnte Parklandschaft an der Ilm. 2013 feiert Weimar den 150. Geburtstag des ›Alleskünstlers‹ Henry van de Velde, der 15 Jahre seines Lebens hier verbrachte und die Kunst und Architektur seiner Zeit mit großer Vielseitigkeit prägte. Zu seinen berühmten Bauten gehört das Kunstschulensemble: die Kunstschule und die Kunstgewerbeschule, die heute zur Bauhaus-Universität Weimar gehören. Auch der 200. Geburtstag des Komponisten Richard Wagner wird in diesem Jahr begangen. Sowohl im heutigen Liszt-Museum als auch bei Veranstaltungen des diesjährigen Kunstfestes ›pèlerinages‹ kann man sich auf die Spuren des Komponisten begeben. ›Haus Hohe Pappeln‹ – ehemaliges Wohnhaus Henry van de Veldes ›Haus Hohe Pappeln‹ – Henry van de Velde former residence (Photo: Jens Hauspurg) WAGNER IN THÜRINGEN 2013 15 stronghold of education and culture Weimar is a historically significant town that was home to such outstanding European literary and musical figures as Bach, Goethe, Schiller and Liszt. It gave its name to the Weimar Republic that was founded here, was the cradle of the Bauhaus, has been listed as a UNESCO World Cultural Heritage site since 1998, was the European Capital of Culture in 1999 and boasts innumerable monuments, museums and extensive parkland along the River Ilm. In 2013, Weimar celebrates the 150th birthday of the Belgian designer Henry van de Velde, who came to Thuringia in 1902. The 15 years he spent in Weimar were perhaps the most intensive, the most productive of his artistic life. Famous Weimar buildings designed by him include the Art School and the School of Applied Arts. 2013 is also the year of Richard Wagner’s 200th birthday. To experience the famous composer in Weimar, please visit the Liszt museum or the Weimar Art Festival ›pèlerinages‹, which offers a variety of music events. ››› www.weimar.de ››› www.kunstfest-weimar.de ››› www.vandevelde2013.de Liszthaus am Rande des Ilmparks · Liszt’s house at the park on the river Ilm 200 m Maßstab Scale Hauptstraßen main streets Neue Nebenstraßen side roads 16Weimarhalle Wichtige Gebäude important buildings Fuß-/ Radwege foot paths or cycle tracks Parks & Grünanlagen parks & green areas B utt elste E t te rsbu Str. dter S tr. rger Rießner Straße Fuldaer Stra ße P Asb ac Weimarplatz hstr aße P traße Friedens s knech t.-Str. e traß rS estr aße ae Sch wan se n Je P ert- Straße C.v.Ossietzky-Str. Str. nn- Röhrstraße Friedri ch-Eb a hälm E.-T Carl-August-Allee Hbf. latz Graben Goethep P Herderpl. H. - Pl. d. Demokr. nstra P tra ns rie G.- llho Sc ße Amalienstr. Ma r Str aße nd ela tz Wi pla ße Trie re aus - U ni n d Bauh raße P Steu be 2 0 0 1 drw u Trierer St Markt Ilm Burgpl. He ine Erfurter Stra ße P - Str. stra ße dra y Straße C ou r Fuldae K.Lieb Rollpl. I lm tr. scheid-S R.-Breit aße ausstr Bauh e ß ra st dt l bo e P lle rA B a Str re de ße er a erk lve Be m Hu Tipps | Hints 17 »» Walk! (nearly) everything can be easily reached by foot. Even a walk from the train station in the north to the campus in the south should not take much more then 20 minutes. While walking, enjoy the charm of the traditional city. »» Laufen Sie! In Weimar geht (fast) alles zu Fuß – selbst vom Bahnhof im Norden zum Uni-Campus im Süden werden Sie kaum mehr als 20 Minuten brauchen. Auf dem Weg genießen Sie doch einfach den Zauber der Altstadt… »» Thuringian cooking… …is well known far beyond the Thuringian border. Try ›Thüringer Klöße‹ (thuringian dumplings) – the best come from Heichelheim, only 10 km away from Weimar –, ›Köstritzer Schwarzbier‹ (dark beer) or a ›Rostbratwurst‹ (grilled sausage) at one of the many stands in town. »» Thüringer Küche… … ist weit über die Landesgrenzen berühmt. Probieren Sie die traditionellen Thüringer Klöße – die besten kommen aus dem nur 10 Kilometer entfernten Heichelheim –, Köstritzer Schwarzbier oder zwischendurch eine Rostbratwurst an einem der vielen Stände in der Stadt. »» Relax! Some people say, Weimar ist not a town with a park, it’s a park with a town. If you have time to spare, go to the ›Ilmpark‹ (park along the river ›Ilm‹). It’s the biggest part of a cultural landscape, from Belvedere castle to the castle of Kromsdorf, which extends over more than 10 km length. Wherever you are in Weimar – ›the park‹ is only a few minutes away. »» Entspannen Sie sich! Es gibt Menschen, die behaupten, Weimar sei keine Stadt mit einem Park, sondern ein Park mit Stadt. Wenn Sie ein wenig Zeit haben, gehen Sie in den Ilmpark. Vom Schloß Belvedere bis zum Kromsdorfer Schloß reicht eine kultivierte Parklandschaft von mehr als 10 Kilometern Länge. Egal wo Sie sich in der Stadt aufhalten – ›der Park‹ ist nur wenige Gehminuten entfernt. Programmübersicht Schedule At-A-Glance 20 Mittwoch Wednesday Großer Saal large hall Kleiner Saal small hall Flügelsaal 1 wing hall 1 Flügelsaal wing hall 2 Seminarraum 1 Semin 07:30 - 08:00 08:00 - 08:30 08:30 - 09:00 09:00 - 09:30 09:30 - 10:00 10:00 - 10:30 10:30 - 11:00 WS 1: New therapeutic targets WS 6: Antibiotic resistance and antibiotic stewardship WS 3: Acute renal failure Press conference 11:00 - 11:30 11:30 - 12:00 12:00 - 12:30 12:30 - 13:00 13:00 - 13:30 13:30 - 14:00 14:00 - 14:30 S 0: Opening session 14:30 - 15:00 15:00 - 15:30 15:30 - 16:00 16:00 - 16:30 16:30 - 17:00 S 1: Sepsis prevention 1 17:00 - 17:30 17:30 - 18:00 18:00 - 18:30 S 2: Sepsis prevention 2 18:30 - 19:00 19:00 Get-Together-Party 12:00-17:00 Industrieausstellung | Industrial exhibition Der Kongress wird ermöglicht durch die großzügige Unterstützung der Industrie. Bitte besuchen Sie die Industrieausstellung! The congress is generously supported by a broad range of companies. Please visit the industrial exhibition! WS 4: ARDS W Se Curric Me stud 21 aum 1 Seminarraum 2 Seminarraum 3 Seminarraum 4 Seminarraum 5 4: S VIP-Lounge Rangfoyer gallery foyer Poster Session 1 WS 8: SepsisCurriculum für Medizinstudenten WS 2: Fungal infections WS 5: Sepsis in neonates and children WS 7: Clinical nutrition Poster Session 2 SAB-Meeting ZIK Septomics DSG DGF Business meeting Lunch Symposia 22 Donnerstag Thursday Großer Saal large hall Kleiner Saal small hall 07:30 - 08:00 Flügelsaal 1 wing hall 1 Flügelsaal wing hall 2 Seminarraum 1 Semin Meet-theExpert 1 08:00 - 08:30 08:30 - 09:00 09:00 - 09:30 S 3: Diagnostic challenges DGF D DGF D 09:30 - 10:00 10:00 - 10:30 10:30 - 11:00 11:00 - 11:30 Vorstand/ Beirat/ Juristische Mitglieder DSG S 4: Therapeutic challenges 1 11:30 - 12:00 12:00 - 12:30 ThermoFisher/ CLS Behring/ Novartis Lunch Symposium 12:30 - 13:00 13:00 - 13:30 AstraZeneca Lunch Symposium Baxter Lunch Symposium 13:30 - 14:00 14:00 - 14:30 14:30 - 15:00 S 5: Therapeutic challenges 2 DGF D DGF D 15:00 - 15:30 15:30 - 16:00 16:00 - 16:30 S 6: Therapeutic challenges 3 16:30 - 17:00 17:00 - 17:30 17:30 - 18:00 18:00 - 18:30 DSG Mitgliederversammlung 18:30 - 19:00 19:00 8:00-17:00 Industrieausstellung | Industrial exhibition Der Kongress wird ermöglicht durch die großzügige Unterstützung der Industrie. Bitte besuchen Sie die Industrieausstellung! The congress is generously supported by a broad range of companies. Please visit the industrial exhibition! 23 aum 1 Seminarraum 2 Seminarraum 3 Seminarraum 4 Seminarraum 5 F F Meet-theExpert 2 Meet-theExpert 3 VIP-Lounge Meet-theExpert 4 Rangfoyer gallery foyer Poster Session 3 DGF DGF WS 2: Digitale Thoraxdrainagen DGF WS 1 : Reanimation von Kindern DGF er h sium F F Round Table Discussion DGF DGF WS 4: Update Beatmung DGF WS 3: Patientendaten -management DGF WS 5: Lagerung und Positionieren DGF MedusaStudientreffen Poster Session 4 DSG DGF Business meeting Lunch Symposia 24 Großer Saal large hall Freitag Friday Kleiner Saal small hall 07:30 - 08:00 Flügelsaal 1 wing hall 1 Flügelsaal wing hall 2 Seminarraum 1 Semin Meet-theExpert 5 08:00 - 08:30 08:30 - 09:00 09:00 - 09:30 S 7: Therapeutic challenges 4 DGF D DGF D 09:30 - 10:00 10:00 - 10:30 10:30 - 11:00 11:00 - 11:30 S 8: Therapeutic challenges 5 11:30 - 12:00 12:00 - 12:30 CSL Behring Lunch 12:30 - 13:00 Symposium PFIZER Lunch Symposium BD Lunch Symposium 13:00 - 13:30 13:30 - 14:00 14:00 - 14:30 14:30 - 15:00 S 9: Outcome research 15:00 - 15:30 15:30 - 16:00 Poster Award Ceremony 16:00 - 16:30 16:30 - 17:00 17:00 - 17:30 17:30 - 18:00 18:00 - 18:30 18:30 - 19:00 19:00 8:00-16:00 Industrieausstellung | Industrial exhibition Der Kongress wird ermöglicht durch die großzügige Unterstützung der Industrie. Bitte besuchen Sie die Industrieausstellung! The congress is generously supported by a broad range of companies. Please visit the industrial exhibition! DGF D 25 aum 1 Seminarraum 2 Seminarraum 3 Seminarraum 4 Seminarraum 5 GF GF Meet-theExpert 6 DGF DGF WS 6: Reanimation von Erwachsenen unter außergewöhnlichen Umständen Meet-theExpert 7 Meet-theExpert 8 DGF WS 7: Update EKG DGF WS 12: Basale Stimulation im Weaning DGF WS 10: Dekubitusprophylaxe DGF WS 9: Atemgaskonditionierung DGF VIP-Lounge Rangfoyer gallery foyer Poster Session 5 DGF WS 8: Update Beatmung h sium F DGF DGF WS 11: Burnout in der Intensivpflege DSG DGF Business meeting Lunch Symposia Symposien & Workshops Symposia & Workshops 27 mi, 4. september 2013 · wed. sept., 4TH 2013 7:30–8:30 Postersession 1 ________ rangfoyer | gallery foyer Clinical Sepsis Research – Diagnostics 1 Chairs: Heller A, Dresden, Kübler A, Wroclaw Clinical Sepsis Research – Diagnostics 2 Chairs: Riedemann N, Jena, Kirov M, Arkhangelsk Clinical Sepsis Research – Diagnostics 3 Chairs: John S, Nürnberg, Neugebauer U, Jena Clinical Sepsis Research – Diagnostics 4 Chairs: Slevogt H, Jena, Sandesc D, Timisoara zeitgleich von 9:00 — 12:00 | parallel sessions from 9:00 – 12:00 Workshop 1 · · · · · · · · · · · · · · · · · · grosser saal | large hall SEPTOMICS | GSS Expert Workshop on new therapeutic targets SEPTOMICS | DSG Expertenworkshop zu neuen therapeutischen targets in der Sepsistherapie Vorsitz | Chair: Slevogt H, Jena; Riedemann N, Jena t.b.a. Marshall J, Toronto The impact of proteomics for the search of biomarkers in severe infections Bedeutung der Proteomik bei der Suche nach Biomarkern für schwere Infektionen Völker U, Greifswald IL-37 – A ray of light or just another interleukin? IL-37 – Hoffnungsschimmer oder einfach nur ein weiteres Interleukin? Nold C, Melbourne Anti-inflammation for necrotizing enterocolitis Entzündungshemmung bei nekrotisierender Enterokolitis Nold M, Melbourne Danger signals and resolution-associated molecular pattern: modulators of inflammation Alarmsignale und resolutions-assoziierte molekulare Muster: Entzündungsregulatoren Slevogt H, Jena Activator B cells protect against microbial sepsis Aktivator-B-Zellen schützen vor mikrobieller Sepsis Rauch P, München 28 Freie Vorträge | Free oral presentations »» 071 SIRS-related cardiomyopathy is mediated via lipid kinase-independent control of cAMP by phosphoinositide 3-kinase gamma Ndongson Dongmo, Jena »» 140 Mucosal barrier dysfunction in sepsis is associated with a reduction of mucosal phosphtidylcholine (PC) and lysophosphatidylcholine (LPC) concentrations – amelioration by oral pretreatment with PC Schmidt C, Jena (angefragt|requested) »» 006 Preclinical Studies with the Broad-Band Peptide Aspidasept® against Sepsis-Inducing Bacterial Pathogenicity Factors Brandenburg K, Borstel Discussion | Diskussion Workshop 2 · · · · · · · · · · seminarraum 3 | seminar room 3 SEPTOMICS | GSS Expert Workshop on fungal infections SEPTOMICS | DSG Expertenworkshop: invasive Pilzinfektionen bei Sepsis Vorsitz | Chair: Kurzai O, Jena; Filler S, Los Angeles Interaction of fungal pathogens with epithelial and endothelial cells Interaktion von fungalen Pathogenen mit Epithel- und Endothelzellen Filler S, Los Angeles Immune Recognition of C. albicans in human blood Immunerkennung von Candida albicans in menschlichem Blut Kurzai O, Jena Host-Pathogen-Interaction in Candida infection Erreger-Wirt-Interaktion bei Candida-Infektionen Brunke S, Jena Genetic Risk Factors for Fungal Infections Genetische Risikofaktoren für Pilzinfektionen Carvalho A, Perugia 29 Free oral presentations | Freie Vorträge »» 132 Modulatory role of nuclear receptors on the C. albicans-induced immune response in human monocytes Klassert TE, Jena »» 187 NK cells act as phagocytes against Candida albicans and mount an inflammatory response in mice Voigt J, Jena »» 173 Both Galactomannan and Zymosan block the adrenalin-induced particle transport velocity in mice tracheae Weiterer S, Gießen (angefragt|requested) »» 090 Preemptive antimycotic therapy in septic shock? Kuhn SO, Greifswald Discussion | Diskussion Workshop 3 · · · · · · · · · · · · · · · · · flügelsaal 1 | wing hall 1 DIVI | DSG Expertenworkshop: akutes Nierenversagen bei Sepsis DIVI | GSS Expert Workshop on acute renal failure Vorsitz | Chair: John S, Erlangen; Schindler R, Berlin Definition des ANV – AKI, RIFLE, was noch? Definition of ARF – AKI, RIFLE, what else? John S, Erlangen Biomarker der Nierenschädigung – routinetauglich? Biomarker of renal injury – ready for use? Oppert M, Potsdam Strategien zur Nierenersatztherapie – welches Verfahren für welche Patienten? Renal support strategies – personalized care Heering PJ, Solingen Dosierung von Antiinfektiva bei ANV Dosage adjustments for antimicrobials in ARF Brinkmann A, Heidenheim Strategien zur Antikoagulation Anticoagulation strategies during renal support Kindgen-Milles D, Düsseldorf DIVI/DSG Prävalenzstudie zu Praktiken der Nierenersatztherapie auf deutschen Intensivstationen(RenalGip) DIVI/GSS prevalence study on renal support practices in German ICUs (RenalGip) Schindler R, Berlin 30 Freie Vorträge | Free oral presentations »» 144 Impact of time to antimicrobial therapy on 28 day mortality Bloos F, Jena »» 056 Hemoadsorption using Cytosorb beads (CytosorbentsR) in a cirrhotic patient with septic multiorganfailure Gruber A, Linz »» 061 Comparison of antibiotic clearance in different renal replacement therapies Röhr AC, Heidenheim »» 118 Correlation between meropenem application rate, dosing, time and outcome of patients with severe sepsis and septic shock. Fürstenberg H, Greifswald (angefragt|requested) Diskussion | Discussion Workshop 4 · · · · · · · · · · · seminarraum 1 | seminar room 1 SepsEast | DSG Expertenworkshop: ARDS SepsEast | GSS Expert Workshop on ARDS Vorsitz | Chair: Molnar Z, Szeged, Quintel M, Göttingen Was ist eigentlich ARDS ? What do I mean by ARDS? Mörer O, Göttingen Assistierte Spontanatmung bei ARDS Assisted spontaneous ventilation in ARDS Putensen C, Bonn When and how to perform lung recruitment? Wann und wie Rekrutierungsmanöver durchführen? Molnar Z, Szeged Was machen bei refraktärer Hypoxämie? What to do in refractory hypoxemia? Quintel M, Göttingen The role of EVLW in ARDS management Extravaskuläres Lungenwasser bei ARDS Kirov M, Russia Transpulmonale Druckmessung – wann und wie? Targeting transpulmonary pressure Mörer O, Göttingen 31 Freie Vorträge | Free oral presentations »» 171 Spleen Off – an observational case-control study with nested cohort study on the epidemiology and pathogensis of severe sepsis/septic shock after splenectomy Theilacker Ch, Freiburg »» 057 Continuous infusion of meropenem and therapeutic drug monitoring for treatment of critically ill patients Köberer A, Heidenheim Diskussion | Discussion Workshop 5 · · · · · · · · · · · seminarraum 4 | seminar room 4 DIVI | DSG Expertenworkshop: Sepsis bei Kindern und Neugeborenen DIVI | GSS Expert Workshop on sepsis in neonates and children Vorsitz | Chair: Sasse M, Hannover; Pöschl J, Heidelberg Sepsisdefinition bei pädiatrischen Patienten Sepsis definitions in pediatric patients Sasse M, Hannover Stand der deutschen Sepsisleitlinien in der Pädiatrie Pediatric sepsis guidelines in Germany – current status Bosk A, Speyer Genetische Einflüsse auf die Entstehung der Sepsis im Kindesalter The role of genetics in the development of pediatric sepsis Göpel W, Lübeck Spezielle Aspekte der Sepsis bei Neonaten Specific aspects of sepsis in neonates Pöschl J, Heidelberg Sepsis bei immunsupprimierten Kindern Sepsis in immunosuppressed children Beck JF, Jena Resistenzentwicklungen in der Pädiatrie – ein zunehmendes Problem Antibiotic resistance in pediatrics – a growing problem Kresken M, Rheinbach 32 Freie Vorträge | Free oral presentations »» 012 Attributable mortality of nosocomial primary bloodstream infections in very low birth weight infants Schwab F, Berlin »» 013 Nosocomial bloodstream infection in very low birth weight infants Schwab F, Berlin »» 018 Nosocomial infections in very-low-birth-weight infants: Risk factors and preventive strategies Härtel C, Kiel (angefragt|requested) »» 174 Hypertensive crisis in a toddler with severe meningococcal septic shock Bosk A, Speyer »» 186 Non-invasive upper and lower airway sampling for pathogen detection and inflammation assessment in pediatric and adult Cystic Fibrosis patients Hentschel J, Jena Diskussion | Discussion Workshop 6 · · · · · · · · · · · · · · · · · · kleiner saal | small hall SepsEast | DSG Expertenworkshop: Sepsis und Antibiotikaresistenz SepsEast | GSS Expert Workshop on antibiotic resistance and antibiotic stewardship Vorsitz | Chair: Mikaszewska-Sokolewicz M, Warszawa; Kubler A, Wroclaw Reported antibiotic resistance data in Germany und Europe Publizierte Daten zur Antibiotikaresistenz in Europa / Deutschland Tacconelli E, Tübingen SepsEast point prevalence study on MDR pathogens SepsEast Punkt-Prävalenzstudie zur Antibiotikaresistenz Brunkhorst FM, Jena Antibiotic resistance in Hungary Antibiotikaresistenz in Ungarn Csomós Á, Budapest Antibiotic resistance in Poland Antibiotikaresistenz in Polen Mikaszewska-Sokolewicz M, Warszawa 33 Antibiotic resistance in Serbia Antibiotikaresistenz in Serbien Jankowic R, Nis/Serbia Antibiotic resistance in Romania Antibiotikaresistenz in Rumänien Sandesc D, Timisoara Freie Vorträge | Free oral presentations »» 100 Use of Tygecycline in ICU patients. Vakalos A, Xanthi, Greece »» 153 Changes in initial antimicrobial therapy, blood culture results and mortality. Bloos F, Jena »» 178 Antibiotic treatment of sepsis in German hospitals: results of the second national prevalence survey Hansen S, Berlin »» 108 Comparison of presepsin (sCD14-ST) and Procalcitonin for early prediction of outcome in severe sepsis and septic shock. Preliminary findings from the Albumin Italian Outcome Sepsis (ALBIOS) study. Caironi P, Milano Diskussion | Discussion Workshop 7 · · · · · · · · · · · · seminarraum 5 | seminar room 5 DIVI | DSG Expertenworkshop: Ernährung bei Sepsis DIVI | GSS Expert Workshop on clinical nutrition Vorsitz | Chair: Mayer K, Gießen; Weimann A, Leipzig Frühe vs. späte parenterale Ernährung Early vs late parenteral nutrition Felbinger T, München Die Kalorien-Kontroverse Caloric controversy for intensive care patients Elke G, Kiel Aktuelle Kontroversen in der Immunonutrition Current controversies in immunonutrition Mayer K, Gießen Glutamin und Selen – wann und wie? Glutamine and selenium – when and how? Heller A, Dresden 34 DIVI/DSG Prävalenzstudie zu Ernährungspraktiken auf deutschen Intensivstationen DIVI/GSS point prevalence study on nutrition practices in German ICUs Weimann A, Leipzig Does bodyweight affect outcome? Beeinflusst Übergewicht das outcome? Sakr Y, Jena Freie Vorträge | Free oral presentations »» 052 The impact of early surgical intervention in free intestinal perforation: the Giessen time-to-intervention pilot study Koch C, Gießen »» 068 Computer supported glycemic control in the ICU – preliminary results. Barteczko-Grajek B, Wroclaw, Poland »» 082 The comparison of traditional Henderson-Haselbach and physicochemical Stewart approach to acid base disorders in intensive care unit patients with severe sepsis. Szrama J, Poznan, Poland »» 087 The effect of sodium selenite substitution on oxidative stress markers and antioxidants in severe sepsis. Woth G, Pécs, Hungary Diskussion | Discussion Workshop 8 · · · · · · · · · · seminarraum 2 | seminar room 2 Sepsis-Curriculum für Medizinstudenten Sie sind Arzt/Ärztin in der Notaufnahme und auf der Intensivstation. Sie werden Herrn Meier kennenlernen. Dieser erscheint ernsthaft erkrankt. Hier müssen Sie dringend Entscheidungen treffen und begründend handeln … Lassen Sie uns den ›Fall Meier‹ gemeinsam erarbeiten und dabei im Workshop/POL – Charakter Grundlagen im Wissen über Sepsis und Sepsistherapie erarbeiten. Wir freuen uns auf Sie! Juliane Stapf und Franziska Krause, Erfurt Einfach – sicher – individuell Protein- und Energiebilanz stets im Blick www.baxter.de Für jeden die richtige Ernährungstherapie • Einfaches Ernährungskonzept für individuelle Patienteneinteilung • Sicher, da leitlinienkonform in allen Beutelvarianten (ESPEN 2009 und DGEM 2007) • Individueller Aminosäuren- und Energiebedarf wird durch Olimel in 10 Beutelvarianten abgedeckt Olimel Peri 2,5 % E/Olimel 3,3 % E/4,4 % E/5,7 % E Emulsion zur Infusion Zusammensetzung: 1.500 ml gebrauchsfertige Emulsion enthalten: Wirkstoffe: Mischung aus raffiniertem Olivenöl (ca. 80 %) und raffiniertem Sojaöl (ca. 20 %) 45/60/60/60 g, L-Alanin 5,50/7,14/9,61/12,36 g, L-Arginin 3,72/4,84/ 6,51/8,37 g, L-Asparaginsäure 1,10/1,43/1,92/2,47 g, L-Gutaminsäure 1,90/2,47/3,32/4,27 g, L-Glycin 2,63/3,42/4,60/5,92 g, L-Histidin 2,26/2,95/3,97/5,09 g, L-Isoleucin 1,90/2,47/3,32/4,27 g, L-Leucin 2,63/3,42/4,60/5,92 g, L-Lysin (als Lysinacetat) 2,99 (4,21)/3,88 (5,48)/5,23 (7,31)/6,72 (9,48) g, Methionin 1,90/2,47/3,32/4,27 g, Phenylalanin 2,63/3,42/ 4,60/5,92 g, Prolin 2,26/2,95/3,97/5,09 g, Serin 1,50/1,95/2,62/3,37 g, Threonin 1,90/2,47/3,32/4,27 g, Tryptophan 0,64/0,82/1,10/1,42 g, Tyrosin 0,10/0,13/0,17/0,22 g, Valin 2,43/3,16/4,25/5,47 g, Natriumacetat 3 H 2O 1,73/2,24/2,24/ 2,24 g, wasserhaltiges Natriumglycerophosphat 2,87/5,51/5,51/5,51 g, Kaliumchlorid 1,79/3,35/3,35/3,35 g, Magnesiumchlorid 6 H 2O 0,67/1,22/1,22/1,22 g, Calciumchlorid 2 H 2O 0,44/0,77/0,77/0,77 g, Glucose-Monohydrat 123,75/189,75/ 231,00/181,50 g. Sonstige Bestandteile: Eilecithin, Glycerol, Natriumoleat, Natriumhydroxid-Lösung (0,4 %), Essigsäure 99 %, Salzsäure 25 %, Wasser für Injektionszwecke. Anwendungsgebiet: Für die parenterale Ernährung bei Erwachsenen und Kindern über 2 Jahre, wenn eine orale oder enterale Ernährung nicht möglich, unzureichend oder kontraindiziert ist. Gegenanzeigen: Frühgeborene, Neugeborene und Kinder unter 2 Jahren, Überempfindlichkeit gegen Ei-, Soja- oder Erdnussproteine oder einen der Wirkstoffe oder sonstigen Bestandteile, angeborene Störungen des Aminosäurenstoffwechsels, schwere Hyperlipidämie oder schwere Störungen des Lipidmetabolismus, gekennzeichnet durch Hypertriglyceridämie, schwere Hyperglykämie, pathologisch erhöhte Natrium-, Kalium-, Magnesium-, Calcium- und/oder Phosphatkonzentrationen im Plasma. Warnhinweise: Nicht einfrieren. Im Umkarton aufbewahren. Nebenwirkungen: Nebenwirkungen, die einen Abbruch der Behandlung erforderlich machen: Anzeichen einer allergischen Reaktion wie Schwitzen, Fieber, Schüttelfrost, Kopfschmerzen, Hautausschläge oder Atemnot. Weitere Nebenwirkungen: Häufig: Tachykardie, Anorexie, Hypertriglyceridämie, Bauchschmerzen, Diarrhoe, Übelkeit, Hypertonie. Sehr selten: Eine verminderte Fähigkeit zur Ausscheidung der in Olimel enthaltenen Lipide kann zu dem so genannten „Fat-Overload-Syndrom“ (Fettüberladungssyndrom) führen, das durch Hyperlipidämie, Fieber, Fettinfiltration der Leber, Hepatomegalie, Anämie, Leukopenie, Thrombozytopenie, Gerinnungsstörungen und Koma gekennzeichnet ist. Nebenwirkungen, die für ähnliche Produkte beschrieben wurden, Häufigkeit: Nicht bekannt: Thrombozytopenie, Hepatomegalie, Ikterus, Überempfindlichkeit, erhöhte alkalische Phosphatase im Blut, erhöhte Transaminasen, erhöhte Bilirubinwerte im Blut, Azotämie. Verschreibungspflichtig. Baxter Deutschland GmbH, Edisonstraße 4, 85716 Unterschleißheim. Stand: Juli 2011 Baxter Deutschland GmbH Edisonstraße 4, 85716 Unterschleißheim www.baxter.de DSG Kongress-Programm DSG congress program 37 mi, 4. september 2013 · wed. sept., 4TH 2013 10:00–11:00 Pressekonferenz | Press Conference________ flügelsaal 2 | wing hall 2 Vorsitz | Chair: Welte T, Hannover Teilnehmer | Participants: Gerlach H, Berlin; Brunkhorst FM, Jena; Weigand M, Gießen; Seifert H, Köln; Reinhart K, Jena; Molnár Z, Szeged 11:30–12:30 Postersession 2___________________________________________________ rangfoyer | gallery foyer Clinical Sepsis Research – Therapy 1 Chairs: Brinkmann A, Heidenheim, Elke G, Kiel Clinical Sepsis Research – Therapy 2 Chairs: Gründling M, Greifswald, Krüger WA, Konstanz Clinical Sepsis Research – Therapy 3 Chairs: Kumar A, Winnipeg, Bloos F, Jena Clinical Sepsis Research – Therapy 4 Chairs: Weyland A, Oldenburg, Stehr S, Jena 13:00–15:30 ERÖFFNUNG | OPENING_____________________________________ grosser saal | large hall Vorsitz | Chairs: Welte T, Hannover; Gerlach H, Berlin Begrüßung und Einführung Welcome and introductory remarks Welte T, Hannover Verleihung der Forschungspreise Research Award Ceremony Weigand M, Gießen; Welte T, Hannover Key note lecture Issues in clinical guideline development and conflicts of interest | Leitlinienentwicklung und Interessenskonflikte Kassirer JP, Boston Surviving Sepsis Campaign Guidelines 2013 – what is new? Surviving Sepsis Campaign Guidelines 2013 – was hat sich geändert? Gerlach H, Berlin Standards for measuring and reporting quality of care Standards zur Messung und Berichterstattung von Prozess- und Ergebnisqualität Pham JC, Baltimore 15:30—15:45 Pause | Break______________________________________________________ 38 15:45—17:15 ______________________________ grosser saal | large hall Was können wir in der Infektions- und Sepsisprävention verbessern? (1) Infection control and sepsis prevention – How to improve? (1) Vorsitz | Chair: Welte T, Hannover; Peters G, Münster The global epidemic of antibiotic resistance Antibiotikaresistenz – eine globale Herausforderung Bonten M, Utrecht New Drugs for Bad Bugs (ND4BB) – the EU initiative is helpful New Drugs for Bad Bugs (ND4BB) – die EU Initiative ist hilfreich PRO: Bonten M, Utrecht – CON: Novak R, Chilly-Mazarin Moderne Infektionsprävention vs. veraltete Hygienekonzepte Modern infection control vs conventional hygiene measures Harbarth S, Geneva Diskussion | Discussion 17:15–17:30 Pause | Break_______________________________________________________ 39 17:30–19:00 ______________________________ grosser saal | large hall Was können wir in der Infektions- und Sepsisprävention verbessern? (2) Infection control and sepsis prevention – How to improve? (2) Vorsitz | Chair : Heininger A, Heidelberg; Harbarth S, Geneva ZVK – getunnelte Katheter besser? CVC – tunneled vs. non-tunneled - tunneled better? PRO: Teichgräber, Jena – CON: Schummer W, Suhl Oralhygiene – Chlorhexidin und SOD sind Standard Oral care for VAP prevention – chlorhexidine and SOD as standard PRO: Krüger W, Konstanz – CON: Heininger A, Heidelberg Screening for multiresistant-bacteria – Netherlands are better? MRE-Screening – Machen es die Niederlande besser? PRO: Bonten M, Utrecht – CON: Just HM, Nürnberg Diskussion | Discussion 19:00 Get-Together-Party___________________ terrassen | terraces 40 do, 5. september 2013 · thu. sept., 5TH 2013 7:30–8:15 Postersession 3_______________________________________________________ rangfoyer | gallery foyer Experimental Sepsis Research 1 Chairs: N.N., Mayer K, Gießen Experimental Sepsis Research 2 Chairs: Pöschl J, Heidelberg, Claus RA, Jena Experimental Sepsis Research 3 Chairs: Szakmany T, Cardiff, Geis C, Jena Pediatric Sepsis Research / Prevention Chairs: Sasse M, Hannover, Heininger A, Heidelberg 7:30–8:15 Meet the Expert Session 1_______________________________________ flügelsaal 1 | wing hall 1 Wie behandele ich einen Patienten mit 4MRGN Pseudomonas-Sepsis How I treat a patient with MDR pseudomonas sepsis Seifert H, Köln 7:30–8:15 Meet the Expert Session 2_______________________________________ seminarraum 3 | seminar room 3 Wie ich kardiovaskuläres Versagen behandele How I treat cardiovascular failure Marx G, Aachen 7:30–8:15 Meet the Expert Session 3_______________________________________ seminarraum 4 | seminar room 4 Wie ich invasives hämodynamisches Monitoring einsetze How I use invasive hemodynamic monitoring Weyland A, Oldenburg 7:30–8:15 Meet the Expert Session 4_______________________________________ seminarraum 5 | seminar room 5 How I use SDD | Wie und wann ich SDD praktisch einsetze Bonten M, Utrecht 41 8:30–10:00 _______________________________ grosser saal | large hall Diagnostische Defizite – was brauchen wir wirklich ? Diagnostic challenges – What we really need Vorsitz | Chair: Brakhage A, Jena; Pletz M, Jena PIRO – concept for sepsis diagnosis and stratification PIRO – Konzept für die Diagnostik und Risikostratifizierung Marshall J, Toronto Erregernachweis – Blutkultur vs. molekularer Nachweis: ist Blutkultur besser? Pathogen detection – blood culture vs. molecular diagnostics: is blood culture better? PRO: Seifert H, Köln – CON: Bauer M, Jena Sepsismarker – PCT is the champion so far Sepsismarker – PCT ist gegenwärtig unschlagbar PRO: Schütz P, Aarau – CON: Vincent J-L, Brussels Diskussion | Discussion 10:00–10:15 Pause | Break______________________________________________________ 42 Therapeutische Herausforderungen – was geht, was geht nicht? Therapeutic challenges – the Good, the Bad and the Ugly 10:15–11:45 ______________________________ grosser saal | large hall Therapeutic challenges (1): Fashion and failures Therapeutische Herausforderungen (1): Trends und Limitationen Vorsitz | Chair: Suter P, Geneva; Quintel M, Göttingen Transfusion of older stored blood and risk of death Transfusion länger gelagerter Blutkonserven und Sterberisiko Natanson C, Bethesda Fashionable sepsis treatments – the importance of first doing no harm Therapeutische Breite von Sepsistherapien Singer M, London ARDS – neuromuscular blocking agents (NMBA) ARDS – Behandlung mit Muskelrelaxantien? PRO: Szakmany T, Cardiff – CON: Putensen C, Bonn Diskussion | Discussion 11:45–12:00 Pause | Break_ _____________________________________________________ 43 12:00–13:30 Industriesymposien | Lunch Symposia_________________ Bedeutung von Protein C bei der Therapie von Mikroangiopathien in der Intensivmedizin The role of Protein C in the treatment of microangiopathies in critical care medicine seminarraum 1 | seminar room 1 Mit freundlicher Unterstützung von | supported by Baxter Deutschland GmbH Hämostaseologische und antiinflammatorische Wirkung von Protein C Haemostaseologic and anti-inflammatory effect of Protein C Fischer D, Frankfurt Therapie von Mikroangiopathien im Rahmen der Sepsis bei Kindern Therapy of microangiopathies in pediatric sepsis Sasse M, Hannover Septische Mikroangiopathie beim Erwachsenen – was tun? Septic microangiopathy in the adult – what needs to be done? Brunkhorst FM, Jena Neue Cephalosporine: ein Lösungsansatz für steigende Resistenzprobleme? New cephalosporines – an approach to encounter the growing resistance problem? flügelsaal 1 | wing hall 1 Mit freundlicher Unterstützung von | supported by AstraZeneca GmbH Vorsitz | Chair: Welte T, Hannover Zunehmende Resistenz gegenüber Antibiotika: Eine Herausforderung für Gegenwart und Zukunft Growing antibiotic resistance: challenge for present and future Seifert H, Köln Neue Cephalosporine – gute Bekannte mit neuen Eigenschaften New cephalosporines – good old friends with new characteristics Welte T, Hannover Bad Bugs need new drugs – Therapie von multiresistenten Erregern Bad Bugs need new drugs – therapy of multiresistant pathogens Pletz M, Jena 44 Paradigmenwechsel in Diagnose und Therapie von kritisch kranken Patienten Paradigm shift in diagnosis and therapy of critically ill patients kleiner saal | small hall Mit freundlicher Unterstützung von | supported by Thermo Fisher Scientific, Novartis Pharma GmbH, CSL Behring GmbH Vorsitz | Chair: Gerlach H, Berlin, Briegel J, München Welche Möglichkeiten bieten Biomarker bei der Steuerung von Intensivpatienten mit Infektionen und Sepsis? Chances of biomarkers in the treatment of patients with infectious diseases or sepsis Gerlach H, Berlin Die Fremdkörper assoziierte Sepsis Device-associated sepsis Weigand M, Gießen SSC Guidlines, Update 2012 – Fokus Volumentherapie SSC Guidlines, update 2012 – focus on volume therapy Briegel J, München 13:45–15:15 grosser saal | large hall _ ______________________________ Therapeutische Herausforderungen (2): Volumentherapie Therapeutic challenges (2): Volume resusciation Vorsitz | Chair: Meier-Hellmann A, Erfurt; Marx G, Aachen Progress to be made in fluid resusciation measures Welche Fortschritte müssen bei der Volumentherapie erreicht werden? Vincent J-L, Brussels Ringeracetat vs -laktat – Acetat ist besser Ringer`s acetate vs lactate – acetate better PRO: Weiler N, Kiel – CON: Druml W, Wien Albumin vs HES – Albumin ist besser Albumin vs starches – albumin better PRO: Reinhart K, Jena – CON: Marx G, Aachen Diskussion | Discussion 45 13:45–15:15 Round-Table Discussion__________________ dsg-lounge ›Nicht-öffentliche Sitzung‹ | ›Internal session‹ Round table discussion: Private-public-partnership in clinical research and drug/diagnostics development for infectious diseases Diskussionsforum: Private-public-partnership in der Infektionsmedizin Chair|Vorsitz: »» Welte T, Hannover/Germany, Director; Clinic for Pneumology, Hannover Medical School »» Brunkhorst FM, Jena, Center of Clinical Studies, Jena University Hospital Invited Participants |Eingeladene Teilnehmer: »» Burchardt ER, Cambridge/USA »» Novak R, Chilly-Mazarin/France Head Infectious Disease TSU Global R&D, Sanofi-Aventis »» Liebenberg V, Hennigsdorf/Germany Director Global Medical Affairs; ThermoFisher Scientific, Hennigsdorf »» Schoevers P, Zeist/The Netherlands Chief Executive Officer; Julius Clinical »» Ermantraut E, Jena/Germany Managing Director; Alere Technologies GmbH, Jena »» Brakhage A, Jena/Germany Director, Department of Molecular and Applied Microbiology, Leibniz-Institute for Natural Product Research and Infection Biology (HKI), Jena »» Popp J, Jena/Germany Chair, Institute of Physical Chemistry, Scientific Head, Institute of Photonic Technology, Jena »» Bauer M, Jena/Germany Chair, Center of Sepsis Control and Care (CSCC), Jena »» Singer M, London/UK Clinical Professor of Intensive Care Medicine, Dept. of Clinical Physiology, University College London 46 agenda 13:45 Welcome and introduction of the participants Begrüßung und Vorstellung der Teilnehmer T. Welte 14:00 Kick-off presentations | Impulsreferate Public-private partnership: a must for advances in infection research? Public-private partnership: unabdingbar für Fortschritte auf dem Gebiet der Infektionsforschung? Perspective of an academic researcher Aus Sicht der akademischen Forschung Brakhage A, Jena Perspective of a commercial researcher Aus Sicht der kommerziellen Forschung Ermantraut E, Jena 14:15 Discussion of all participants Diskussion mit allen Teilnehmern Milestones and innovative breakthroughs in medical research? Meilensteine und Durchbruchsinnovationen in der medizinischen Forschung? 1. Prevention: vaccination strategies and infection control measures Prävention: Vakzinierungsstrategien und Hygienekonzepte 2. Diagnosis: biomarkers, complex diagnostic systems, point of care tests, cultural-independent test methods, home tests Diagnose: Biomarker, komplexe Diagnosesysteme, point of care tests, kulturunabhängige Testverfahren, Heimtests 3. Therapy: antiinfectives, immunomodulators, immune therapy Therapie: Antiinfektiva, Immunmodulatoren, Immuntherapie 15:15 Conclusion | Zusammenfassung Welte T, Hannover 15:15–15:30 Pause | Break_______________________________________________________ 47 15:30–17:00 grosser saal | large hall _______________________________ Therapeutische Herausforderungen (3): Antimikrobielle Therapie Therapeutic challenges (3): Antimicrobial treatment Vorsitz | Chair: Tacconelli E, Tübingen; Kluge S, Hamburg Unterdosierung von Antiinfektiva – ist TDM hilfreich? Underdosage of antimicrobials – role of therapeutic drug monitoring (TDM) Pletz M, Jena Empirical antimicrobial therapy – the golden hour Empirische antiinfektive Therapie – innerhalb einer Stunde? PRO: Gründling M, Greifswald – CON: Singer M, London Empirical antimicrobial therapy – combo vs mono Empirische antiinfektive Therapie – Mono vs Kombi PRO: Kumar A, Winnipeg – CON: Welte T, Hannover Diskussion | Discussion 17:15–18:15 Postersession 4____________________________________________________ rangfoyer | gallery foyer Experimental Sepsis Research 4 Chairs: Schwarzer M, Jena, Bauer R, Jena Experimental Sepsis Research 5 Chairs: Karzai W, Bad Berka (angefragt), Weiler N, Kiel Experimental Sepsis Research 6 Chairs: Bauer M, Jena, Molnár Z, Szeged Experimental Sepsis Research 7 Chairs: Rubio I, Jena, Heller R, Jena 48 fr, 6. september 2013 · fri. sept., 6TH 2013 7:30–8:15 Postersession 5 _____________________________________________________ rangfoyer | gallery foyer Clinical Sepsis Research – Therapy 5 Chairs: Kluge S, Hamburg, Mörer O, Göttingen Clinical Sepsis Research – Therapy 6 Chairs: Rossaint R, Aachen, Suter P, Genf Long Term Outcome 1 Chairs: Weber-Carstens S, Berlin, Rosendahl J, Jena Long Term Outcome 2 Chairs: Keh D, Berlin, Axer H, Jena 7:30–8:15 Meet-the-Expert-Session 5_____________________________________ flügelsaal 1 | wing hall 1 Wie ich Ernährung im septischen Schock durchführe How I feed a patient with septic shock Weiler N, Kiel 7:30–8:15 Meet-the-Expert-Session 6 ____________________________________ seminarraum 3 | seminar room 3 How I monitor and treat delirium – the CAM-ICU concept Monitoring und Therapie der neurocognitiven Funktion – das CAM-ICU-Konzept Jackson JC, Nashville 7:30–8:15 Meet-the-Expert-Session 7 ____________________________________ seminarraum 4 | seminar room 4 Wie ich Kinder mit septischem Schock behandele How I treat children with septic shock Sasse M, Hannover 7:30–8:15 Meet-the-Expert-Session 8 ____________________________________ seminarraum 5 | seminar room 5 Wie realisiere ich ›antibiotic stewardship‹ auf der ITS? How I implement antibiotic stewardship programs in the ICU Hagel S, Jena 49 8:30–10:00 _______________________________ grosser saal | large hall Therapeutische Herausforderungen (4): Endokrines Versagen Therapeutic challenges (4): Endocrine dysfunction Vorsitz | Chair: Gerlach H, Berlin; Werdan K, Halle Endokrines Versagen bei Sepsis Endocrine dysfunction in sepsis Schütz P, Aarau Strikte Glukosekontrolle – alles vorbei? Strict glucose control – all over? PRO: Brunkhorst FM, Jena – CON: Weigand M, Gießen Still happy with steroids? Hydrocortison bei Sepsis – immer noch möglich? PRO: Gerlach H, Berlin – CON: Natanson C, Bethesda Diskussion | Discussion 10:00–10:15 Pause | Break _ ____________________________________________________ 10:15–11:45 ______________________________ grosser saal | large hall Therapeutische Herausforderungen (5): Aktuelle Studien Therapeutic challenges (5): Results of latest trials Vorsitz | Chair: Rossaint R, Aachen; Mayer K, Gießen Early vs late tracheostomy – the TracMan trial Frühe vs späte Tracheotomie Harrison D, London Glutamin und Antioxidantien Glutamine and antioxidants – the REDOXS trial Elke G, Kiel Early Parenteral Nutrition in Critically Ill Patients With Short-term Relative Contraindications to Early Enteral Nutrition: A Randomized Controlled Trial Doig G, Sydney Diskussion | Discussion 11:45–12:00 Pause | Break ______________________________________________________ 50 12:00–13:30 Industriesymposien | Lunch Symposia _ _______________ Infektiologie im Focus Colloquium of infection control and therapy flügelsaal 1 | wing hall 1 Mit freundlicher Unterstützung von | supported by Pfizer Pharma GmbH Begrüßung und Einführung in das Thema Welcome and introduction Brunkhorst FM, Jena Optimization of antimicrobial therapy in the context of septic shock – Hit hard and fast! Optimierung der Antibiotikatherapie bei septischem Schock – Hit hard and fast! Kumar A, Winnipeg Richtige Dosierung von Antiinfektiva bei Sepsis Correct dosage of antiinfectives in sepsis Pletz M, Jena Hämodynamische Therapie des septischen Schocks – Die neuen Leitlinien der Surviving Sepsis Campaign 2012 Hemodynamic therapy in septic shock – the new Surviving Sepsis Campaign Guidelines 2012 kleiner saal | small hall Mit freundlicher Unterstützung von | supported by CSL Behring GmbH Vorsitz | Chairs: Marx G, Aachen, Bauer M, Jena Flüssigkeitstherapie – Physiologische Besonderheiten in der Sepsis Fluid therapy in sepsis – physiological characteristics Rehm M, München Volumentherapie – Welches Kolloid in der Sepsis? Volume therapy in sepsis – which colloid is to be used? Wiedermann C, Bozen Vasopressoren und Inotropika – Welche Substanzen? Welche Zielkriterien? Vasopressors and inotropics – which agents, which targets? Werdan K, Halle Corticosteroide – Bei welchem Patienten, wann und wie? Corticosteroids – which patients, when and how? Briegel J, München 51 Was leistet die moderne Blutkulturdiagnostik in der Sepsis ? Performance of modern blood culture techniques seminarraum 1 | seminar room 1 Mit freundlicher Unterstützung | supported by BD Diagnostics Vorsitz | Chair: Gerlach H, Berlin; Weigand M, Gießen Präanalytische Fehler und schnellere Ergebnisse – was müssen wir besser machen ? Preanalytical errors and faster results – what do we need to do better ? Seifert H, Köln Antibiotic stewardship entlang der Blutkulturergebnisse Antibiotic stewardship along blood culture results Zimmermann S, Heidelberg Stellenwert des therapeutischen drug-monitorings (TDM) von Antiinfektiva Importance of therapeutic drug-monitoring (TDM) of anti-infectives Röhr A, Heidenheim 13:45–15:15 _ _____________________________ grosser saal | large hall Sepsisfolgen – Leben nach der Intensivstation Outcome research – how are you after ICU? Vorsitz | Chair: Witte O, Jena; Kaisers UX, Leipzig Neurocognitive dysfunction Neurokognitive Dysfunktion Jackson JC, Nashville Critical Illness Myopathie Critical illness myopathy (CIM) Weber-Carstens S, Berlin Posttraumatische Belastungsstörung Posttraumatic stress disorders Schelling G, München Diskussion | Discussion Anschließend: Verleihung der Posterpreise | Poster Award Ceremony Vorsitz | Chair: Welte T, Hannover, Karzai W, Bad Berka Abstracts 53 Postersession 1______________________________________04.09.2013 | 7:30–8:30 clinical sepsis research – diagnostics 001 Neutrophil and monocyte volume distribution width compared to PCT, CRP, IL-6 and white blood cell count: Diagnostic value with regard to clinical SIRS score and outcome in infectious diseases Brin T, Mierzwiak D, Ambrosch A 002 Levels of Presepsin and midregion-proadrenomedulin in septic patients with End-Stage Renal Disease after Cardiovascular Surgery: 1-year Follow up Study Maravic-Stojkovic V, Lausevic-Vuk L, Jovic M, Filipovic M, Bojic Milinovic T, Stojkovic B, Isenovic RE, Djukanovic B 003 Effects of a procalcitonin-guided protocol on length of antibiotic therapy in patients with severe sepsis and septic shock Hohn A, Schroeder S 009 Detection of CNS infections using commercial broad range PCR Meyer T, Franke G, Polywka SKA, Lütgehetmann M 019 Direct Raman spectroscopic identification of pathogens in urine samples Kloß S, Kampe B, Sachse S, Rösch P, Straube E, Kiehntopf M, Popp J 020 Combined proteomic and metabolomic approach for the detection of an infectious etiology of neutropenic fever (Lab-ALERTS pilot study) Richter ME, Neugebauer S, Engelmann F, Hagel S, Ludewig K, Porzelius, C, Brunkhorst FM, Kiehntopf M 036 Culture-independent detection of sepsis pathogens from bacteriurias: A novel combination of dielectrophoresis and micro-Raman spectroscopy Schröder UC, Assmann C, Glaser U, Ramoji A, Hübner U, Sachse S, Pfister W, Fritzsche W, Popp J, Neugebauer U 038 Culture-independent Raman-spectroscopic identification of bacteria despite antibiotic treatment Münchberg U, Rösch P, Bauer M, Popp J 047 Association of early procalcitonin with mortality and cancer in critically ill patients after elective major surgery Kott M, Elke G, Schaedler D, Zick G, Frerichs I, Junker R, Weiler N 54 049 Plasma histone levels in critically ill patients Ekaney ML, Otto GP, Sossdorf M, Sponholz C, Böhringer M, Lösche W, Bauer M, Claus RA 050 Raman spectroscopic characterization of vancomycin sensitive Enterococci (VSE) Assmann C, Beleites C, Hey J, Herzog S, Schröder U, Kostudis S, Pfister W, Schlattmann P, Bauer M, Popp J, Neugebauer U 067 Monocyte surface expression patterns differ in inflammatory and infectious stages in polytraumatized and septic shock patients Rullmann M, Schneider M, Georgieff M, Gebhard F, Huber-Lang M, Weiss M 069 Correlation of postoperative serum procalcitonin level with organ dysfunction in patients after cardiac surgery – preliminary results LipiDska-Gediga M, Adamik B, Kübler A 070 Sepsis-induced changes in coagulation estimated by thromboelastometry Jakubczyk D, Adamik B, Kübler A 078 Identifying a threshold for blood culture rates to optimize diagnosis of sepsis in intensive care units an analysis based on data from the German hospital infection surveillance system (KISS) Karch A, Castell S, Geffers C, Schwab F, Brunkhorst FM, Gastmeier P, Mikolajczyk RT 079 Early prediction of post stroke infection with markers of autonomic control – ongoing trial Braemer D, Nowack S, Hoyer D, Brunkhorst FM, Hoyer H, Witte O, Guenther A 083 Comlement system investigation at Erysipelas Chernyshev OB, Petrov AV, Shatil MA, Kotlov VO, Serebryanaya NB and Bubnova NA 089 Bacterial infections, endotoxemia and systemic inflammation in cirrhosis are associated with an imbalance of Von Willebrand Factor (VWF) and its cleaving protease ADAMTS13 Reuken P, Kussmann A, Stallmach A, Claus RA, Bruns T 108 Comparison of presepsin (sCD14-ST) and Procalcitonin for early prediction of outcome in severe sepsis and septic shock. Preliminary findings from the Albumin Italian Outcome Sepsis (ALBIOS) study. Caironi P, Masson S, Spanuth E, Thomae R, Fumagalli R, Pesenti A, Romero M, Tognoni G, Latini R, Gattinoni L 55 120 Prognostic Value of Presepsin (sCD14-ST) in patients with sepsis Behnes M, Lepiorz D, Saur J, Lang S, Bertsch T, Brueckmann M, Borggrefe M, Hoffmann U 121 Prediction of survival by the soluble mannose receptor in pneumococcal bacteremia Rødgaard-Hansen S, Kronborg G, Møller HJ 124 Computer supported sepsisdiagnostics – Results of the observation phase of the COMPUSEP study Scheer C, Vollmer M, Eck T, Kropf F, Fuchs C, Gerber M, Guderian L, Bandt C, Kuhn SO, Gründling M 134 Novel Approach to quantify neutrophil extracellular trap formation (NETosis) in intensive care patients Angermeyer J, Haeussler A, Schneider J, Barth E, Weiss M, Huber-Lang M, Schneider EM 135 Comparative validation of a rapid, automated analysis of the differential blood count for the diagnosis of SIRS vs. sepsis Nierhaus A, Siedler S, Sensen B, Eiben TI, Klatte S, Kluge S 136 Human Leukocyte Antigen - DR Expression on Monocytes: Time Course and Correlation with Outcome during SIRS and Sepsis Nierhaus A, Frings DP, Wichmann D, Braune SA, Kluge S 138 The clinical definition of hemophagocytic lymphohistiocytosis (HLH) as used in children does not explain cytopenia in the majority of critically ill postoperative/posttraumatic patients. Weiss M, Bommer M, Hohmann H, Walther P, Schneider EM 139 Comparison of pathogens DNA detection by digital droplet PCR (ddPCR) and quantitative PCR (qPCR) Moucadel V, Prudent S, Broyer P, Tarendeau F 143 Evaluation of an early sepsis warning score in the emergency care setting to identify patients with sepsis Stumme C, Stacke A, Hartog C, Bloos F, Hohenstein C, Kabisch B, Schwarzkopf D, Reichel J, Reinhart K, Bayer O, Winning J 146 The prognostic significance of bacterial DNA in ascitic fluid from critically ill cirrhotic patients Bruns T, Reuken PA, Gerber L, Appenrodt B, Lammert F, Zeuzem S, Stallmach A 147 Poor agreement of different approaches to assess bacterial translocation in patients with decompensated cirrhosis Bruns T, Reuken PA, Vogt A, Zimmermann HW, Stallmach A 56 148 Sugar as a prognostic biomarker in decompensated cirrhosis: origin, regulation and prognostic value Zimmermann HW, Reuken PA, Koch A, Bartneck M, Adams DH, Trautwein C, Stallmach A, Tacke F, Bruns T 154 Hemophagocytic Lymphohistiocytosis (HLH): A potentially underrecognized hyperinflammatory syndrome with mixed causality and clinical overlap with systemic inflammatory response syndrome and sepsis La Rosée P, Schenk T, Janka G, Maschmeyer G, von Lilienfeld-Toal M, Hochhaus A 155 Procalcitonin-guided therapy in critically ill patients with sepsis – a systematic review and meta-analysis Prkno A, Wacker C, Brunkhorst FM, Schlattmann P 168 Blood culture testing – a qualitative survey among critical care physicians and microbiologists across four European countries Schmitz RPH, Keller PM, Baier M, Hagel S, Pletz MW, Brunkhorst FM 172 Microbial proteomics program understanding echanisms in microbial processes. Verschuuren EH 176 Rapid detection and differentiation of CTX-M-type extended-spectrum beta-lactamases (ESBL) Stein C, Brandt C, Makarewicz O, Pletz MW Postersession 2________________________________ 04.09.2013 | 11:30 – 12:30 clinical sepsis research – therapy 004 Sepsis and amputation Grünther RA, Hofmann Ch, Jäger M 005 Septic shock in children in an urban area in Western Germany – a multi-center retrospective survey Dohna-Schwake C, Breuling T, Große-Lordemann A, Felderhoff-Müser U, Tschiedel E 006 Preclinical Studies with the Broad-Band Peptide Aspidasept® against Sepsis-Inducing Bacterial Pathogenicity Factors Brandenburg K, Heinbockel L, Martinez de Tejada G, Schürholz T 010 Septic problems in patients undergoing urological interventions Kawecki D, Jureczko L, Pladzyk K, Mikaszewska M, Aazowski T, Radziszewski P 57 022 Benefit of low-dose aspirin in critically ill patients: interaction with clopidogrel, NSAIDs and statins Winning J, Boettel J, Sossdorf M, Otto GP, Lösche W 027 PICASTA: Preventing Intensive Care Admissions for Sepsis in Tropical Africa – The Central Hospital´s Perspective Pollach G, Namboya F 028 PICASTA: Preventing Intensive Care Admissions for Sepsis in Tropical Africa – The District Hospitals Perspective Pollach G, Namboya F 029 SICASTA – Supporting Intensive Care Admissions for Sepsis in Tropical Africa Pollach G 030 TICASTA – Treating Intensive Care Admissions for Sepsis in Tropical Africa Pollach G, Anusa B 042 Cannulation of the radial artery with ultrasound guidance – evaluation of a new technique Reusz G, Langer CS, Müller M, Varga R, Csomós Á 052 The impact of early surgical intervention in free intestinal perforation: the Giessen time-to-intervention pilot study Koch C, Schneck E, Roller F, Röhrig R, Unterstab V, Padberg W, Weigand MA, Hecker A 056 Hemoadsorption using Cytosorb beads (CytosorbentsR) in a cirrhotic patient with septic multiorganfailure Gruber A, Firlinger F, Lenz K, Clodi M 057 Continuous infusion of meropenem and therapeutic drug monitoring for treatment of critically ill patients Köberer A, Frey OR, Fuchs T, Röhr A, Brinkmann A 059 Continuous infusion of piperacillin and therapeutic drug monitoring for treatment of critically ill patients Köberer A, Frey OR, Papadimas N, Fuchs T, Röhr A, Brinkmann A 060 Randomized Model Selection as a Model Building Strategy in Stepwise Logistic Regression Vollmer M 061 Comparison of antibiotic clearance in different renal replacement therapies Röhr AC, Frey OR, Köberer A, Fuchs T, Helbig S, König C, Preisenberger JA, Brinkmann A 58 066 Comparison of different equations to predict Meropenem clearance from serum creatinine concentration in critically ill patients Preisenberger JA, Köberer A, Frey OR, Fuchs T, Helbig S, Röhr AC, Brinkmann A 068 Computer supported glycemic control in the ICU – preliminary results. Barteczko-Grajek B, Adamik B, Dragan B, Kübler A 082 The comparison of traditional Henderson-Haselbach and physicochemical Stewart approach to acid base disorders in intensive care unit patients with severe sepsis. Szrama J, Smuszkiewicz P, Trojanowska I 085 Are there any new features in patients with necrotizing fasciitis? Chernyshev OB, Shatil MA, Djakonova MN, Vedernykova NB, Akinchits LG, Kotlov VO, Bubnova NA 087 The effect of sodium selenite substitution on oxidative stress markers and antioxidants in severe sepsis. Woth G, Nagy B, Mérei A, Ernyey B, Kaurics Z, Vincze R, Lantos J, Bogár L, Mühl D 088 Improvement in sepsis outcome – Results of a continuous training program Gründling M, Scheer C, Fuchs C, Vollmer M, Abel P, Friesecke S, Fürstenberg H, Gerber M, Guderian L, Bandt C, Meissner K, Kuhn SO 090 Preemptive antimycotic therapy in septic shock? Kuhn SO, Vollmer M, Scheer C, Fuchs C, Balau V, Schulz K, Bandt C, Gerber M, Guderian L, Gründling M 091 Computer based program for quality management in sepsis Gründling M, Kuhn SO, Gerber M, Guderian L, Graßhof T, Ebeling K 093 Fatal Urosepsis: a 41 year-old pregnant woman – case report Mikaszewska M, Gosciniak M, Kawecki D, Lazowski T, Radziszewski P 094 Comparison between nursing stuff and monitoring generated records of heart rate in ICU patients. Vakalos A, Amaxopoulos G 095 Comparison between nursing stuff and monitoring generated records of diastolic blood pressure in ICU patients. Vakalos A, Amaxopoulos G 59 096 Comparison between nursing stuff and monitoring generated records of respiratory rate in ICU patients. Vakalos A, Amaxopoulos G 097 Comparison between nursing stuff and monitoring generated records of systolic blood pressure in ICU patients. Vakalos A, Amaxopoulos G 098 Use of Imipenem – Cilastatin in ICU patients. Vakalos A, Amaxopoulos G 099 Use of meropenem in ICU patients. Vakalos A, Amaxopoulos G 100 Use of Tygecycline in ICU patients. Vakalos A, Amaxopoulos G 101 Protocol guided therapy of sepsis and an interdisciplinary ICU concept. Benefit in 28-day mortality 5 years after implementing a sepsis protocol and an interdisciplinary intensive care unit Kogelmann K, Druener M, Jarczak, D, Schneider U 104 Sepsis prevalence at the university hospital of Greifswald 2009–2013 Fuchs C, Kaufmann U, Vollmer M, Scheer C, Abel P, Frieseke S, Guderian L, Gerber M, Gründling M 106 Fulminant pneumococcal sepsis after splenectomy, the overwhelming post-splenectomy infection syndrome (OPSI-Syndrome) Fuchs C, Scheer C, Schulz K, Dombrowski F, Brückmann S, Kuhn SO 113 Increasing prevalence of enterococcal peritonitis in cirrhosis: a singlecenter retrospective analysis of ascitis fluid cultures 1997–2011 Reuken PA, Baier M, Pfister W, Pletz MW, Stallmach A, Bruns T 118 Correlation between meropenem application rate, dosing, time and outcome of patients with severe sepsis and septic shock. Fürstenberg H, Vollmer M, Scheer C, Fuchs C, Simon J, Gerber M, Guderian L, Kuhn SO, Bandt C, Gründling M 119 CVVHDF and Renal Resistivity Index as mortality predictors in septic patients with Acute kidney Injury in Intensive Care Unit Boddi M, Begliomini D, Tadini L, Ferraro MC, Bonizzoli M, Peris A 60 133 Pattern of cytokine removal using an adsorption column CytoSorb® during severe candia albicans induced septic shock Bracht H, Schneider EM, Weiß M, Hohmann H, Georgieff M, Barth E Postersession 3_ ___________________________________ 05.09.2013 | 7:30–8:30 experimental sepsis research · pediatric sepsis research · sepsis prevention 007 Contribution of protein Z and protein Z-dependent protease inhibitor in generalized Shwartzman reaction Butschkau A, Nagel P, Grambow E, Zechner D, Broze GJ, Vollmar B 008 Early diagnosis of sepsis-related hepatic dysfunction and its prognostic impact on survival – A prospective study with the LiMAx test Kaffarnik MF, Lock JF, Vetter H, Ahmadi N, Lojewski C, Malinowski M, Neuhaus P, Stockmann M 011 A fast and highly discriminative method to identify individual CTX-M groups in whole blood samples Stein C, Makarewicz O, Pletz MW 014 New drugs for bad bugs: activity of culture exudates of soil-living bacteria against biofilms formed by human-pathogenic bacteria Klinger M, Makarewicz O, Pletz MW 015 Magnetic beads based detection of clinically important OXA-beta-lactamases and their derivates Brandt C, Fischer T, Stein C, Makarewicz O, Pletz MW 016 Alternative 5 untranslated regions are involved in expression regulation of human heme oxygenase-1 Kramer M, Sponholz C, Slaba M, Wissuwa B, Claus RA, Menzel U, Huse K, Platzer M, Bauer M 023 Peptide Hb³-35 Increases Endotoxin Induced Immune Response Heinbockel L, Palacios L, Alexander C, Ulmer AJ, Rietschel ET, Kaconis Y, Gutsmann T, Brandenburg K 024 The multiple roles of the hyphae-regulating transcription factor Cph2 in Candida albicans. Borchert E, Linde J, Guthke R, Hube B, Brunke S 026 Characterization of Candida glabrata genes important for macrophage survival and pH modulation Allert S, Seider K, Kasper L, Hube B 61 031 Altered balance of matrix metalloproteinases and their natural inhibitors during severe sepsis Nagy B, Woth G, Mérei A, Lantos J, Bogár L, Mühl D 035 Impact of systemic and localized cytokine production on the septic associated AKI Jentho E, Busch M, Kohl M, Claus RA, Sossdorf M, Otto GP 037 Characterization of neutrophil s response towards Candida albicans by means of Raman spectroscopy Ramoji A, Windecker H, Kathiriya NB, Hünniger K, Förster M, Bauer M, Kurzai O, Popp J, Neugebauer U 039 A fatty solution to high salt in Candida albicans? Weiss E, Mayer F, Miramón P, Hube B and Wilson D 040 Gene expression profiling of sphingosine 1-phosphate receptors and sphingosine kinases in sepsis Hemdan NYA, Thuy A, Reimann C-M, Gräler MH 041 Raman spectroscopic characterization of hepatic stellate cells in vitro Galler K, Schleser F, Bergner N, Bauer M, Popp J, Neugebauer U 043 Raman spectroscopic detection and investigation of Staphylococcus aureus in endothelial cells Grosse C, Bergner N, Mellmann A, Dellith J, Heller R, Bauer M, Popp J , Neugebauer U 044 Role of HIF-1a and Morg1 in sepsis-induced kidney injury in wild type and heterozygous Morg1+/- mice Schindler C, Schindler K, Bondeva T, Wolf G 045 Prevention of endotoxin-induced hypotension in rats by the circadian hormone melatonin Effenberger-Neidnicht K, Al Nator M, Brencher L, Oude Lansink M, de Groot H 046 Influence of PHD-inhibition in sepsis induced renal injury Schindler K, Schindler C, Bondeva T, Wolf G 048 The role of sphingosine-1-phosphate and its receptors in sepsis induced organ failure Reimann CM, Hemdan NYA , Gräler MH 051 A novel nuclear hormone receptor ligand as a beneficial drug for survival of severe sepsis? Roell D, Baniahmad A 053 Analysis of pre-existing ovalbumin-specific memory T cells and plasma cells in a mouse model of severe sepsis Kather A, Basta A, Claus RA, Bauer M, Kamradt T 62 054 The Role of Sphingosine 1-phosphate in Septic Immune Responses Thuy A, Nasr H, Reimann C, Gräler M 055 Identifying tissue-specific gene regulation in lung and liver of septic mice Freitag J, Lindig S, Claus RA, Bauer M and König R 062 Glutathione peroxidases are required for the resistance to oxidative stress in C. albicans Dunker C, Miramón P, Kasper L, Jacobsen ID, Hube B 063 A new and Promising Therapeutic Approach Against Gram-negative Sepsis Based on the Antimicrobial Peptide Aspidasept® and its Derivatives Kaconis Y, Heinbockel L, Richter W, Roessle M, Gutsmann T, Brandenburg K 065 Potential role of Candida albicans EED1 in quorum sensing Albán C, Polke M, Hube B, Jacobsen I 071 SIRS-related cardiomyopathy is mediated via lipid Kinase-independent control of cAMP by phosphoinositide 3-kinase gamma Ndongson-Dongmo B, Heller R, Gonnert FA, Bauer M, Wetzker R, Bauer R 078 Identifying a threshold for blood culture rates to optimize diagnosis of sepsis in intensive care units an analysis based on data from the German hospital infection surveillance system (KISS) Karch A, Castell S, Geffers C, Schwab F, Brunkhorst FM, Gastmeier P, Mikolajczyk RT 012 Attributable mortality of nosocomial primary bloodstream infections in very low birth weight infants Schwab F, Zibell R, Piening B, Geffers C, Gastmeier P 013 Nosocomial bloodstream infection in very low birth weight infants Schwab F, Piening B, Geffers C, Gastmeier P 018 Nosocomial infections in very-low-birth-weight infants: Risk factors and preventive strategies Härtel C, Demmert M, Poralla C, Faust K, Herting E, Göpel W for the German Neonatal Network 125 Effectiveness of a hospital-wide educational programme for infection control to reduce the rate of health-care associated infections and related sepsis first results Hagel S, Ludewig K, Frosinski J, Porzelius C, Gastmeier P, Harbarth S, Brunkhorst FM 63 131 Short-term and long-term outcome in premature infants with and without perinatal infection Proquitté H, Rüdiger M, Hammer H, Dushe T, Wauer R, Schmalisch G 141 Improving patient safety at insertion of peripheral venous catheters an observational intervention study Kampf G, Reise G, James C, Gittelbauer K, Gosch J, Alpers B 156 Incidence of nosocomial blood stream infections, antibiotic resistances and blood culture ordering and testing practices – a Thuringia-wide prospective population-based quality management project (AlertsNet) Mikolajczyk R, Karch A, Rißner F, Schmitz RPH, Brunkhorst FM 174 Hypertensive crisis in a toddler with severe meningococcal septic shock Bosk A, Egen O, Siedler K 178 Antibiotic treatment of sepsis in German hospitals: results of the second national prevalence survey Hansen S, Sohr D, Piening B, Leistner R, Gastmeier P, Behnke M 179 Compliance with National Guidelines for the Prevention of Central Venous Catheter-associated infections in German Intensive Care Units Hansen S, Schwab F, Behnke M, Geffers C, Gastmeier P 186 Non-invasive upper and lower airway sampling for pathogen detection and inflammation assessment in pediatric and adult Cystic Fibrosis patients Hentschel J, Fischer N, Beiersdorf N, Markert UR, Keller PM, Pletz MW, Proquitté H, Mainz JG Postersession 4___________________________________ 05.09.2013 | 17:15–18:15 experimental sepsis research 072 Acid sphingomyelinase inhibition prevents hepatocellular damage and hepatic fibrosis in a murine sepsis model Chung HAY, Jbeily N, Hurtado-Oliveros J, Lupp A, Gräler M, Claus RA 073 Acid Sphingomyelinase inhibition plays a protective role in cardiomyocyte damage and cardiac dysfunction in the acute phase of sepsis Chung HAY, Kollmey, Schrepper, Hurtado-Oliveros J, Lupp A, Gräler MH, Claus RA 64 074 Gene expression profiling reveals superior response properties of neonatal cardiomyocytes for cardiovascular sepsis research Lemm J, Lindig S, Hechaichi N, Blaess M, Claus RA, Bauer M, Stehr SN 075 The role of transactivated hepatic stellate cells during the pathogenetic progression of long term sepsis-associated liver fibrosis Giszas B, Schleser FA, Lindig S, Blaess M, Meurer SK, Bauer M, Weiskirchen R, Claus RA 076 Does liver fibrosis occur in the course of pulmonary sepsis? Giszas B, Ding N, Bauer M, Maus UA, Claus RA 077 Lung transcriptomics of murine responses to peritonitis, pneumonia and hemorrhage reveals differences in the progression to acute lung injury Sommerfeld O, Lindig S, Dahlke K, Gonnert FA, Claus RA, Maus UA, Bauer M, Riedemann NC 080 Early skeletal muscle alterations in trained and untrained mice during severe sepsis Englert S, Jentho E, Irintchev A, Lupp A, Hurtado-Oliveros J, Claus RA, Otto GP, Sossdorf M 081 The adaptive transcriptional and metabolic response to physical stress predicts the severity of sepsis Sossdorf M, Otto GP, Meyer S, Blaess M, Jentho E, Claus RA, Kohl M 084 The impact of systemic inflammation on T-cell function Markwart R, Condotta SA, Requardt RP, Schubert K, Borken F, Bauer M, Brunkhorst FM, Badovinac VP, Rubio I 086 Sepsis-associated conditions alter the expression of immuno-modulatory CEACAM family receptors in enterocytic Caco-2 cells Klaile E, Clauder AK, Slevogt H 092 Transcriptional regulation of ADAMTS13 mRNA in sepsis Ekaney ML, Claus RA 102 Characterization of long-term damage and its recovery during sepsis associated AKI Otto GP, Sossdorf M, Grünewald B, Köthe S, Busch M, Claus RA 103 Alternative splicing of SMPD1 in patients with SIRS or severe sepsis Quickert S , Kramer M , Sponholz C , Bauer M, Claus RA 65 105 Long-term cognitive deficits in a mouse model of polymicrobial sepsis Grünewald B, Haselmann H, Himsel D, Claus RA, Geis C 107 The difficulty of mimicking sepsis in man – comparison of three different animal models Lenhardt I, Lupp A 109 Visceral Adipose Tissue Expression of chemerin and CMKLR1 in Patients with Peritoneal Sepsis, Type 2 Diabetes mellitus and NAFLD Horn P, Schaller UB, Rauchfuß F, Claus RA, Pfeiffer AFH, Neuhaus P, Stockmann M, Settmacher U, Bauer M, von Loeffelholz C 110 Role of Slo1 and omega-3 polyunsaturated fatty acids as modulators of LPS-stimulated cytokine release in a human monocytic cell line Wissuwa B, Maertins V, Stehr SN, Heinemann SH, Bauer M 112 Acid sphingomyelinase in host response: A double-edged sword Jbeily N, Grossmann SD, Suckert I, Claus RA 114 Intravital microscopy of Candida albicans in the murine liver Brunke S, Jbeily N, Gonnert F, Claus RA, Hube B 187 NK cells act as phagocytes against Candida albicans and mount an inflammatory response in mice Voigt J, Hünniger K, Bouzani M, Jacobsen ID, Barz D, Hube B, Löffler J, Kurzai O 115 Characterization of mediators of inflammation on host response parameters after hemoadsorption treatment in an in vitro endotoxemia model Hurtado-Oliveros J, Englert S, Chung HAY, Rödel J, Claus RA, Bauer M 116 Role of Lectin-like Domain of Thrombomodulin in Murine Sepsis-Induced Cardiomyopathy Hechaichi N, Schrepper A, Lemm J, Heller R (4,2), Bauer M, Claus R, Theilmeier G, Conway EM, Stehr S 117 The somatostatin receptor 2 A as a possible new target in the treatment of sepsis and sepsis-associated liver dysfunction Lupp A, Lenhardt I 123 ATP-mediated release of interleukin-1² is inhibited by acetylcholine Küllmar M, Hecker A, Richter K, Wilker S, Atanasova S, Zakrzewicz A, Stumpf S, Kaufmann A, Bauer S, Kummer W, Padberg W, Fronius M, Grau V 66 127 Phosphorylcholine-modified macromolecules inhibit ATPdependent interleukin-1ß release by human monocytes Küllmar M, Hecker A, Wilker S, Atanasova S, Meixner M, Timm T, Zakrzewicz A, Klein J, Padberg W, Kummer W, Janciauskiene S, Schweda E, Lochnit G, Grau V 128 Integrative ›omic‹ analysis of organ-wide co-regulation patterns during septic disease progression highlights a pathogen-dependent activation of 25-hydroxycholesterol Lindig S, Fröhlich E, König R, Claus RA, Vodovotz Y, Bauer M 129 Early phase of experimental sepsis in different murine models of abdominal infection Sommerfeld O, Englert S, Dahlke K, Lindig S, Bauer M, Claus RA, Riedemann NC, Gonnert FA 130 Towards an understanding of the interaction between liver cells and antibiotics via Raman microspectroscopy Bräutigam K, Bocklitz T, Fröhlich E, Neugebauer U, Kortgen A, Mosig A, von Eggeling F, Bauer M and Popp J 132 Modulatory role of nuclear receptors on the C. albicansinduced immune response in human monocytes Klassert TE, Hanisch A, Bräuer J, Mansour MK, Vyas JM, Tam JM, Slevogt H 137 Granulocytic CEACAM8 interacts with CEACAM1 inhibiting TLR2-triggered immune responses Singer BB, Opp L, Heinrich A, Berrocal-Almanza LC, Heyl KH, Zahradnik S, Weimann A, Zweigner J, Slevogt H 140 Mucosal barrier dysfunction in sepsis is associated with a reduction of mucosal phosphtidylcholine (PC) and lysophosphatidylcholine (LPC) concentrations – amelioration by oral pretreatment with PC Lautenschläger C, Lautenschläger J, Gauss A, Huber O, Stremmel W, Stallmach A, Schmidt C 158 Advanced Glycation Endproducts induce monocyte anergy in Mono Mac 6 cells Uhle F, Magel I, Weigand MA 161 Effects of echinocandin preparations in adult ventricular cardiomyocytes early results of an in-vitro study Arens C, Uhle F, Wolff M, Röhrig R, Henrich M, Weigand MA, Schlüter KD, Lichtenstern C 163 MicroRNA-31 contributes to Th1/Th2 imbalance in sepsis van der Heide V, Möhnle P, Schütz S, Briegel J, Kreth S 67 165 Protective role of the HO-3089 Poly (ADP-ribose) polymerase (PARP) inhibitor in a cecal ligation and puncture (CLP) septic rat model Leiner T, Tanczos K, Mikor A, Trasy D, Nemeth M, Molnar Z, Hideg K, Kovacs K 169 Th1-differentiation of human CD4+ lymphocytes in early sepsis is controlled by microRNA-146a via targeting PRKCµ Möhnle P, Schütz S, van der Heide V, Sedlbauer J, Limbeck E, Hinske LC, Briegel J, Kreth S 173 Both Galactomannan and Zymosan block the adrenalininduced particle transport velocity in mice tracheae Weiterer S, Kohlen T, Lichtenstern C, Uhle F, Weigand MA, Henrich M 181 Protein C interacts with LFA-1 in mediating anti-inflammatory functions Braach N, Buschmann K, Koch L, Ryschich E, Bierhaus A, Frommhold D and Poeschl J Postersession 5_ ___________________________________ 06.09.2013 | 7:30–8:30 Clinical Sepsis Research – Therapy / Long Term Outcome 142 Effects of perioperative fluid therapy with synthetic colloids on patient relevant outcomes in patients with liver surgery Bayer O, Sakr Y, Kabisch B, Schwarzkopf D, Kortgen A, Hartog C, Riedemann NC, Settmacher U, Reinhart K 144 Impact of time to antimicrobial therapy on 28 day mortality Bloos F, Thomas-Rueddel D, Rueddel H, Poidinger B, Schwarzkopf D, Reinhart K, for the MEDUSA study group 145 Evaluation of one year prehospital emergency sepsis care – an observational study Bayer O, Stumme C, Schneider K, Bloos F, Stacke A, Kabisch B, Pletz M (2,4), Hohenstein C, Herdtle S, Reichel J, Hartog C, Reinhart K, Winning J 149 Drivers of change in sepsis treatment: qualitative interviews with 17 quality improvement team leaders. Matthaeus-Kraemer CT, Schwarzkopf D, Poidinger B, Rueddel H, Thomas-Rueddel DO, Reinhart K, Bloos F 68 150 Are written advance directives helpful to guide end-of-life therapy in the intensive care unit? – a retrospective matched cohort study Schwarzkopf D, Hartog C, Peschel I, Curtis JR, Westermann I, Kabisch B, Pfeifer R, Guenther A, Michalsen A, Reinhart K 151 Meta-Analysis of the impact of Early Tracheostomy in ICU patients Russell P, Szakmany T . 152 How a clinical psychologist in the ICU can support patients and their relatives Deffner T, Schwarzkopf D, Hartog C 153 Changes in initial antimicrobial therapy, blood culture results and mortality. Thomas-Rueddel DO, Rueddel H, Poidinger B, Schwarzkopf D, Reinhart K (1, 2), Bloos F for the MEDUSA study group 157 Center for Clinical Studies Jena (ZKS Jena) – an academic research organisation Schiller I, Breternitz-Gruhne M, Eichhorn C, Lehmann T, Leonhardt K, Rißner F, Rößler A, Romualdi A, Schein M, Schumacher U, Seydewitz I, Weber C, Töpel S, Hutagalung R, Ziegler J, Schmitz RPH, Bahr V, Brunkhorst FM 162 Aggressive surgical strategy for left-sided native heart valve infective endocarditis with severe heart failure Dzhordzhikiya R, Vagizov I, Mukharyamov M, Abdulyanov I, Artyushkin V 164 Economic aspects of severe sepsis – a review of the literature Heublein S, Mörer O, Hutagalung R, Hartmann M, Brunkhorst FM 167 Peripheral venous catheter-related E. faecalis sepsis with fatal outcome Frosinski JJ, Brunkhorst FM 171 SPLEEN-OFF - an observational case-control study with nested cohort study on the epidemiology and pathogensis of severe sepsis/septic shock after splenectomy Theilacker C, Ludewig K, Bögelein M, Bahr, V, Brunkhorst FM, Kern WV 175 Epidemiology of sepsis in German hospitals derived from administrative databases Heublein S, Hartmann M, Hagel S, Hutagalung R, Brunkhorst FM 69 182 Impact of early and adequate source control in patients with severe sepsis on 28-day mortality Rueddel H, Matthaeus-Kraemer CT, Thomas-Rueddel D, Poidinger B, Schwarzkopf D, Reinhart K, Bloos F for the MEDUSA study group 183 Using gopubmed to monitor global antibiotic resistance trends – a novel surveillance approach? Brandt C, Makarewicz O, Stein C, Fischer T, Pletz MW 184 Capability of the Core Unit IT at the Center for Clinical Studies Jena Rißner F, Romualdi A, Tiesler H, Ziegler U, Eichhorn C, Schiller I, Weber C, Brunkhorst FM 185 Case Report: Non-Specified Cause of Death. A 23-Year Old Woman with Malaria Tropica Infection – Is an Organ Donation Possible? Pleul K, Stöhr I, Wachsmuth C, Morgenstern T, Nowak A 017 Long-term cognitive and cerebral changes in sepsis survivors and their predictors (BonSEP) Widmann CN, Brosseron F, Spottke A, Wagner M, Putensen C, Hoeft A, Klockgether T, Heneka MT 021 Long-term sequelae after septic multi-organ failure a pilot study on immunological changes in post-acute-care hospital Borken F, Requardt RP, Markwart R, Schubert K, Spacek M, Verner M, Bauer M, Oehmichen F, Brunkhorst FM, Rubio I 025 Sub-chronic Fatique after systemic inflammation Schmidt S, Böhme M , Herrmann KH, Reichenbach J, Claus RA, Gaser C (1,5), Witte OW, * both contributed equally 032 Muscle ultrasound as diagnostic tool in critical illness neuropathy and myopathy in patients with severe sepsis Grimm A, Teschner U, Porzelius C, Ludewig K, Zielske J, Witte OW, Brunkhorst FM, Axer H 033 Stress disorders following prolonged critical illness in patients with severe sepsis Rosendahl J, Wintermann G, Oehimchen F, Pohl M, Strauss B, Brunkhorst FM 034 Perception of a structured sepsis aftercare program (SMOOTH) from the perspective of affected patients and their general practitioners. A qualitative interview study. Bänfer M, Schilling N, Beck S, Heintze C 058 Rehabilitation interventions for Post Intensive Care Syndrome. A systematic review. Mehlhorn J, Freytag A, Schmidt K, Brunkhorst FM, Graf J, Troitzsch U, Schlattmann P, Wensing M, Gensichen J 70 111 Neurological sequelae and alterations in pain-processing after severe sepsis and septic shock Götz T, Meissner W, Günther A, Baumbach P 122 Healthcare after surviving severe sepsis Simon J, Fürstenberg H, Gerber M, Guderian L, Kuhn SO, Gründling M 126 Risk factors for sepsis sequelae Schmidt K, Altmann U, Worrack S, Kausche S, Schmuecker K, Jacobi U, Brenk-Franz K, Heintze Ch, Engel Ch, Porzelius Ch, Löffler M, Oppert M, Keh D, Gerlach H, Toussaint S, Reill L, Reinhart K, Schreiber Th, Brunkhorst FM, Gensichen J 159 Rehabilitation of patients with critical–illness-polyneuropathy and/or -myopathy. Clinical predictors for regaining ambulation - First results of the GymNAST-trial. Mückel S, Mehrholz J, Pohl M, Oehmichen F 160 The content of physiotherapy in the first week of rehabilitation is critical and may predict ambulation of patients with critical-illness-polyneuro- and/or myopathy – first results of the GYMNAST-trial. Mückel S, Mehrholz J, Pohl M, Oehmichen F 166 Inflammation-induced acute phase response in skeletal muscle is associated with critical illness myopathy Wollersheim T, Langhans C, Schmidt F, Koch S, Spies C, Weber-Carstens S, Fielitz J 170A prospective observational web-based registry for assessment of long-term outcome in patients with severe sepsis Schmidt K, Gensichen J, Thiel P, Ludewig K, Bahr V, Rissner F, Engel C, Loebe M, Porzelius Ch , Reinhart K, Brunkhorst FM 177 Guide for relatives and patients of the Intensive Care Unit Viller A, Ullrich L, Nydahl P 180 Counselling interviews for patients, relatives and health care workers – updated experiences of the German Sepsis Aid (DSH) Viller A, Groenert H, Brill-Kurzweg D, Hofheinz R, Herrmann V, Brunkhorst FM Forschungspreisträger Scientific Award Winners Hugo-Schottmüller-Preis für eine herausragende Arbeit auf dem Gebiet der Grundlagenforschung der Sepsis, gestiftet von SIRS-Lab GmbH, Jena. Roger-Bone Preis für eine herausragende Arbeit auf dem Gebiet der klinischen Sepsisforschung, gestiftet von Lilly Deutschland GmbH, Bad Homburg. B. Braun Critical Care Award für eine herausragende Arbeit auf dem Gebiet der Umsetzung von Richtlinien in die klinische Praxis, gestiftet von der B. BRAUN Melsungen AG. Medienpreis Sepsis Für eine herausragende medizinjournalistische Arbeit auf dem Gebiet der Sepsis, gestiftet von der BRAHMS AG, Hennigsdorf. 2012 Hugo-Schottmüller-Preis cand. med. Philipp Rauch · München Innate Response Activator B Cells Protect Against Microbial Sepsis. Science 3 February 2012: Vol. 335 no. 6068 pp. 597-601. Roger-Bone-Preis Dr. med. Martin Kolditz · Dresden Serum cortisol predicts death and critical disease independently of CRB-65 score in community-acquired pneumonia: a prospective observational cohort study. BMC Infectious Diseases 2012, 12:90. B. Braun Critical Care Award Dr. rer. medic. Frank Schwab · Berlin Understaffing, overcrowding, inappropriate nurse: ventilated patient ratio and nosocomial infections: which parameter is the best reflection of deficits? Journal of Hospital Infection Vol. 80, Issue 2, Pages 133-139. Medienpreis Andreas Rummel · Leipzig ›Sepsis – Die unbekannte Gefahr‹ Ausgestrahlt am 08.05.2012 im ARD-Magazin ›FAKT‹ 2011 Roger-Bone-Preis PD Dr. med. Michael Adamzik · Essen Comparison of thromboelastometry with procalcitonin, interleukin 6, and C-reactive protein as diagnostic tests for severe sepsis in critically ill adults. Critical Care 2010, 14(5):R178 B. Braun Critical Care Award Dr. med. Michael Sasse · Hannover Das pädiatrische Intensiv-Sepsisnetzwerk Norddeutschland. Hugo-Schottmüller-Preis Dr. med. Valbona Mirakaj · Frankfurt/Main Repulsive guidance molecule-A (RGM-A) inhibits leukocyte migration and mitigates inflammation. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), April 19, 2011, vol. 108, no. 16,6555–6560 2010 Roger-Bone Preis PD Dr. Jörg C. Schefold · Charité – Universitätsmedizin Berlin, Klinik für Nephrologie und internistische Intensivmedizin American Journal of Respiratory an CriticalCare Medicine 2009; 180 (7): 640–648 Roger-Bone Preis PD Dr. Christian Meisel · Charité – Universitätsmedizin Berlin, Klinik für Nephrologie und internistische Intensivmedizin American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine 2009; 180 (7): 640–648 B. Braun Critical Care Award PD Dr. med. Axel Kola · Charité – Universitätsmedizin Berlin, Institut für Hygiene und Umweltmedizin Critical Care Med 2010; 38 (1): 46–50 Hugo-Schottmüller-Preis 2010 PD Dr. Stephan Herzig, DKFZ Heidelberg, Abt. Molekulare Stoffwechselkontrolle Hepatology DOI: 10.1002 / hep. 23194 2009 Hugo-Schottmüller-Preis PD Dr. med. P. Rosenberger · Universitäts klinikum Tübingen, Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin Nature Immunology 2009; 50 (6): 1963–1971 B. Braun Critical Care Award PD Dr. med. I. F. Chaberny · Medizin ische Hochschule Hannover, Inst. f. Med. Mikrobiologie und Krankehaushygiene Annals of Hematology 2009; 88: 907–12 Medienpreis Sepsis P. Metz · Fernsehjournalistin, Köln ›Servicezeit: Gesundheit‹ (WDR) am 27. Oktober 2008 2008 Hugo-Schottmüller-Preis PD Dr. T. Vogl · Institut für Immunologie, Universitätsklinikum Münster Nat. Med. 2007; 13 (9): 1042–1049 Roger-Bone Preis Dr. N. Rafat · Klinik für Anästhesiolgie und operative Intensivmedizin, Universitätsklinikum Mannheim Crit Care Med 2007; 35:1677-1684 B. Braun Critical Care Award Dr. I. Nachtigall · Klinik für Anästhe siologie und operative Intensivmedizin, Universitätsklinikum Charité Berlin: Impact of Adherence to Standard perating Procedures for Pneumonia on Outcome of ICU Patients Medienpreis Sepsis B. Kast · Journalist und Buchautor, Berlin Buchbeitrag aus: Kranke ohne Lobby. Hrsg. v. Albrecht, Harro/ Die Zeit. Trias Verlag, Stuttgart 2006. 2007 Hugo-Schottmüller-Preis PD Dr. S. Wirtz · I. Medizinische Klinik, Universität Mainz The Journal of Experimental Medicine 2006; 203: 1875–1881 PD Roger-Bone Preis Dr. med. J. C. Schefold · Charité Campus Virchow-Klinikum Berlin A novel selevtive extracorporeal intervention in sepsis: immuno-adsorption of endotoxin, interleukin-6, and complementactivating product 5a B. Braun Critical Care Award Dr. M. C. Bürle · Zentrum für Anästhesio logie, Intensivmedizin, Schmerztherapie und Notfallmedizin, Klinikum Ludwigsburg Regionales Netzwerk zur Umsetzung und Optimierung evidenzbasierter Therapien i.d. klinischen Intensivmedizin Forschungsstipendium Dr. med. Vladislava Simkova · Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin Sektion APV, Universitätsklinikum Ulm H2S-inzidierte ›suspended animation‹ – ist es nützlich beim septischen Schock? 2006 Hugo-Schottmüller-Preis Prof. Liliana Schaefer · Uniklinikum Frankfurt The Journal of Clinical Investication 2005; 115 (8): 2223–2233 Roger-Bone Preis PD Dr. med. Martin Westphal · Uniklinikum Münster Critical Care Medicine 2006; 34 (5): 1428–1436 B. Braun Critical Care Award Dr. med. Frank Rinderknecht · Klinik am Eichert, Göppingen Standard Operating Procedures (SOPs) – Mittel zur Einführung und Implementierung evidenzbasierter Therapiestrategien in der Intensivmedizin Forschungsstipendium PD Dr. med. Dr. rer. Nat Dipl. Phys. Oliver Friedrich · Universitätsklinikum Heidelberg, Institut für Physiologie und Pathophysiologie, Medizinische Biophysik Pathogenese der Myopathie bei Intensivpatienten 2005 Hugo-Schottmüller-Preis Dr. Pascal Knüfermann · Universitäts klinikum Bonn, Toll-like Receptor 2 Mediates Staphylococcus aureusInduced Myocardial Dysfunction and Cytokine Production in the Heart, Circulation, 2005; 110:3693-3698 Roger-Bone Preis Dr. Martina Brückmann · Universitäts klinikum Mannheim, I. Medizinische Klinik, Prognostic value of plasma Nterminal pro brain natriuretic peptide in patients with severe sepsis, Circulation, 2005;112: 527-534 B. Braun Critical Care Award Dr. Andreas Kortgen · Klinik für Anästhesiologie Universitätsklinikum Homburg/ Saar, Implementation of an evidencebased “standard operating procedure” and outcome, Critical Care Medicine, 2006; 34: 943 Forschungsstipendium Dr. med. Jörg Glatzle · Universitätsklinikum Tübingen, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Protektive Effekte einer enteralen Immunonutrition auf die Entstehung von septischen Lungenfunktionsstörungen 2004 Hugo-Schottmüller-Preis Dr. med. W. Merx · Klinikum der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule Aachen, HMG-CoA Reductase Inhibitor Simvastatin Profoundly Improves Survival in a Murine Model of Sepsis, Circulation 2004;109:2560-2565. Roger-Bone Preis Dr. med. Konstantin Mayer · Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Parenteral Nutrition with Fish Oil Modulates Cytokine Response in Patients with Sepsis, Am J Respir Crit Care Med 2003;167:1321-1328. Forschungsstipendium Dr. med. Christian Gille · Universitätskinderklinik Tübingen, zur Förderung seiner Forschungsarbeit ›Etablierung eines Assays zur Quantifizierung der bakteriellen Phagoyztosekapazität von Makrophagen bei neonataler Sepsis‹ 2003 Hugo-Schottmüller-Preis Prof. Dr. med. Niels Christoph Riedemann Ann-Arbor, University of Michigan, Unfallchirurgische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover Immunity 2003; 19 (2): 193–202 Hugo-Schottmüller-Preis Prof. Dr. med. Philipp Henneke · Uniklinikum Freiburg, J Immunol 2002; 169: 3970–3977 Roger-Bone Preis PD Dr. med. Didier Keh · Charité-Campus Virchow-Klinikum Berlin, American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine 2003; 167 (4): 512–20 2002 Hugo-Schottmüller-Preis Prof. Dr. med. Uwe Senftleben · Universitätsklinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Ulm Science 2001; 293 (5534): 1495–1499 Roger-Bone Preis PD Dr. med. Markus Huber-Lang · Abteilung für Unfallchirurgie, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinik Ulm FASEB J 2001; 15 (3): 568–570 Roger-Bone Preis PD Dr. med. Janine Zweigner · Department of Infectious Diseases, St. Jude Children’s Research Hospital, Memphis Blood 2001; 98 (13): 3800–3808 DGF Kongress-Programm 84 Donnerstag, 5. September 2013 8:45–9:05 Begrüßung und Eröffnung__________ seminarraum 1/2 T. Welte Vorsitzender der Deutschen Sepsis-Gesellschaft K. Reinhart Direktor der Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie, Universitätsklinikum Jena K. Egerland Pflegedienstleitung der Intensivstationen, Universitätsklinikum Jena I. Kühn Landesbeauftragter der Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege und Funktionsdienste in Thüringen 9:05–10:15 ________________________________________________ seminarraum 1/2 Vorsitz: S. Löser, Jena T. Rummel, Jena Begrüßung und Impulsreferat L. Ullrich, 1. Vorsitzende der DGF, Münster Automatisiertes Weaning – Geht das mit der neuen Respiratorgeneration? M. Bender, Lübeck 10:15–10:45 Pause__________________________________________________________________ 10:45–11:45 ______________________________________________ seminarraum 1/2 Vorsitz: K. Notz, Reutlingen, S. Pfeffer, Reutlingen Beatmung sichtbar machen – Elektrische Impedanztomographie M. Bender, Lübeck Das Leben mit einem Respirator nach der Intensivstation – die Heimbeatmung F. Willkomm, Ulm 85 12:00–13:30 Lunchsymposien ________________________________________________ Bedeutung von Protein C bei der Therapie von Mikroangiopathien in der Intensivmedizin seminarraum 1 Mit freundlicher Unterstützung von Baxter Deutschland GmbH Hämostaseologische und antiinflammatorische Wirkung von Protein C Fischer D, Frankfurt Therapie von Mikroangiopathien im Rahmen der Sepsis bei Kindern Sasse M, Hannover Septische Mikroangiopathie beim Erwachsenen – was tun? Brunkhorst FM, Jena Neue Cephalosporine: ein Lösungsansatz für steigende Resistenzprobleme? · · · · · · · flügelsaal 1 Mit freundlicher Unterstützung von AstraZeneca GmbH Vorsitz: Welte T, Hannover Zunehmende Resistenz gegenüber Antibiotika: Eine Herausforderung für Gegenwart und Zukunft Seifert H, Köln Neue Cephalosporine – gute Bekannte mit neuen Eigenschaften Welte T, Hannover Bad Bugs need new drugs – Therapie von multiresistenten Erregern Pletz M, Jena Paradigmenwechsel in Diagnose und Therapie von kritisch kranken Patienten · · · · · · · · · kleiner saal Mit freundlicher Unterstützung von Thermo Fisher Scientific, Novartis Pharma GmbH, CSL Behring GmbH Vorsitz: Gerlach H, Berlin, Briegel J, München Welche Möglichkeiten bieten Biomarker bei der Steuerung von Intensivpatienten mit Infektionen und Sepsis? Gerlach H, Berlin Die Fremdkörper assoziierte Sepsis Weigand M, Gießen SSC Guidlines, Update 2012 – Fokus Volumentherapie Briegel J, München In allen Vortragszeiten ist ein Diskussionsrahmen von 10 Minuten einkalkuliert. 86 13:45–15:45 ______________________________________________ seminarraum 1/2 Vorsitz: R. Hofheinz, München, H. Reubold, München Update VAP – Sind wir noch aktuell? R. Dubb, Stuttgart Der Atemtherapeut – neuer Beruf oder exotische Berufung? N. Schwabbauer, Tübingen NIV im Kindesalter – Was ist anders? M. Hanelt, Tübingen Posttraumatische Belastungsstörungen bei Intensivpatienten J. Rothaug, Jena 15:45–16:15 Pause__________________________________________________________________ 16:15–17:15 _______________________________________________ seminarraum 1/2 Vorsitz: K. Blanck-Köster, Hamburg, A. Hafner, Düsseldorf Riskmanagement – Können Fehler eine Chance sein? R. Schwindling, Berlin Organspende –Eine ethische Herausforderung für das gesamte Intensiv-Team G. Neitzke, Hannover Workshops 1. _____________________________________________________________________________ 9:30 – 11:45 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 3 Reanimation von Kindern J. Reichel, Reanimationsteam der Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie des Universitätsklinikums Jena 2. 9:30 – 11:45 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 5 Thopaz – Was können digitale Thoraxdrainagen? Herr Graeb, Stuttgart 3. 14:30 – 16:00 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 4 Patientendatenmanagement in der Anästhesie & Intensivpflege R. Alinski, Jena 4. 14:30 – 17:00 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 3 Update Beatmung M. Bender, Fa. Dräger 5. 15.00 – 18.00 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 5 Lagerung und Positionieren auf der Intensivstation F. Lückhoff, Weimar 87 freitag, 6. September 2013 8:15–09:45 _______________________________________________ seminarraum 1/2 Vorsitz: W. Klein, Homburg, M. Dewes, Lebach Wie viel Intensivpflegepersonal brauchen unsere Patienten? T. Müller-Wolf, Reutlingen Immer nur jammern –der Weg zur Selbstzufriedenheit W. Herbrand, Murnau Ersetzen Leitlinien und Algorithmen die Erfahrung in der Intensivpflege A. Kaltwasser, Reutlingen 9:45–10:15 Pause____________________________________________________________________ 10:15–11:45 ______________________________________________ seminarraum 1/2 Vorsitz: S. Tjaden, Hildesheim, W. Klein, Homburg/Saar ECMO, ILA und Co. – pflegerische Aspekte bei extracorporalen Gasaustauschverfahren O. Rothaug, Göttingen Die Pflege von Schwerbrandverletzten – eine besondere Herausforderung? M. Auweiler, Hamburg Kann eine Blutkultur Leben retten? F. M. Brunkhorst, Jena In allen Vortragszeiten ist ein Diskussionsrahmen von 10 Minuten einkalkuliert. 88 12:00–13:30 Lunchsymposien_________________________________________________ Infektiologie im Focus · · · · · · · · · · · · · · flügelsaal 1 Mit freundlicher Unterstützung von Pfizer Pharma GmbH Begrüßung und Einführung in das Thema Brunkhorst FM, Jena Optimierung der Antibiotikatherapie bei septischem Schock – Hit hard and fast! Kumar A, Winnipeg Richtige Dosierung von Antiinfektiva bei Sepsis Pletz M, Jena Hämodynamische Therapie des septischen Schocks – Die neuen Leitlinien der Surviving Sepsis Campaign 2012 kleiner saal Mit freundlicher Unterstützung von CSL Behring GmbH Vorsitz: Marx G, Aachen, Bauer M, Jena Flüssigkeitstherapie – Physiologische Besonderheiten in der Sepsis Rehm M, München Volumentherapie – Welches Kolloid in der Sepsis? Wiedermann C, Bozen Vasopressoren und Inotropika – Welche Substanzen? Welche Zielkriterien? Werdan K, Halle Corticosteroide – Bei welchem Patienten, wann und wie? Briegel J, München Was leistet die moderne Blutkulturdiagnostik in der Sepsis ? seminarraum 1 Mit freundlicher Unterstützung BD Diagnostics Vorsitz: Gerlach H, Berlin; Weigand M, Gießen Präanalytische Fehler und schnellere Ergebnisse – was müssen wir besser machen ? Seifert H, Köln Antibiotic stewardship entlang der Blutkulturergebnisse Zimmermann S, Heidelberg Stellenwert des therapeutischen drug-monitorings (TDM) von Antiinfektiva Röhr A, Heidenheim 89 13:45–15:15 _ _____________________________________________ seminarraum 1/2 Vorsitz: W. Peter, Neustadt, T. Krüger, Hamburg Handgemacht oder hausgemacht – dem MRSA auf der Spur? H.-M. Just, Nürnberg Auch Sie sind ein Brandstifter! C. Hermes, Bonn Projekt-Implementierung des Intensivtagebuches in den Intensivalltag S. Kuhr, Jena Schlussworte I. Kühn, Jena Workshops _____________________________________________________________________________ 6. 8:30 – 11:00 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 3 Reanimation von Erwachsenen unter außergewöhnlichen Umständen J. Reichel, Reanimationsteam der Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie des Universitätsklinikums Jena 7. 8:30 – 12:20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 4 Update EKG R. Pfeifer, Jena 8. 11:00 – 13:00 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 3 Update Beatmung M. Bender, Fa. Dräger 9. 14:30 – 16:30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 5 Atemgaskonditionierung Brüggemann B, Fa. Fisher Paykel 10. 14:30 – 16:30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 4 Positionswechsel und -förderung – kinästhetische Aspekte der Dekubitusprophylaxe S. Rüdebusch, Oldenburg 11. 14:30 – 16:30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 3 Burnout in der Intensivpflege erkennen – Was kann ich tun? S. Niebl, Jena 12. 8:30 – 13:00 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . seminarraum 5 Basale Stimulation im Weaning F. Lückhoff, Weimar In allen Vortragszeiten ist ein Diskussionsrahmen von 10 Minuten einkalkuliert. Firmen und Aussteller Companies and exhibitors 91 Mitgliedsfirmen der DSG____________________________________________________________ »» Astellas Pharma GmbH »» Astra Zeneca GmbH »» Astute Medical France, SAS »» Baxter Deutschland GmbH »» B.Braun-Melsungen AG »» Becton Dickinson GmbH »» bioMérieux Deutschland GmbH »» biosyn Arzneimittel GmbH »» BRAHMS GmbH / Thermofisher Scientific 92 »» Cytosorbents Europe GmbH »» DIAMED Medizintechnik GmbH »» Dr. Franz Köhler Chemie GmbH »» Edwards Lifesciences Services GmbH »» ExThera Medical Corporation »» Fresenius Medical Care GmbH »» Gambro Hospal GmbH »» Janssen-Cilag GmbH »» Nova Biomedical GmbH »» Novartis Pharma GmbH 93 »» Pfizer Pharma GmbH »» Pulsion Medical Systems SE »» Ray-Med GmbH »» Siemens Healthcare Diagnostics GmbH »» Sysmex Europe GmbH 94 Hauptsponsoren________________________________________________________________________ »» AstraZeneca GmbH »» Astute Medical France, S.A.S. »» Baxter Deutschland GmbH »» Becton Dickinson GmbH »» CLS Behring GmbH »» Pfizer Pharma GmbH »» Thermo Fisher Scientific 95 Ausstellerliste |exhibitors_ _________________________________________________________ 33 Achim Schulz-Lauterbach 18 AMERICAN DIAGNOSTICA GmbH 17 Analytik Jena AG, Life Science 20 Aqua free Membrane 25 ASSIGN Group 40 Astellas Pharma GmbH 36/37 AstraZeneca GmbH 21 Astute Medical France 45 Axis Shield 5 Berlin Chemie AG 49 B. Braun Melsungen AG 15 Baxter Deutschland GmbH 15 Baxter Nutrition 23 Becton Dickinson 42 bioMérieux Deutschland GmbH 4 biosyn Arzneimittel GmbH 47 CytoSorbents Europe GmbH 26 CSL Behring GmbH 6B Deutsche Sepsis-Gesellschaft / Deutsche Sepsis-Hilfe 7 Deutsche Stiftung Organtransplantation 27 DIAMED Medizintechnik GmbH 13 Dr. F. Köhler Chemie GmbH 35 Dräger Medical Deutschland GmbH 3 Fisher&Paykel Healthcare 32 Fresenius Medical Care GmbH 16 Gambro Hospal GmbH 46 Hanse Medizintechnik 24 InfectoPharm Arzneimittel GmbH 28 Legio Tools GmbH 14 Löser Medizintechnik GmbH 12 Medela Medizintecnik GmbH & Co. Handels KG 2 Mitsubishi Chemical Europe 44 MSD Sharp & Dohme GmbH 41 Nanosphere INC. 8 NOVA Biomedical GmbH 1 Novartis Pharma GmbH 19 Ophardt Hygiene-Technik GmbH + Co.KG 39 Pall GmbH 31 Pfizer Pharma GmbH 48 Sekisui Virotech GmbH 43 Serumwerk Bernburg AG 6A Sepsisdialog Greifswald 22 Siemens Healthcare Diagnostics GmbH 38 Teleflex Medical GmbH 29 Thermo Fisher Scientific 96 Erdgeschoss / ground floor___________________________________________________________________________ DSG-congress & exhibition 04a 04b 03 05 06a 06b 07 08 DSG GSS Anmeldung Registration Eingang / Entrance 02 kleiner Saal gro small hall gr 32 33 31 30 29 34 28 35 36 37 38 39 40 41 42 27 43 wc faculty lounge (lower level) Flügelsaal 1 (wing hall 1) Weimarhallenpark Obergeschoss | upper floor_________________________________________________________ ››› Poster Exhibition ››› Internet Café pa 97 __________________________________________________________________________________________________________________ 09 11 10 12 wc großer Saal 13 wc 14 15 16 grand hall wc 21 28 42 ark 27 26a 26b 25 43 44 45 46 24 23 17 20 22 Eingang / Entrance 08 18 19 47 48 49 DSG lounge (lower level) park of the ›weimarhalle‹ Flügelsaal 2 (wing hall 2) Seminargebäude | seminar building___________________________ 50 Meter···› ››› DGF-Intensivpflege-Kongress Referenten und Vorsitzende SPeakers and Chairs 99 DSG Kongress____________________________________________________________________________ Prof. Dr. Hubertus Axer Universitätsklinikum Jena, Klinik für Neurologie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Michael Bauer Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Reinhard Bauer Universitätsklinikum Jena, Institut für Molekulare Zellbiologie Hans-Knöll-Straße 2, 07745 Jena Prof. Dr. James F. Beck Universitätsklinikum Jena, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Kochstraße 2, 07743 Jena Dr. Frank Bloos Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Marc J. M. Bonten UMC Utrecht, Julius Center for Health Sciences and Primary Care Room: STR 6. 131 PO Box 85500, NL-3508 GA Utrecht, Niederlande Dr. Axel Bosk Diakonissen-Stiftungs-Krankenhaus Speyer, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Hilgardstraße 26, 67346 Speyer Prof. Dr. Axel A. Brakhage Hans-Knöll-Institut, Leibnitz-Institut für Naturstoff-Forschung und Infektionsbiologie e.V. Beutenbergstraße 11a, 07745 Jena Prof. Dr. Josef Briegel Klinik für Anästhesiologie, LMU München, Klinikum Großhadern Marchioninistraße 15 - 81377 München Prof. Dr. Alexander Brinkmann Klinikum Heidenheim, Klinik für Anästhesie Schlosshausstraße 100, 89522 Heidenheim 100 Dr. Sascha Brunke Hans-Knöll-Institut Jena (HKI), Abteilung für Mikrobielle Pathogenitätsmechanismen Beutenbergstraße 11a, 07745 Jena Prof. Dr. Frank Martin Brunkhorst Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Dr. Dr. Elmar R. Burchardt Cambridge, MA, USA Dr. Agostinho Carvalho University of Perugia, Department of Experimental Medicine and Biochemical Sciences Via del Giochetto, 06126 Perugia, Italien PD Dr. Ralf A. Claus Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Dr. Ákos Csomós Semmelweis University, Surgical Intensive Care Unit Kútvölgyi út 4., H-1125 Budapest, Ungarn Prof. Gordon Doig Royal North Shore Hospital, Intensive Care Medicine Reserve Road, St Leonards, NSW 2065, Australien Prof. Dr. Wilfred Druml AKH Wien, Abt. für Nephrologie und Dialyse Währinger Gürtel 18-20, A-1090 Wien, Österreich Dr. Gunnar Elke Universitätsklinikum Kiel, Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin Schwanenweg 21, 24105 Kiel Eugen Ermantraut Alere Technologies GmbH, Geschäftsführung Löbstedter Straße 103-105, 07749 Jena PD. Dr. Thomas Felbinger Klinikum Neuperlach, Klinik für Anaesthesiologie, Operative Intensivmedizin und Schmerztherapie Oskar-Maria-Graf-Ring 51, 81737 München 101 Prof. Scott G. Filler M.D. Harbor-UCLA Medl, Cntr-Inf Dis, 1124 West Carson Street, Torrance, CA 90509, USA Dr. Doris Fischer Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Zentrum für Kinder- und Jugendmedizin Theodor-Stern-Kai 7, 60590 Frankfurt am Main Prof. Dr. Christian Geis Universitätsklinikum Jena, Klinik für Neurologie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Herwig Gerlach Vivantes Klinikum Neukölln, Klinik für Anästhesie und operative Intensivmedizin Rudower Straße 48, 12313 Berlin Prof. Dr. Wolfgang Göpel Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Lübeck Ratzeburger Allee 160, 23538 Lübeck Dr. Matthias Gründling Universitätsklinikum Greifswald, Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin Ferdinand-Sauerbruch-Straße, 17475 Greifswald Dr. Stefan Hagel Universitätsklinikum Jena, Zentrum für Infektionsmedizin und Krankenhaushygiene Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Stephan Harbarth MD, MS, Chef de Clinique Scientifique Hôpitaux Universitaires de Genéve, Service de Prévention et Contrôle de l’Infection 24, Rue Micheli-du-Crest, CH-1211 Geneva 14, Schweiz Dr. David Harrison ICNARC Napier House 24, High Holborne, London WC1 V6AZ, UK Prof. Dr. Peter J. Heering Städtisches Klinikum Solingen gGmbH, Nephrologie und Allgemeine Innere Medizin Gotenstraße 1, 42653 Solingen 102 PD Dr. Alexandra Heininger Universitätsklinikum Heidelberg, Medizinische Mikrobiologie und Hygiene Im Neuenheimer Feld 672, 69120 Heidelberg Prof. Dr. Axel R. Heller Universitätsklinikum Dresden, Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Fetscherstraße 74, 01307 Dresden Prof. Dr. Regine Heller Universitätsklinikum Jena, Institut für Molekulare Zellbiologie Hans-Knöll-Straße 2, 07745 Jena Prof. James C. Jackson Vanderbilt University School of Medicine, Division of Allergy, Pulmonary, & Critical Care Medicine 1161 21st Ave., Nashville, TN 37232, USA Dr. Radmilo Janković Clinical Center of Nis, Dept of anesthesia and intensive care therapy Dr Zoran Đinđić 48, 18000 Niš, Serbien Prof. Dr. Stefan John Universität Erlangen-Nürnberg, Medizinische Klinik 4 Krankenhausstraße 12, 91054 Nürnberg PD Dr. Heinz-Michael Just Klinikum Nürnberg, Institut für Klinikhygiene, Med. Mikrobiologie und Klinische Infektiologie Prof.-Ernst-Nathan-Straße 1, 90419 Nürnberg Prof. Dr. Udo X. Kaisers Universitätsklinikum Leipzig, Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Liebigstraße 20, 04103 Leipzig Prof. Dr. Waheedullah Karzai Zentralklinik Bad Berka, Klinik für Anästhesie und Intensivmedizin Robert-Koch-Allee 9, 99437 Bad Berka Prof. Jerome P. Kassirer MD, Tufts University School of Medicine, 136 Harrison Ave., Boston, MA 02111, USA 103 Dr. Didier Keh Charité - Universitätsmedizin Berlin, Klinik für Anästhesiologie mit Schwerpunkt operative Intensivmedizin Charitéplatz 1, 10117 Berlin Prof. Dr. Detlef Kindgen-Milles Universitätsklinikum Düsseldorf, Klinik für Anästhesiologie Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf Prof. Mikhail Kirov Northern State Medical University, Department of Anesthesiology and Intensive Care Medicine Troitzky avenue 51, 163000 Arkhangelsk, Russland PD Dr. Stefan Kluge Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik für Intensivmedizin Martinistraße 52, 20246 Hamburg Franziska Krause HELIOS Klinikum Erfurt, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie Nordhäuser Straße 74, 99089 Erfurt Prof. Dr. Michael Kresken Campus Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, Antiinfectives Intelligence GmbH Von-Liebig-Straße 20, 53359 Rheinbach Prof. Dr. Wolfgang A. Krüger Klinikum Konstanz, Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin Luisenstraße 7, 78464 Konstanz Prof. Dr. Andrzej Kübler Wroclaw Medical University, Department of Anaesthesiology and Intensive Therapy ul. T. Chałubińskiego 1a, 50-368 Wrocław, Polen Prof. Anand Kumar MD, Health Sciences Centre, Section of Critical Care Medicine 700 William Ave, Winnipeg, MB R3E-0Z3, Kanada Prof. Dr. Oliver Kurzai Hans-Knoell-Institute, Septomics Research Centre Beutenbergstraße 11a, 07745 Jena 104 Dr. Volker Liebenberg ThermoFisher Scientific, Director Global Medical Affairs Neuendorfstraße 25, 16761 Hennigsdorf Prof. Dr. John C. Marshall Toronto General Hospital, Director of Research, Interdepartmental Division of Critical Care 200 Elizabeth St., Toronto, Ontario M5G 2C4, Kanada Prof. Dr. Gernot Marx FRCA, Universitätsklinikum Aachen, Klinik für Operative Intensivmedizin und Intermediate Care Pauwelsstraße 30, 52074 Aachen Prof. Dr. Konstantin Mayer Klinikum der Justus-Liebig-Universität Gießen, Medizinische Klinik und Poliklinik II Klinikstraße 36, 35392 Gießen Prof. Dr. Andreas Meier-Hellmann Helios-Klinikum Erfurt GmbH, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie Nordhäuser Str. 74, 99089 Erfurt Dr. Małgorzata Mikaszewska-Sokolewicz Medical University of Warsaw, 1st Department of Anaesthesiology and Intensive Therapy ul. Lindley’a 4, PL-02-005 Warszawa, Polen Prof. Dr. Zsolt Molnár University of Szeged, Faculty of Medicine, Department of Anaesthesiology and Intensive Therapy 6. Semmelweis st., H-6725 Szeged, Ungarn PD Dr. Onnen Mörer Georg-August-Universität, Zentrum für Anaesthesiologie, Rettungs- und Intensivmedizin Robert-Koch-Str. 40, 37075 Göttingen Prof. Charles Natanson MD, National Institutes of Health, Critical Care Medicine Department Building 10, Room 7D43, Bethesda, MD 20892-0010, USA Dr. Ute Neugebauer Universitätsklinikum Jena, Center for Sepsis Control and Care Erlanger Allee 101, 07747 Jena 105 Dr. Claudia Nold Monash University, Monash Institute of Medical Research 27-31 Wright Street, Clayton, 3168, Australien Dr. Marcel Nold Monash University, Monash Institute of Medical Research 27-31 Wright Street, Clayton, 3168, Australien Dr. Rodger Novak SANOFI, Head TSU Infectious Diseases, Global R&D 1, avenue Pierre Brossolette, F-91385 Chilly-Mazarin, Frankreich PD Dr. Michael Oppert Klinikum Ernst von Bergmann, Zentrale Notaufnahme Charlottenstraße 72, 14467 Potsdam Prof. Dr. Georg Peters Universitätsklinikum Münster, Institut für Medizinische Mikrobiologie, Domagkstraße 10, 48149 Münster Prof. Julius Cuong Pham, MD PhD Johns Hopkins University School of Medicine, Department of Anesthesia and Critical Care Medicine 1800 Orleans Street, Baltimore, MD 21287, USA Prof. Dr. Mathias Pletz Universitätsklinikum Jena, Klinik für Innere Medizin II Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Jürgen Popp Friedrich-Schiller-Universität Jena, Institut für Physikalische Chemie Helmholtzweg 4, 07743 Jena Prof. Dr. Johannes Pöschl Universitätsklinikum Heidelberg, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin IV Im Neuenheimer Feld 150, 69120 Heidelberg Prof. Dr. Christian Putensen Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin Sigmund-Freud-Str. 25, 53105 Bonn Prof. Dr. Michael Quintel Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität, Zentrum für Anaesthesiologie, Rettungs- und Intensivmedizin Robert-Koch-Str. 40, 37075 Göttingen 106 cand. med. Philipp Rauch Sitzbuchweg 19, 69118 Heidelberg Prof. Dr. M. Rehm Klinik für Anästhesiologie, LMU Klinikum der Universität München Marchioninistraße 15, 81377 München Prof. Dr. Konrad Reinhart Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Niels Riedemann Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Anka Röhr Klinikum Heidenheim Apotheke Schlosshaustr. 100, 89522 Heidenheim Dr. Jenny Rosendahl Universitätsklinikum Jena, Institut für Psychosoziale Medizin und Psychotherapie Stoystraße 3, 07743 Jena Prof. Dr. Rolf Rossaint Universitätsklinikum Aachen, Klinik für Anästhesiologie Pauwelsstraße 30, 52074 Aachen PD Dr. Ignacio Rubio Universitätsklinikum Jena, Center for Sepsis Control and Care Erlanger Allee 101, 07747 Jena PD Dr. Dr. Yasser Sakr Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Dorel Sandesc ›V. Babes‹ University of Medicine and Pharmacology, Anesthesia and Intensive Care Department Bv I Bulbuca 10, Timisoara 300748, Rumänien 107 Dr. Michael Sasse Medizinische Hochschule Hannover, Zentrum für Kinderheilkunde und Jugendmedizin Carl-Neuberg-Str. 1, 30625 Hannover Prof. Dr. Gustav Schelling Ludwig-Maximilians-Universität, Institut für Anästhesiologie Campus Großhadern, Marchioninistraße 1, 81377 München Prof. Dr. Ralf Schindler Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Nephrologie und Internistische Intensivmedizin Augustenburger Platz 1, 13353 Berlin Peter Schoevers Julius Clinical, Chief Executive Officer Broederplein 41-43, NL-3703 CD Zeist, Niederlande PD Dr. Wolfram Schummer SRH Zentralklinikum Suhl GmbH, Klinik für Anästhesie und Intensivtherapie Albert-Schweitzer-Straße 2, 98527 Suhl PD. Dr. Philipp Schütz Kantonsspital Aarau, Klinik für Allgemeine Innere Medizin Tellstraße, CH-5001 Aarau, Schweiz Dr. Michael Schwarzer Universitätsklinikum Jena, Klinik für Herz- und Thoraxchirurgie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Harald Seifert Klinikum der Universität zu Köln, Institut für Medizinische Mikrobiologie, Immunologie und Hygiene Albertus-Magnus-Platz, 50923 Köln Prof. Mervyn Singer University College London, Clinical Physiology, UCL Division of Medicine Gower Street, WC1E 6BT London, GB Prof. Dr. Hortense Slevogt Hans-Knoell-Institute, Septomics Research Centre Beutenbergstraße 11a, 07745 Jena 108 Juliane Stapf HELIOS Klinikum Erfurt, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie Nordhäuser Straße 74, 99089 Erfurt PD Dr. Sebastian Stehr Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Dr. Peter Suter Hôpitaux universitaires HUG, Soins intensifs chirurgicaux CH-1211 Genève 14, Schweiz Dr. Tamas Szakmány Cardiff University School of Medicine, Cardiff Institute of Infection & Immunity Heath Park, Cardiff CF14 4XN, Wales, UK Prof. Dr. Evelina Tacconelli Universitätsklinikum Tübingen, Klinik für Innere Medizin I Otfried-Müller-Straße 10, 72076 Tübingen Prof. Dr. Ulf Teichgräber Universitätsklinikum Jena, Zentrum für Radiologie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Prof. Jean-Louis Vincent, MD Erasme University Hospital, Department of Intensive Care Route de Lennik 808, B-1070 Brussels, Belgien Prof. Dr. Uwe Völker Ernst-Moritz-Arndt-University of Greifswald, Department of Functional Genomics Friedrich-Ludwig-Jahn-Straße 15 a, 17487 Greifswald PD Dr. Steffen Weber-Carstens Charité Universitätsmedizin Berlin, Klinik für Anästhesiologie mit Schwerpunkt operative Intensivmedizin Augustenburger Platz 1, 13353 Berlin Prof. Dr. Markus Weigand Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie Rudolf-Buchheim-Str. 7, 35392 Gießen 109 Prof. Dr. Norbert Weiler Universitätsklinikum Kiel, Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin Schwanenweg 21, 24105 Kiel Prof. Dr. Arved Weimann Klinikum ›St. Georg‹ Leipzig gGmbH, Klinik für Allgemein- und Visceralchirurgie Delitzscher Straße 141, 04129 Leipzig Prof. Dr. Tobias Welte Medizinische Hochschule Hannover, Abteilung Pneumologie Carl-Neuberg-Str. 1, 30625 Hannover Prof. Dr. Karl, Werdan Klinikum der MLU Halle-Wittenberg, Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III Ernst-Grube-Straße 40, 06097 Halle Prof. Dr. Andreas Weyland Klinikum Oldenburg gGmbH, Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin u. Schmerztherapie Rahel-Straus-Str. 10, 26133 Oldenburg Primar Prof. Dr. C. Wiedermann Ospedale Centrale di Bolzano, Medicina Interna Via Böhler 5, 39100 Bolzan, Italien Prof. Dr. Otto Witte Universitätsklinikum Jena, Klinik für Neurologie Erlanger Allee 101, 07747 Jena Dr. Stefan Zimmermann Universitätsklinikum Heidelberg, Institut für Medizinische Mikrobiologie und Hygiene Im Neuenheimer Feld 324, 69120 Heidelberg 110 DGF Kongress____________________________________________________________________________ Rene Alinski Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie Universitätsklinikum Jena, Copra-Gruppe, EDV Abteilung Erlanger Allee 101, 07740 Jena Martin Auweiler Stationsleitung BG-Unfallkrankenhaus Hamburg, Abt. für Anästhesie, Intensiv- u. Rettungsmedizin, Intensivbehandlungsstation für Schwerbrandverletzte Bergedorferstraße10, 21033 Hamburg Michael Bender Clinical Specialist Respiratory Therapy and Emergency Medicine DRÄGER MEDICAL GmbH Moislinger Allee 53-55, 23542 Lübeck Katrin Blanck-Köster Lehrerin für Pflegeberufe, Landesbeauftragte der Deutschen Gesellschaft für Fachkrankenpflege und Funktionsdienste Hamburg Bildungszentrum Schlump Beim Schlump 86, 20144 Hamburg Bettina Brüggemann Gebietsleiterin Fisher und Paykel, Healthcare GmbH & Co. KG Hundsberger Str.45, 73642 Welzheim Prof. Dr. med. Frank M. Brunkhorst Leiter des Zentrums für Klinische Studien, Generalsekretär der DSG Universitätsklinikum Jena Erlanger Allee 101, 07740 Jena Michael Dewes Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie Hôpital Kirchberg, Service Réanimation, Soins intensifs 9, Rue Edward Steichen, L-2540 Luxembourg Rolf Dubb Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Stellv. Stationsleitung, Intensive Care Practitioner Katharinenhospital, Operative Intensivmedizin Kriegsbergstraße 60, 70174 Stuttgart 111 Kati Egerland Pflegedienstleitung der Intensivstationen Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07740 Jena Fabian Graeb Krankenpfleger Karl-Olga- Krankenhaus, Interdisziplinäre Intensivstation Stuttgart Armin Hafner Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie Universitätsklinikum Düsseldorf, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie, Abteilung Anästhesiologie Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf Malte Hanelt Fachkinderkrankenpfleger für pädiatrische Intensivpflege Medizinische Universitätsklinik, Dep. Kinderheilkunde II, Station 34 – PICU Hoppe Seyler Str. 3, 72076 Tübingen Wendelin Herbrand Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Lehrer für Pflegeberufe, Leitung der Fort- und Weiterbildung BG Unfallklinik Murnau, Fort- und Weiterbildung Prof. Küntscher Str. 8, 82418 Murnau Carsten Hermes Betriebswirt im Sozial- und Gesundheitswesen, Stationsleitung Helios Kliniken Siegburg, Station 23, Kardiologische/internistische ICU & IMC Ringstraße 49, 53721 Siegburg Rita Hofheinz Krankenschwester für Intensivpflege und Anästhesie, Lehrerin für Pflegeberufe, Krankenhausbetriebswirtin, Leitung der Weiterbildung Intensivpflege und Anästhesie, Landesbeauftragter der DGF/Thüringen Klinikum der Universität München-Innenstadt Fort- und Weiterbildung, Maistraße 11, 80337 München 112 PD Dr. med. habil. H.-M. Just Leitender Arzt des Instituts für Klinikhygiene, Medizinische Mikrobiologie und Klinische Infektiologie Klinikum Nürnberg Prof.-Ernst-Nathan-Str. 1, 90419 Nürnberg Arnold Kaltwasser Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Lehrer für Pflegeberufe, Leitung der Weiterbildung Intensivpflege und Anästhesie, Intensive Care Practitioner Akademie der Kreiskliniken Reutlingen PF 2042, 72710 Reutlingen Wolfgang Klein Pflegedienstleitung Universitätsklinikum des Saarlandes, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Kirrberger Straße, 66421 Homburg/Saar Tim Krüger Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Praxisanleiter Daimlerstraße 32, 22763 Hamburg Ingo Kühn Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Lehrer für Pflegeberufe, Leitung der Weiterbildung Intensivpflege und Anästhesie, Landesbeauftragter der DGF/Thüringen Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07740 Jena Stephan Kuhr Gesundheits- und Kinderkrankenpfleger Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie, Intensivstation 2 Erlanger Allee 101, 07740 Jena Sabine Löser Krankenschwester für Intensivpflege und Anästhesie, Stationsleitung Universitätsklinikum Jena, Klinik für Innere Medizin 1, ITS 3 Erlanger Allee 101, 07740 Jena Frieder Lückhoff Krankenpfleger, Lehrer für Pflegeberufe, Trainer basale Stimulation Lückhoff-Institut, Fort- und Weiterbildungen im Gesundheitswesen Marienstraße 8, 99423 Weimar 113 Tilmann Müller-Wolff Stellv. Leitung Akademie der Kreiskliniken Reutlingen Steinenbergstraße 31, 72764 Reutlingen Dr. med. Gerald Neitzke Medizinische Hochschule Hannover, Institut für Geschichte, Ethik und Philosophie der Medizin Carl-Neuberg-Straße 1, 30625 Hannover Sylvia Niebl Krankenschwester für Intensivpflege und Anästhesie, Aromatherapeutin Friedrich-Ludwig-Jahn-Straße 18, 07774 Dornburg Klaus Notz Leiter der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen Steinenbergstraße 31, 72764 Reutlingen Willi Peter Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Pflegedienstleitung Krankenhaus Hetzelstift Stiftstraße 10, 67433 Neustadt Sabine Pfeffer Dipl. Betriebswirtin (FH)- Krankenschwester Sana Herzchirurgische Klinik Stuttgart GmbH, Intensivstation OA Dr. med. Rüdiger Pfeifer Universitätsklinikum Jena, Innere Medizin 1 Erlanger Allee 101, 07740 Jena OA Dr. med. Jens Reichel Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie Erlanger Allee 101, 07740 Jena Hannelore Reubold Krankenschwester für Intensivpflege und Anästhesie Klinikum Großhadern LMU, H 3 a (HCH) Marchioninistraße 15, 81377 München Dipl. Psych. Judith Rothaug Universitätsklinikum Jena, Institut für Psychosoziale Medizin, Psychotherapie Erlanger Allee 101, 07747 Jena 114 Oliver Rothaug Fachkrankenpfleger/Praxisanleiter, Intensive Care Practitioner Universitätsmedizin Göttingen, Operative Intensivstation 0118 Robert Koch Str. 40, 37077 Göttingen Sabine Rüdebusch Lehrerin für Pflegeberufe, Krankenschwester für Intensivpflege und Anästhesie, Leitung der Weiterbildung Intensivpflege und Anästhesie, Vorstandsmitglied der DGF Pius Hospitals, Weiterbildungsstätte für Intensivpflege Georgstraße 12, 26121 Oldenburg Tobias Rummel Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Teamleiter Universitätsklinikum Jena, Klinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie, Intensivstation 1 und 2 Erlanger Allee 101, 07740 Jena Norbert Schwabbauer Fachkrankenpfleger Innere / Intensiv, Atmungstherapeut (DGP) Medizinische Universitätsklinik, Department für Innere Medizin, Intensivstation 93 Otfried-Müller-Straße 10, 72076 Tübingen Ralf Schwindling Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie, Stationsleitung Charité Campus-Virchow-Klinikum, Chir. Intensivstation 9i Augustenburger Platz 1, 13353 Berlin Stefan Tjaden Krankenpfleger für Intensivpflege und Anästhesie Klinikum Hildesheim GmbH, Chirurgische IMC B2i Senator-Braun-Allee 33, 31135 Hildesheim Lothar Ullrich Leitung der Weiterbildung Intensivpflege und Anästhesie, 1. Vorsitzender der DGF Universitätsklinikum Münster, Leiter der Weiterbildungsstätte für Intensivpflege, Anästhesie und Onkologie Schmeddingstraße 56, 48149 Münster Frank Willkomm Fachkrankenpfleger Intensiv- und Anästhesie Häussler GmbH Jägerstraße 6, 89081 Ulm Werden Sie Mitglied der Deutschen Sepsis-Gesellschaft… … denn die Deutsche Sepsis-Gesellschaft als medizinische Fachgesellschaft setzt sich für das Verständnis des Krankheitsbildes Sepsis sowohl in der Öffentlichkeit als auch in der medizinischen Fachwelt ein. Machen Sie mit – bleiben Sie informiert! Der Mitgliedsbeitrag pro Kalenderjahr beträgt 30 € (6 € ermäßigt) und wird per Lastschrift von Ihrem Konto eingezogen. Die Mitgliedschaft ist jährlich kündbar. Ihre persönlichen Daten werden ausschließlich für die Mitgliederverwaltung genutzt. Weitere Informationen finden Sie unter www.sepsis-gesellschaft.de titel. . . . . . . . . . . . . . . . vorname. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . nachname. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . einrichtung. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . abteilung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . strasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . plz. . . . . . . . . . . . . . . . . ort. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . telefon. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kreditinsitut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . blz. . . . . . . . . . . . . . . . . konto. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . datum. . . . . . . . . . . . . . unterschrift. . . . . . . . . . . . . . . . . . . Deutsche Sepsis-Gesellschaft e.V. Universitätsklinikum Jena Erlanger Allee 101 07747 Jena Tel.: +49 (0) 36 41 | 9 32 33 81 Deutsche SepsisGesellschaft e.V. Werden auch Sie* Unterstützer des Welt-Sepsis-Tages: 13. September Unterzeichnen Sie durch Ihre Onlineregistrierung die World Sepsis Declaration. Ziel ist es, die Zahl der Sepsisfälle global bis 2020 um 20% zu reduzieren. www.world-sepsis-day.org * Mehr als 2000 Kliniken & Krankenhäuser sowie über 1.300 medizinische Fachkräfte sind bereits Unterstützer der World Sepsis Declaration Kontakt | Contact _____________________________________________________________________ Deutsche Sepsis-Gesellschaft e.V. Universitätsklinikum Jena Erlanger Allee 101 07747 Jena | Germany Tel.: +49 (0) 36 41 | 9 32 33 81 ››› [email protected] ››› www.sepsis-2013.de Stand: 22.8.2013 »» Universitätsklinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena (UKJ) »» Center for Sepsis Control & Care (CSCC) »» Zentrum für Innovationskompetenz ›Septomics‹ (BMBF) »» Jena School for Microbial Communication (Exzellenzinitiative der DFG) »» Kolonisation und Infektion durch human-pathogene Pilze (DFG-Schwerpunkt) »» Leibniz-Institut für Naturstoff-Forschung und Infektionsbiologie (HKI) »» Mitteldeutsche Sepsis-Allianz »» Stiftung für Technologie, Innovation und Forschung, Thüringen (STIFT) »» Kompetenznetzwerk SepNet »» Kompetenznetzwerk CAPNETZ »» Deutsche Sepsis-Hilfe (DSH) »» AG Biobanking (TMF e.V.) »» Aktion ›Saubere Hände‹ (BMG) »» Nationales Referenzzentrum Surveillance von nosokomialen Infektionen (NRZ) »» Deutsches Zentrum für Infektionsforschung (DZI) »» Deutsche Interdisziplinäre Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI) »» Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) »» Deutsche Gesellschaft für Internistische Intensivund Notfallmedizin (DGIIN) »» Deutsche Gesellschaft für Hygiene und Mikrobiologie (DGHM) »» Deutsche Gesellschaft für Chirurgie (DGCH) »» Deutsche Gesellschaft für Infektiologie (DGI) »» International Sepsis Forum (ISF) »» Surviving Sepsis Campaign (SSC) »» World Federation of Societies of Intensive and Critical Care Medicine (WFSICCM) »» Hungarian Society of Anaesthesiology and Intensive Therapy * angefragt »» Romanian Society of Anesthesiology requested and Intensive Care xp-dt.de Mit Unterstützung von | Endorsed by * ______________________________________