2013 - Sektion für Chirurgische Forschung

Transcription

2013 - Sektion für Chirurgische Forschung
MEDIZINISCHE UNIVERSITÄT GRAZ
MEDICAL UNIVERSITY OF GRAZ
Universitätsklinik für Chirurgie
Department of Surgery
SEKTION für Chirurgische Forschung
Section for Surgical research
Tätigkeitsbericht 2013
Annual Report 2013
www.chirurgischeforschung.at
www.surgicalresearch.at
MEDIZINISCHEUNIVERSITÄTGRAZ
MEDICALUNIVERSITYOFGRAZ
TÄTIGKEITSBERICHT2013
ANNUALREPORT2013
UNIVERSITÄTSKLINIKFÜRCHIRURGIEGRAZ
DEPARTMENTOFSURGERY,GRAZ
SEKTIONFÜRCHIRURGISCHEFORSCHUNG
SECTIONFORSURGICALRESEARCH
MEDIZINISCHEUNIVERSITÄTGRAZ
MEDICALUNIVERSITYOFGRAZ
TÄTIGKEITSBERICHT2013
ANNUALREPORT2013
UNIVERSITÄTSKLINIKFÜRCHIRURGIEGRAZ
DEPARTMENTOFSURGERY,GRAZ
SEKTIONFÜRCHIRURGISCHEFORSCHUNG
SECTIONFORSURGICALRESEARCH
Foto:M.Stelzer
MitarbeiterderSektionfürChirurgischeForschung
MembersoftheSurgicalResearchTeam
1.Reihe/1strow:I.Praßl,S.Uranüs,R.Suppan,
2.Reihe/2ndrow:M.Schwarz,G.Tomasch,A.Fingerhut,I.Wiederstein‐Grasser,
3.Reihe/3rdrow:R.Rodler,L.Kronberger,D.Nagele‐Moser,E.Lamont,M.Knaus,J.Pfeifer
Linksnachrechts/lefttoright
2
-2-
INHALTSVERZEICHNIS/TABLEOFCONTENTS I.Personalstand/Staff.............................................................................................................................................‐4‐
1.GASTÄRZTE/RESEARCHFELLOWSINCOMING................................................................................‐6‐
II.Vorwort/Foreword.............................................................................................................................................‐7‐
III.WissenschaftlicheAktivitäten/Researchactivities......................................................................‐18‐
1.PROJEKTE/PROJECTS..................................................................................................................................‐18‐
2.WORKSHOPS/WORKSHOPS....................................................................................................................‐32‐
3.TRAINING/SKILLSTRAINING..............................................................................................................‐32‐
4.PROJEKTSITZUNGEN,FORTBILDUNGSVERANSTALTUNGEN/PROJECTMEETINGS,
POSTGRADUATETRAINING...........................................................................................................................‐33‐
5.LEISTUNGENDESWISSENSCHAFTLICHENLEKTORATS/TASKSOFTHEEDITORIAL
OFFICE.......................................................................................................................................................................‐34‐
6.LEITENDEFUNKTIONENBEIKONGRESSENUNDTAGUNGEN/ORGANIZATIONOF
CONGRESSESANDMEETINGS......................................................................................................................‐38‐
IV.TätigkeiteninwissenschaftlichenGesellschaftenundZeitschriften/Activitiesfor
professionalsocietiesandjournals..............................................................................................................‐38‐
1.INWISSENSCHAFTLICHENGESELLSCHAFTEN/FORPROFESSIONALSOCIETIES.......‐38‐
2.BEIWISSENSCHAFTLICHENZEITSCHRIFTEN/FORPROFESSIONALJOURNALS.........‐39‐
3.VORSITZE/CHAIRS........................................................................................................................................‐40‐
4.SONSTIGES/MISCELLANEOUS.................................................................................................................‐41‐
V.Publikationen/Publications.........................................................................................................................‐42‐
5.1BUCHKAPITEL/BOOKCHAPTERS.......................................................................................................‐42‐
5.2ZEITSCHRIFTEN/JOURNALS..................................................................................................................‐43‐
5.3ABSTRAKTS/ABSTRACTS........................................................................................................................‐44‐
5.4VORTRÄGE/LECTURES.............................................................................................................................‐45‐
5.5POSTER/POSTERS.......................................................................................................................................‐47‐
VI.Lehre/Teaching.................................................................................................................................................‐49‐
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3
I.PERSONALSTAND/STAFF
LeiterderSektion/Head
StellvertretenderLeiter/Deputy
AssociateScientist
Univ.‐Prof.Mag.Dr.SelmanUranüs
Univ.‐Prof.Dr.JohannPfeifer
Dr.h.c.AbeFingerhut,MD,FACS,FRCPS(g),
FRCS(Ed)
Ärzte/MedicalStaff
OADr.LeoKronberger
Dr.inDorisNagele‐Moser
Dr.inMichaelaSchwarz(inZusammenarbeit
mitTransplantationschirurgie)
Mag.aDr.inGordanaTomasch
WissenschaftlicheMitarbeiterin/
ScientificAssistant
ÄrztefürVeterinäranästhesie/
Veterinaryanesthesiologist
WissenschaftlichesLektorat/
EditorialOffice
Administration&ClinicalTrial
Specialist
AdministrativesSekretariat/
AdministrativeSecretariat
Techniker/Technician
Laborant/Labtechnician
Tierpflegerin/Animalcaretaker StudentischeProjektmitarbeiterInnen/
Studentassistants
4
Dr.inmed.vet.Dip.ECVAAIrisWiederstein‐
Grasser(bisMitteDezember2013inKarenz)
Dr.med.vet.VladimirBubalo
Dr.inmed.vet.AidaŠarić
(InKooperationmitdemBereichfür
BiomedizinischeForschung)
EugeniaLamont,B.A.
IrmgardPraßl,MPH
RosmarieSuppan
ReinhardRodler
ManfredKnaus
BettinaTill
PatriciaFellnhofer
JosephAltziebler
SebastianBecvar
FlorianDerler
RainerFritz
ChristophGrechenig
TanjaGrossmann
EstherHalbwirth
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InZusammenarbeitmitdem
KlinischenInstitutfürMedizinische
undChemischeLabordiagnostik/
IncooperationwiththeClinical
InstituteforMedicalandChemical
LaboratoryDiagnostics
DiplomandInnen:
LisbethHarjung
JenniferKahlhofer
RudolfKrug
TamaraLembäcker
BirgitPateter
AnjaPichler
LisaSchweinzger
YvonneSommer
HelenaSpitzer
ChristophSteger
SibelUranüs
JamesElvisWaha
JulianZedler
AmtsdirektorPriv.‐Doz.Mag.Dr.Andreas
Meinitzer
Mag.aSieglindeZelzer
Ing.FranzFrühwirth
Dr.BirgitPateter
C.m.ViktorJustin
C.m.ChristophSteger
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5
1.GASTÄRZTE/RESEARCHFELLOWSINCOMING
NadiaMiriceaLeao
MSc.Student
LaboratoryofHypertension
FederalUniversityofMinasGerais,BRAZIL
September2012‐March2013
6
FatmirI.Saliu
GeneralSurgeon
ClinicHospitalTetovo,MACEDONIA
March2013
Dr.JorgeD.Munoz‐Hinojosa
GeneralSurgeryDepartment
HospitalAngelesLomas
Huixquilucan,MEXICO
September2013
Dr.BogdanDiaconescu,MD
GeneralSurgeryDepartment
EmergencyClinicalHospital
Bucharest,ROMANIA
September2013
-6-
II.VORWORT/FOREWORD
SehrgeehrteLeserinnenundLeser,
Es freut mich, dass Sie an den Tätigkeiten und Leistungen der Sektion für Chirurgische
ForschungInteressehabenundinunseremJahresberichtnachlesen.
Viele interessante Projekte wurden in diesem Jahr bearbeitet. Eines hatte aber einen ganz
besonderen Stellenwert, nämlich die Studie über die Rückenmarksprothese, an der auch 21
studentische Mitarbeiter mitgewirkt haben. Die besonders aufwendige Pflege, die in der 10
monatigenLaufzeitüber24‐Stundenan7‐TagenderWochegleichbleibendfortgeführtwurde,
hatunsallesehrgeprägt.
Aber auch andere wichtige Ereignisse wie die Einführung des erweiterten Tierschutzes mit
besondererBerücksichtigungdesTierwohlesmachtesowohlanderganzenUniversitätalsauch
inunsererSektioneinigeErneuerungenundnichtzuletztdieBildungeinesTierschutzgremiums
notwendig.
Ein Höhepunkt des Jahres war die Verleihung des Ehrendoktortitels an den langjährigen
Kooperationspartner unserer Sektion Herrn Prof.Dr.habil.Dipl.Ing. Georg Bretthauer. Mit ihm
verbindenunsvielevonErfolggekröntewissenschaftlicheProjektewiedieErforschungundbis
zur Marktreife geführte Herstellung eines haptischen Simulationsgerätes für Minimal Invasive
Chirurgie oder adaptive Nervenprothese für die Therapie der peripheren Nervenverletzungen
undnichtzuletztdieRückenmarksprothese.
Die Leistungen der Sektion als Resultat des geistigen Produktivität und der Innovationskraft
einzelnerForscherunsererUniversitätsindindiesemHeftdargestellt.Eswurdean15Projekten
gearbeitet.
Die Sektion für Chirurgische Forschung hat bei Publikation von 21 Originalarbeiten in
anerkannten Fachzeitschriften mitgewirkt. Weiters wurden 1 Buchbeitrag, 9 Abstrakts und 22
Poster veröffentlicht. Es wurden 28 Vorträge bei nationalen und internationalen
Veranstaltungen über Arbeiten abgehalten, welche durch Anwendung der Ressourcen der
Abteilungzustandegekommensind.
Bei unseren ein‐ und mehrtägigen Aus‐ und Fortbildungsveranstaltungen mit experimentellen
ÜbungenhabenimJahre2013Personenaus22verschiedenenNationenteilgenommen.Neben
dem schon zur Tradition gewordenen und österreichweit einzigartigen Viszeraltrauma‐
Workshop wurde auch der „Acute Care Surgery Course“ als einzigartige chirurgische
Fortbildungsreihe in Zentraleuropa etabliert. Für Operationsteams aus allen Bundesländern
veranstalteten wir 8 Laparoskopie Trainingsgänge. Dabei haben wir teilnehmenden Chirurgen
nahezu aus allen Bundesländern die Möglichkeit gegeben, laparoskopisch anspruchsvolle
Eingriffezuerlernenbzw.siezuperfektionieren.
Kurz zusammengefasst kann ich feststellen, dass die Sektion für Chirurgische Forschung, trotz
aller Sparmaßnahmen und anderer Einschränkungen, Leistungen erbracht haben, auf die wir
stolz sind. Auf diesem Wege bedanke ich mich bei allen MitarbeiterInnen der Abteilung, nicht
zuletzt aber auch bei allen kooperierenden WissenschafterInnen und ForscherInnen für ihren
FleißundunermüdlichenArbeitsgeist.
Univ.Prof.Dr.S.Uranüs
-7-
7
FOREWORD
DearReader,
Thank you for taking a look at our annual report and informing yourself of the activities and
achievementsoftheSectionforSurgicalResearchin2013.
Ofthemanyinterestingprojectsthatwerepursuedduringtheyear,thereisonethatstandsout:
ourstudyonaspinalcordprosthesisinarabbitmodelthatamongothersinvolved21student
assistants who provided round‐the‐clock animal care seven days a week throughout the ten‐
monthstudyperiod.Thisexperienceleftalastingimpressiononallofus.
TherewereotherimportanteventssuchastheintroductionoftheextensivelyamendedAnimal
Protection Law that places special emphasis on the well‐being of animals used in scientific
research; this affected the Medical University as a whole as it called for the formation of an
institutional Animal Protection Board, as well as for some innovations and changes in our
section.
AhighpointoftheyearwasthebestowalofanhonorarydoctoratebytheRectorofourMedical
UniversityonProfessorGeorgBretthauerofKarlsruhe,whoformanyyearshaspartneredusin
suchhighlysuccessfulresearchprojectsasthecreationofamarketablehapticsimulationdevice
for minimally invasive surgery, and the development of adaptive neural prostheses for the
treatmentofinjuriestoperipheralnervesandthespinalcord.
The15projectsdescribedbrieflyinthisbookletdemonstratehowintellectuallyproductiveand
innovativeouruniversity’sresearchersare.
Work done in the Section for Surgical Research formed the basis for 21 original articles
published in peer‐reviewed journals and 1 book chapter. The section was also represented at
nationalandinternationalprofessionalmeetingswith9abstracts,22postersand28papersthat
resultedfromresearchthatusedtheresourcesandinfrastructureoftheSection.
In2013,participantsfrom22countriesattendedourpostgraduateworkshopsthatfeatureboth
theoryandpracticallabwork.OurtraditionalWorkshoponVisceralTraumaisuniqueinAustria
and for the past five years we have supplemented it with an Acute Care Surgery Workshop,
which has become established in its own right as the only such course in Central Europe for
continuingeducationinsurgery.Inthepastyear,wealsowelcomedsurgicalteamsfromallover
Austria for 8 individual training units in laparoscopic surgery that give participants the
opportunitytolearnorperfectadvancedlaparoscopictechniques.
All in all, I am pleased to say that the Section for Surgical Research can, in spite of all current
austeritymeasuresandotherlimitations,beproudofwhatweaccomplishedin2013.Iexpress
mygratitudetomyteamatSurgicalResearchaswellastoallofourcooperatingscientistsand
researchersfortheirdedicationtotheirwork.
SelmanUranüs,MD,FACS
8
-8-
Versuche/Trials
19%
Sonstiges/Other
4%
Wissenschaftliche
Projekte/ Research
projects
45%
Wissenschaftliche
Workshops/
Scientific meetings
15%
Studentische
Lehre/Teaching
17%
Abb.1:GrafischeDarstellungdergesamtenTätigkeiten2013
Fig.1:Graphicrepresentationofallactivitiesin2013
93 Tage
45%
112 Tage
55%
Operationstage
Lehre, Fortbildung, Projektsitzungen und sonstige Aktivitäten
Abb.2:AnteilsmäßigeVerteilungderexperimentellenForschungstätigkeitensowieLehre,Fortbildung,
ProjektsitzungenundsonstigeAktivitätenimJahr2013
Fig.2:Experimentalresearch,teaching,projectconferencesandotheractivitiesin2013;numberofdays
andpercentages:blue–surgerydays;red–teaching,continuingeducation,projectconferences,etc.
-9-
9
Eingriffsanzahl
800
600
400
200
0
1999 2000
2001 2002
2003 2004
2005 2006
2007 2008
2009 2010
2011 2012
2013
Operationstage/ OR days
Operationsfrequenz/ Frequency of operations
Abb.3:DarstellungderOperationstageimVergleichzudendurchgeführtenOperationen(1999‐2013)
Fig.3:ComparisonofORdaysandnumbersofsurgeries,1999‐2013
600
500
400
300
200
100
0
Hasen/Rabbits
Mäuse/Mice
Schafe/Sheep
Mini Pigs
Schweine/Pigs
Abb.4:SpeziesabhängigeDarstellungderoperativenEingriffe1999‐2013
Fig.4:Surgeriesbyanimalspecies1999‐2013
10
- 10 -
Ratten/Rats
Allgemeinchirurgie/
General Surgery
8%
Gefäßchirurgie/
Vascular Surgery
1%
Zahnklinik/
Dental Clinic
4%
Med.Univ.Klinik/
Kardiologie/Int.Med.
Cardiology
29%
Neurochirurgie/
Neurosurgery
1%
Transplantchirurgie/
Transplant Surgery
19%
Chirurgische
Forschung/
Surgical Research
38%
Abb.5:AufteilungderexperimentellenForschungstätigkeiten2013inBezugaufdieAbteilungen
Fig.5:Experimentalresearchprojectsin2013bydepartments/divisions
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11
RäumlichkeitenderSektionChirurgischeForschung
Foto:Stelzer
OP1,GroßerOperationssaalwährenddesTrauma‐Workshops/
OR1,mainoperatingroomduringvisceraltraumacourse
Foto:Stelzer LehrveranstaltungsraumfürstudentischeLehre,Fortbildungusw.
Lectureroompreparedforpre‐gradualteaching
12
- 12 -
Vortragsreihe zu tierexperimentellem Arbeiten und neuer
Gesetzeslage/Lectureseriesonexperimentalanimalstudiesandthe
newlaw
MR Dr. Alois Haslinger, BMWF, auf Einladung der Sektion für Chirurgische Forschung /
Dr.AloisHaslinger,MinistryofScienceandResearch,attheinvitationoftheSectionfor
SurgicalResearch
Am 4. März 2013 hat Herr MR Dr. Haslinger vom Bundesministerium für Wissenschaft und
ForschungaufEinladungderSektionfürChirurgischeForschungvorgetragen.ImHörsaalder
Radiologie wurde für alle ForscherInnen und Interessierte der MUG eine Vortragsreihe zum
Thema „Das neue Tierversuchsrechtsänderungsgesetz (TVRÄG) und dessen Implikationen auf
tierexperimentelle Forschung“ angeboten. Durch das Programm führte Frau Vizerektorin
Univ.Prof.inDDr.inIrmgardLippe.
OnMarch4,2013,attheinvitationoftheSectionforSurgicalResearch,Dr.AloisHaslingerfrom
theMinistryforScienceandResearchspokeon“AmendmentstotheAnimalProtectionLawand
theirimplicationsforexperimentalanimalstudies.”ThelecturewasopentoallMUGresearchers
andinterestedpersonnel.Vice‐RectorIrmgardLippemoderatedtheprogram.
VizerektorinUniv.Prof.inDDr.inLippe,MRDr.Haslinger
Foto:Praßl
Zahlreiche ForscherInnen nutzten die Gelegenheit im Rahmen dieser Veranstaltung von Herrn
MR Dr. Haslinger als Hauptreferent Informationen aus erster Hand zu erhalten. / Many
researchers took advantage of the opportunity to obtain first‐hand information from Dr.
Haslinger.
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13
Foto:Praßl
MRDr.Haslinger,HörsaalderRadiologie/
AuditoriumoftheDepartmentofRadiologyduringthelectureofMRDr.Haslinger
Am Mittwoch, den 17.04.2013 um 14:30 Uhr hat Univ.Prof.Dr. Thomas Rülicke von der
Veterinärmedizinischen Universität in Wien im Hörsaal der Radiologie über „Tiere in der
Forschung:WiesolltedieAuswahldesadäquatenTiermodellserfolgen?“referiert./OnApril17,
2013, Professor Thomas Rülicke of the University of Veterinary Medicine, Vienna, spoke on
“Animalsinresearch:choosingtheproperanimalmodel“.
FolgendePunktewurdenthematisiert:
 NachwelchenGesichtspunktenerfolgtdieWahldesTiermodells?/Howshouldthe
animalmodelbechosen?
 WelcheKriterienbestimmendieQualitäteinesTiermodells?/Whatcriteriadetermine
thequalityofananimalmodel?
 WofindensichInformationenzumgewähltenTiermodell(inkl.tierschutzrelevanter
Vorgaben)?/Wherecaninformationonthechosenanimalmodelbefound(including
animalprotectionrequirements)?
 OptimierungbegleitenderUmständeundihrEinflussaufexperimentelleErgebnisse/
Optimizingthegivencircumstancesandtheirinfluenceontheresults
14
- 14 -
Foto:Praßl
Univ.Prof.Dr.ThomasRülicke
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15
Von19.bis22.Juni2013fandin
der Wiener Hofburg der 21.
Internationale EAES‐Kongress
(European
Association
of
Endoscopic Surgery) unter der
Präsidentschaft von Univ.Prof.Dr.
S. Uranüs statt, an dem nahezu
2000 WissenschaftlerInnen aus
87Nationenteilnahmen.
The21st InternationalCongressof
theEAES(EuropeanAssociationof
Endoscopic Surgery) took place
from June 19‐22, 2013 in the
Hofburg in Vienna under the
Presidency of Selman Uranüs.
There were nearly 2000 attendees
from87countries.
Foto:Tomasch
16
- 16 -
Feierliche Verleihung des Ehrendoktorats
anUniv.Prof.E.h.Dr.‐Ing.habil.Dr.‐Ing.E.h.GeorgBretthauer
Am 2. Oktober 2013 wurde dem langjährigen Mitglied des Universitätsrats der Medizinischen
Universität Graz und wissenschaftlicher Kooperationspartner der Sektion für Chirurgische
Forschung,HerrnUniv.Prof.Dipl.‐Ing.Dr.GeorgBretthauer,dieEhrendoktorwürdeverliehen.Im
Rahmen einer feierlichen Zeremonie und im Beisein zahlreicher Ehrengäste überreichte der
RektorderMedizinischenUniversitätGraz,Univ.Prof.Dr.JosefSmolle,dasDekret.
In an academic ceremony on October 2, 2013, an Honorary Doctorate was bestowed, on
Professor Georg Bretthauer, Karlsruhe, for his long‐standing coooperation with the Medical
UniversityofGrazandtheSectionforSurgicalResearch.
Foto:Theussl
- 17 -
17
III.WissenschaftlicheAktivitäten/Researchactivities
1.PROJEKTE/PROJECTS (Wenn nicht sonst vermerkt, sind alle Organisationseinheiten der Medizinischen Universität Graz
zuzuordnen./Ifnototherwiselisted,allorganizationalentitiesareaffiliatedwiththeMedicalUniversityof
Graz.)
Univ.Prof.Dr.Selman
Uranüs,
LeiterderSektion
fürChirurgische
Forschung/
Head,SectionforSurgical
Research
OÄinDr.inVerenaGellner
Univ.Klinikfür
Neurochirurgie/
DepartmentofNeurosurgery
Univ.‐Prof.Prof.E.h.
Dr.‐Ing.habil.Dr.‐Ing.E.h.
GeorgBretthauer,
LeiterdesKarlsruher
InstitutsfürTechnologie/
Head,KarlsruheInstitute
forTechnology(KIT)
Univ.Prof.Dr.MichaelMokry,
VorstandderUniv.Klinikfür
Neurochirurgie/Head,
DepartmentofNeurosurgery
Implantation einer adaptiven Nervenprothese zur Therapie von Rückenmarks‐
verletzungen bei Kaninchen / Implantation of an adaptive nerve prosthesis to
treatspinalinjuriesinrabbits
1S.Uranüs,2G.Bretthauer,1G.Tomasch,1D.Nagele‐Moser,3R.Kleinert,4V.Gellner,4M.Mokry
1SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
2KarlsruherInstitutfürTechnologie/KarlsruheInstituteforTechnology
3InstitutfürPathologie/InstituteforPathology
4UniversitätsklinikfürNeurochirurgie/DepartmentofNeurosurgery
Rückenmarksverletzungen stellen aufgrund
bleibenderneurologischerAusfälleunddamit
verbundenerbeträchtlicherBehinderungeine
große Belastung für die betroffenen
PatientInnendarundwerdendurchfehlende
oder insuffiziente Behandlungsmöglichkeiten
zu einem ungelösten Problem. In
Zusammenarbeit mit dem Karlsruher
Institute of Technology wurde eine
Kunststoffprothese entwickelt, die bei
Verletzungen
des
Rückenmarks
tierexperimentell getestet wird. Ziel dieser
18
Pilotstudie ist die teilweise bzw. vollständige
WiederherstellungderRückenmarksfunktion.
Spinal injuries cause lasting neurological
deficits and serious disabilities for which
thereisno,oronlyinadequatetreatment,and
so pose an unsolved problem. In cooperation
with the Karlsruhe Institute of Technology, a
synthetic prosthesis was developed that will
be tested with spinal injuries in an animal
model.Theaimofthepilotstudyispartialor
completerecoveryofspinalfunction.
- 18 -
Univ.Prof.Dr.SelmanUranüs,LeiterderSektion
fürChirurgischeForschung/
Head,SectionforSurgicalResearch
Multi‐Port vs. Single‐Port Cholezystektomie ‐ MUSIC‐Studie / Multiport vs. Single‐port
cholecystectomy–MUSICStudy
1S.Uranüs,1D.Nagele‐Moser,2R.Schrittwieser,1G.Tomasch
1SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
2LKHBruck,AbteilungfürChirurgie/HospitalBruck,DivisionforSurgery
Nach einem Jahr erfolgt die Erhebung der
Spätkomplikationen.
Um das Operationstrauma weiter zu
reduzieren wurde „Single port surgery“ –
laparoskopische Operationen durch einen
einzigen Zugang am Nabel entwickelt. Ziel
der Studie ist es, die neue chirurgische
Strategie
der
Single‐Port‐Access‐
Laparoskopiemitdertraditionellen4‐Port‐
Technik bei der Cholezystektomie im
Rahmen einer randomisiert kontrollierten
Studie zu vergleichen. Die untersuchten
Kriterien sind vor allem in Bezug auf
postoperativeSchmerzenundkosmetisches
Ergebnis. Pro Gruppe werden 300
Patienten in diese multizentrische Studie
eingeschlossen um zu evaluieren, ob die
notwendige Sicherheit gegeben und die
neue Technik tatsächlich vorteilhaft
gegenüberdemZugangüber4Portsist.Bei
einem Follow‐up am 60. post‐operativen
Tag wird mittels Fragebogen der
gastrointestinale Lebensqualitätsindex er‐
hoben (GIQLI). 3 unabhängige Gutachter
und die PatientInnen selbst bewerten das
kosmetische Ergebnis nach dem Eingriff.
To further reduce surgical trauma, “single
port surgery” – a laparoscopic procedure
with one access through the navel – has
beendeveloped.Theaimofthismulticenter,
randomized,controlledstudyistocompare
the new single‐port strategy with the
traditional
4‐port
technique
in
cholecystectomy. The study criteria focus
mainly on postoperative pain and cosmetic
results. The control and study groups will
each include 300 patients to allow
evaluation of the safety and advantages of
the new technique. At a 60‐day follow‐up,
patients will fill out a questionnaire on
gastrointestinalqualityoflife(GIQLI).Three
independent experts and the patients
themselves will judge the cosmetic results
and after a year, late complications will be
assessed.
19
19
Dr.inDorisNagele‐Moser,SektionfürChirurgischeForschung/
SectionforSurgicalResearch
RetrospektiveEffizienzevaluierungderLehrveranstaltung“ChirurgischeOperationslehre
mitÜbungen”imZeitraum1985‐2010/Retrospectiveefficiencyevaluationofthecourse
“Surgicaltechniquewithlab”from1985to2010
1S.Uranüs,1D.Nagele‐Moser,1R.Suppan,1R.Rodler
1SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
per Mail zu erreichen. Der kleine, aber
AnderSektionChirurgischeForschungwird
aussagekräftige Rücklauf bestätigte eine
seit 1985 für Studierende eine Vorlesung
über die Jahre zunehmende Qualität dieses
über chirurgische Nahttechniken abge‐
Kursangebotes.
halten. Hunderte von Studenten und
Jungärzten haben an diesem Kurs bereits
Since1985theSectionforSurgicalResearch
teilgenommen, um die Grundlagen in
has offered a course in surgical suture
Instrumentenkunde, Fadenkunde sowie
techniques.Hundredsofstudentsandyoung
Nahttechniken für ihre weitere berufliche
physicians have taken this course to learn
Tätigkeit vermittelt zu bekommen.
the basics of surgical instruments, suture
Unabhängig von der späteren fachlichen
materialsandsuturetechniques,withwhich
Spezialisierung sollte jeder Arzt diese
even non‐surgeons should be familiar. This
Grundlagenbeherrschen.ImRahmendieser
retrospectiveevaluationisintendedtohelp
wurde nun eine retrospektive Evaluierung
us improve future courses. Because the
durchgeführt, um vor allem für unsere
study reached very far back, it was not
zukünftige
Lehrtätigkeit
Aufschlüsse
possible to contact all former participants.
bezüglich Verbesserungsmöglichkeiten und
Thereturnsweresmallinnumberbutvery
‐wünsche zu erhalten. Aufgrund der
informative, indicating that our course
teilweise schon lange zurückliegenden
curriculum has indeed improved over the
Teilnahme war es nicht mehr möglich, alle
years.
ehemaligen Kursteilnehmer postalisch oder
20
20
Univ.Prof.Dr.JohannPfeifer
StellvertretenderLeiterderSektionfürChirurgischeForschung,
KlinischeAbteilungfürAllgemeinchirurgie/Deputy,SectionforSurgical
Research,DivisionofGeneralSurgery
Sakralnervenstimulation bei Inkontinenz ‐ Patienten / Sacral nerve stimulation for
incontinence
1J.Pfeifer,1D.Nagele‐Moser,2M.Y.Rigler
1SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
2KlinischeAbteilungfürAllgemeinchirurgie/DivisionofGeneralSurgery
Ursachen
für
Inkontinenz
sind
SchädigungenderanatomischenStrukturen
am After wie okkulte Analsphinkter‐
verletzungen nach vaginalen Geburten,
Folgen eines Insults, Schädigungen durch
Diabetesmellitus,multipleSklerose,Morbus
CrohnundColitisulcerosasowiechronische
Entzündungen
und
Fisteln.
Bei
leichtgradiger Inkontinenz führen meist
diätetische Maßnahmen, Antidiarrhoika,
Beckenbodentraining und Biofeedback‐
trainingzumErfolg.SeitzirkasiebenJahren
werden alternativ bei therapieresistenter
InkontinenzanderAbteilungfürAllgemein‐
chirurgie Stimulationen an den für die
motorische Innervation des analen
Sphinkters und Beckenbodens relevanten
Sakralnerven durchgeführt. Nach 2 bis 3‐
wöchiger Teststimulation wird bei
VerbesserungdesInkontinenzausmaßesein
permanenterSchrittmacherimplantiertund
mit einer Testelektrode verbunden, um so
den Betroffenen wieder ein möglichst
unbelastetesAlltagslebenzuermöglichen.
Etiologies of incontinence include damage
toanatomicalstructuresoftheanussuchas
occult injuries to the anal sphincter upon
vaginal delivery, stroke sequelae, diabetes
mellitus, multiple sclerosis, Crohn’s disease
and ulcerative colitis, as well as chronic
inflammationandfistulas.Mildincontinence
can usually be treated with diet, anti‐
diarrheal medication, pelvic floor exercises
and biofeedback training. As an alternative
treatment for nonresponsive incontinence,
for the past seven years, the Division of
General Surgery has applied stimulation to
the relevant sacral nerves providing motor
innervation to the anal sphincter and the
pelvicfloor.Ifincontinenceimprovesaftera
two‐ to three‐week phase of test
stimulation, a permanent pacemaker is
implantedandconnectedtoatestelectrode
so that the patient can resume a relatively
normallife.
StammzellentherapiebeiStuhlinkontinenz/Stemcelltreatmentoffecalincontinence
1J.Pfeifer,1D.Nagele‐Moser,2A.Frudinger
1SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
2Universitätsklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe / Department of Obstetrics and
Gynecology
schaftlich bearbeitet. Die Vorgangsweise ist
die, dass PatientInnen, die eine Schließ‐
muskelschwäche auf Grund eines Muskel‐
schadens aufweisen, zunächst physiologisch
Nach einem erfolgreichen Pilotversuch, bei
dem 10 Patienten Muskelstammzellen in den
Schließmuskelapparat injiziert wurden, wird
diese Therapieform nun weiter wissen‐
21
21
their anal sphincters, research continues on
this treatment. Patients with sphincter
weaknessduetomuscledamagefirstundergo
a physiological workup; those who do not
have additional nerve damage are eligible.
Patients then train at home with
electrostimulation.Muscletissueisharvested
from the axillary fold and cultured, then
implanted under ultrasonic guidance. There
will be ongoing clinical and physiological
monitoring of the 40 patients in the main
study.
abgeklärt werden. Wenn kein zusätzlicher
Nervenschaden nachweisbar ist, sind diese
PatientInnen für die Studie tauglich. Neben
Heimtraining mit Elektrostimulation wird
dem Patienten Muskelgewebe aus der
Achselfalte entnommen, gezüchtet und
vermehrt. Diese Muskelstammzellen werden
wieder unter Ultraschallsicht implantiert.
Laufende klinische und physiologische
Kontrollen sind vorgesehen. Eine Folgestudie
wirdnunmit40Personendurchgeführt.
After a successful pilot project in which 10
patientsreceivedinjectionsofstemcellsinto
Ass.inDr.inMichaelaSchwarz,Projektleiterin
KlinischeAbteilungfürTransplantationschirurgie&Sektionfür
ChirurgischeForschung/DivisionofTransplantationSurgery&
SectionforSurgicalResearch
In vivo Prüfung des endogenen Mas Agonisten Angiotensin (1‐7) auf die myokardiale
RegenerationvonSchweineherzennachIschämie/Reperfusion/
In vivo testing of the endogenous Mas agonist Angiotensin (1‐7) on myocardial
regenerationafterischemia/reperfusioninpighearts
1M.Schwarz, 2N.Leao, 3J.Greilberger, 4P.Abuja, 5S.Zelzer, 6A.Wasler, 6D.Malliga, 2M.Melo, 2G.
Chaves,2R.Santos
1DivisionofTransplantationSurgery&SectionforSurgicalResearch
2LaboratoryofHypertension,FederalUniversityofMinasGerais
3DepartmentofPhysiologicalChemistry
4DepartmentofPathology
5DepartmentofLaboratoryMedicine
6DivisionofCardiacSurgery
Das Renin‐Angiotensin‐ Aldosteron System
spielt
bei
der
Pathogenese
von
kardiovaskulären
Erkrankungen
eine
Schlüsselrolle. Das Blockieren der ACE/
AngII./AT1Achseistheutzutageeinegängige
undäußersteffektiveTherapie.Währendder
letzten20Jahreetabliertesichzunehmensim
Rahmen zahlreicher experimenteller Studien
eine neue, regulierende, ACE2/Ang. (1‐7)/
Mas Rezeptor, Achse. Vor allem die
Applikation des endogenen heptapeptides
Ang. (1‐7) zeigt ein enormes Potential zur
22
pharmakologischen
Intervention
bei
kardiovaskulären Erkrankungen, da sich
sowohlinzahlreichenTierversuchen,alsauch
an humanem Gewebe, vasodilatative,
antiarrhythmische, antithrombotische und
antiproliferativeEffektezeigten.
In der vorliegenden Studie wurde bei 24
Schweinen ein etabliertes Ischämie/
Reperfusionsmodell angewandt. Die Tiere
wurden in 4 experimentelle Gruppen
unterteilt und über einen Zeitraum von 2
Monaten täglich entweder mit Ang. (1‐7), α
22
KG & 5 HMF alleine oder in Kombination
gefüttert. Nach der Sakrifizierung der Tiere
wurde sowohl das abgenommene Serum, als
auch das homogenisierte Gewebe auf
zellulärer und DANN Ebene, hinsichtlich des
oxidativenSchadensanalysiert.
application of the endogenous heptapeptide
angiotensin (1‐7) provides a promising new
targetforpharmacologicalinterventioninthe
treatmentofCVDs.
In the ongoing study, myocardial
ischemia/reperfusion was induced through
ligation and reopening of the left descending
coronaryartery.Thepigsweredividedinto4
experimental groups and orally treated with
eitherangiotensin(1‐7),αketoglutaricacid&
5 HMF alone, or the combination of the
mentionedsubstanceseverysingledayovera
period of 2 months. After the animals were
sacrificed,homogenatesofcardiactissueand
serum samples were analyzed to determine
the extent of oxidative damage to cells and
DNA.
Thereninangiotensinsystemplaysakeyrole
in the pathogenesis of cardiovascular
diseases.BlockingtheACE/AngII/AT1axis
is an essential and effective therapeutic
strategy used in daily clinical routine. Over
thelasttwodecades,acounter‐balancingaxis
ACE 2/Ang. (1‐7)/ Mas receptor has been
described in various experimental studies,
showing antiarrhythmic, vasodilatative,
antithromboticandantiproliferativeeffectsin
animals and human tissue. Especially the
Limitierte Zellerneuerung in erkrankten menschlichen Herzen / Limited renewal of
cardiomyocytesinpathologicalhumanhearts
1S.Zdunek,1O.Bergmann,1S.Bernard,1K.Hakansson,1R.Jashari,1S.Jovinge,
2M.Schwarz,1K.Alkass,1M.Salehpour,1J.Frisen
1KarolinskaInstitute,DepartmentofCellandMolecularBiology,Stockholm
2DivisionofTransplantSurgery
Within the last 3 years, we have analyzed
Indenletzten3Jahrenwurdenpathologische
pathologic – mainly ischemic and dilated –
humane
Herzen
hinsichtlich
ihres
human hearts. Cardiomyocyte turnover was
gesteigerten Zellumsatzes mittels der Carbon
analyzed by measuring the 14C isotope in
14 Isotopen Bestimmung in der Zell DNA
cellularDNA.Thecurrentfocusoftheongoing
untersucht.DerzeitliegtderFokusderStudie
collaborationevaluateswhethertheextentof
darin,einemöglicheKorrelationzwischender
DNA synthesis can be correlated with the
gesteigerten DNA Synthese und dem
severity
of
the
cardiomyopathy.
Schweregrad der Cardiomyopathie zu
evaluieren.
Biomechanik, Mikrostruktur und Modellierung des menschlichen Myokards /
Biomechanics,microstructureandmodellingofthehumanmyocardium
1G.Sommer,1M.Kutschera,2M.Schwarz,1G.Holzapfel
1Institut für Biomechanik, Technische Universität Graz / Institute for Biomechanics, Technical
UniversityofGraz
2KlinischeAbteilungfürTransplantationschirurgie&SektionfürChirurgischeForschung/
DivisionofTransplantationSurgery&SectionforSurgicalResearch
Auf dem multidisziplinären Gebiet der
Herzforschung ist es von höchster
Wichtigkeit, für die Untersuchung von
Phänomenen
wie
dem
„Mechano‐
elektrischen
Feedback“
oder
der
Herzwandverdickung, die Materialeigen‐
schaften des Myokards genau zu
identifizieren.EinrationalesMaterialmodell
23
23
ist notwendig, um die ausgeprägt
nichtlineare Mechanik der komplexen
itstellung der OP‐
Strukturen des menschlichen Myokards
r Sektion für
verstehen zu können. Das Ziel dieses
g
und
die
Projektesistdeshalb,diebiaxialenZug‐und
zung bei der
triaxialen Schereigenschaften des passiven
suches.
menschlichenMyokardszubestimmen.
Aus diesem kompletten Satz von
e University mechanischen
of
Daten, kombiniert mit den
bstitute materials
Struktur‐Daten, lässt sich ein neuartiges
mentally in sheep.
besseres Materialmodell samt zugehörigen
ranulate of Materialparametern
ß‐
für die Beschreibung
ydroxylapatite;des
in
mechanischen
Verhaltens
des
coated and in the
menschlichenMyokardsdefinieren.
Das Myokardgewebe zeigt deutlich nicht‐
hasynthetic film.
lineares und richtungsabhängiges Material‐
are applied to the
verhalten, wobei das Patientenalter die
t with blood, they
mechanische Steifigkeit des Materials
headvantagesthat
beeinflusst.
erialandprovides
Dies ist ein weiterer notwendiger Schritt,
than with loose
um Behandlungsmöglichkeiten von Herz‐
wever, the open
krankheiten verbessern zu können. Genaue
synthetic coating
Computersimulationen der mechanischen
one regeneration.
Funktion des Herzens können weiter
sign, both bone
genutzt werden, um neue chirurgische
the upper jaw, in
Eingriffsverfahren zur Wiederherstellung
sinus as in sinus
derHerzfunktionnacheinemHerzinfarktzu
in the other,
testen.
larridgeaslateral
In the multidisciplinary field of heart
12, the first pilot
research it is of utmost importance for the
y operated description
in
of phenomena like mechano‐
Vladimir Bubalo
electricfeedbackorheartwallthickeningto
made immediately
accurately identify material properties of
later, the animal
the myocardium. Further, the development
another CT and
of realistic finite element models of the
behavior of both healthy and
samples will mechanical
be
diseasedmyocardialtissuesdependsonthe
gically at the
eiburg. This will
studytobebegun
üsandhisteamfor
ating room in the
search and for
e pilot project.
24
formulationofappropriateconstitutivelaws
andaccurateidentificationoftheirmaterial
parameters. This study aims to determine
the biaxial tensile and triaxial shear
properties of the passive human
myocardium. The novel combination of
biaxial tensile and shear testing, together
with the investigation of the myocardial
microstructure,willyieldnewandessential
information on material properties to fulfil
theshorttermgoalsofconstructingrealistic
myocardialmodelscapableofcapturingthe
mechanicsoftheheart,aswellasaidingthe
long term goals of improving methods of
medical treatment and quality of life for
peoplesufferingfromheartdiseases.
The tissue showed pronounced nonlinear
and highly orientation dependent behavior.
The donor’s age greatly influenced the
mechanical behavior of the myocardial
tissue. Microstructural studies affirmed an
orthotropic composition of the investigated
tissueandshowedhighlyalignedmyofibers
withsmalldispersioninthehealthyhuman
myocardium.
An
invariant‐based
constitutive model was able to give a good
representation of both the biaxial tensile
and the triaxial shear responses. The
materialdatafromthisstudyisintendedto
be used in numerical (Finite Element)
simulations for better understanding of
fundamental
underlying
ventricular
mechanics, a necessary step towad
improvementofmedicaltreatmentforheart
diseases.
24
Univ.Prof.DDr.NorbertJakse,Projektleiter
Univ.KlinikfürZahn‐,Mund‐undKieferheilkunde/
DepartmentofDentalSurgeryandRadiology
Univ.Ass.inDr.inAngelikaWildburger,Projektmitarbeiterin
Univ.KlinikfürZahn‐,Mund‐undKieferheilkunde/
DepartmentofDentalSurgeryandRadiology
SinusbodenelevationundsubperiostaleAugmentationamSchaf–einPilotversuch/Sinus
graftingandsubperiostealaugmentationinasheepmodel
1N.Jakse,A.Wildburger,2S.Sauerbier
1Dep. für Zahnärztliche Chirurgie und Röntgenologie / Department of Dental Surgery and
Radiology
2Dep. für Oral‐ und Kieferchirurgie, Universitätsklinikum Freiburg / Department of Oral and
MaxillarySurgery,UniversityHospital,Freiburg
In Kooperation mit der Universität Freiburg
(MKG‐Chirurgie, Dr. Sebastian Sauerbier)
wurden 2012 an einem Schaf zwei neue
Knochenersatzmaterialien als Pilotversuch
getestet.
Hierfür
wurden
die
Augmentationsmaterialien im Split‐mouth
Verfahren jeweils im Rahmen einer
Sinusliftoperation und als subperiostale
Augmentation am lateralen Alveolarfortsatz
appliziert. Es handelt sich dabei jeweils um
ein Granulat aus ß‐Tricalciumphosphat und
Hydroxylapatit, wobei die Granula des einen
Materialslosevorliegenundbeidemzweiten
Material mit einem Kunststoff beschichtet
sind. Zur postoperativen Volumendarstellung
wurde eine CT‐Aufnahme durchgeführt. In
den ersten 3 Monaten nach dem operativen
Eingriff wurden wöchentlich Injektionen mit
Calcein‐Green zum histologischen Nachweis
der Knochenregeneration durchgeführt. Die
Einheilzeit betrug insgesamt 5 Monate. Im
Rahmen der Euthanasie (unter der Leitung
vonDr.med.vet.BubaloVladimir)wurdeeine
weitere CT‐Aufnahme, sowie ein Perfusions‐
MR (Abteilung für Radiologie, Dr. Marton
Magyar) durchgeführt. Die Augmentate
wurden anschließend im Block entnommen
und an der Universitätsklinik Freiburg
histologisch
und
histomorphometrisch
analysiert. Die Ergebnisse zeigten eine
gleichwertige Knochenneubildung bei beiden
Knochenersatzmaterialien, sowie Zeichen
einer Ersatzresorption mit neu gebildetem
Knochen in den Granula. Aufgrund der
aussagekräftigen Resultate wurde die
Untersuchung der Materialien an 7 weiteren
Schafen geplant. Die operativen Eingriffe
fanden 2013 im September statt. Die
radiologische Kontrolle, Euthanasie und
histologische Auswertung, sowie die Analyse
derErgebnissesindfür2014geplant.
In cooperation with the University of
Freiburg, a pilot study of two new bone
substitute materials was undertaken in a
sheep. The augmentation materials were
applied in split‐mouth technique in the
context of a sinus‐lift operation and as
subperiostal augmentation on the lateral
alveolar process. Both substances are based
on a granulate of β‐tricalciumphosphate and
hydroxylapatite,wherebythegranulesofone
materialareplainandthoseoftheotherhave
a synthetic coating. A CT was made to show
the postoperative volume. In the first 3
months after surgery, weekly injections of
calcein green were used to demonstrate
histologicalboneregeneration.Thehealing‐in
25
25
process took 5 months. Before euthanasia
(VladimirBubalo,DVM),aCTandaperfusion
MR (Marton Magyar, MD, Department of
Radiology) were made. The augmentation
wasthenremovedinitsentiretyandanalyzed
histologically and histomorphometrically at
the University Hospital, Freiburg. The results
showedequalnew growthof bonewithboth
bone‐substitute materials, as well as signs of
substitute resorption with newly formed
bone in the granules. Because of these
encouraging results, further study of these
materials in 7 sheep was planned. The
surgeries were performed in September,
2013. The radiological studies, euthanasia
andhistologicalevaluationandanalysisofthe
resultsareplannedfor2014.
Ass.Prof.Priv.‐Doz.Dr.HeinerPost,Projektleiter,
KlinischeAbteilungfürKardiologie,Universitätsklinikfür
InnereMedizin/ProjectManager,DivisionofCardiology,
DepartmentofInternalMedicine
Dr.AlessioAlogna,Projektmitarbeiter/
ProjectAssistant
Mechanismen der LV Dysfunktion bei Herzinsuffizienz mit erhaltener
Ejektionsfraktion/HeartFailurewithpreservedEjectionFraction,HFPEF
H.Post,A.Alogna,
KlinischeAbteilungfürKardiologie/DivisionofCardiology
Bei einem erheblichen Teil der Patienten mit transmuralen
LV
Funktionen
des
klinischer Herzinsuffizienz beruht die intraventrikulärenBlutstromprofilsimMRT.
linksventrikuläre (LV) Dysfunktion nicht nur For many patients with heart failure, left
auf dem Verlust kontraktilen Gewebes mit ventricular(LV)dysfunctionisduenotonlyto
nachfolgender
LV
Dilatation
und loss of contractile tissue with subsequent LV
abnehmender LV Ejektionsfraktion, sondern dilatationanddecreasingLVejectionfraction,
auch oder sogar ausschließlich auf einer but also or only to increased stiffness of the
erhöhten LV Steifheit. Dabei ist die LV LV.Inthatcase,theLVejectionfractionisnot,
Ejektionsfraktion kaum oder gar nicht or scarcely, decreased, but the LV is not able
vermindert, jedoch ist die LV nicht in der to take up a sufficient pre‐load with normal
Lage,eineausreichendeVorlastbeinormalen fillingpressure.
Füllungsdrückenaufzunehmen.
The mechanism and treatment of increased
Der Mechanismus und die Therapie der
LV stiffness are unclear. We created a model
erhöhten LV Steifheit sind unklar. Wir haben
of LV hypertrophy and LV stiffness in pig to
einModellderLVHypertrophieunderhöhten
LV Steifheit bei Schweinen etabliert. Dabei test the hypothesis that acute stimulation of
überprüfenwirdieHypothese,daßeineakute soluble guanylate cyclase (sGC) would
Stimulation der löslichen Guanylatzyklase increase LV dilatability. At the same time, we
(sGC)dieLVDehnbarkeiterhöht.Gleichzeitig describechangesintransmuralLVfunctionof
charakterisieren wir Änderungen der theintraventricularbloodflowprofileinMRT.
26
26
o.Univ.Prof.Dr.Hans‐JörgMischinger,Vorstand,
Univ.KlinikfürChirurgieGraz/ChairofSurgery
MatthiasKelm,Cand.med.,MedizinischeUniversitätGraz/
MedicalUniversityofGraz
Obliteration der Pfortader zur Induktion von Leberhypertrophie vor massiver Leber‐
resektion / Liver hypertrophy induced by portal vein obliteration for major liver
resection
1M.Kelm,2H.‐J.Mischinger
1MedizinischeUniversitätGraz/MedicalUniversityofGraz
2UniversitätsklinikfürChirurgie,KlinischeAbteilungfürAllgemeinchirurgie/Departmentof
Surgery,DivisionofGeneralSurgery
Durch Teilverschluß der Pfortader mittels
nach Ablauf der Testphase wird die
Embolisation kann eine Hypertrophie der
Leberhypertrophievolumetrischgemessen.
normal durchbluteten Seite erreicht
werden. Durch dieses Phänomen kann das
Partial obstruction of the portal vein
ResektionsausmaßderLebergesteigertund
through embolization leads to hypertrophy
dieResektabilitätausgedehnter,sonstnicht
ofthenormallyperfusedside.Thankstothis
entfernbarer, Tumore erreicht werden. Ziel
phenomenon, more of the liver can be
dieser experimentellen Studie ist die
removed, allowing resection of extensive
Steigerung des Hypertrophiepotenzials
tumorsthatwouldotherwisebeinoperable.
durch
Anwendung
unterschiedlicher
This study aims to increase hypertrophy
Substanzen
und
Testung
derer
potential by testing the effect of HGF, EGF
Auswirkungen.DiezutestendenSubstanzen
and serotonin, which are injected
HGF, EGF und Serotonin werden nach der
subcutaneously; after the test phase, the
Pfortaderligatur subkutan verabreicht und
volumeofliverhypertrophyismeasured.
27
27
Mag.aSieglindeZelzer,KlinischesInstitutfür
MedizinischeundChemischeLabordiagnostik/
ClinicalInstitutforChemicalandLaboratoryMedicine
Oxidativer Stress und seine klinische Relevanz / Oxidative stress and its clinical
relevance
Malondialdehyd (MDA) als Abbauprodukt
derLipidperoxidationdar.
Damage due to oxidative stress can be
quantified with specific biomarkers that
could contribute to the understanding of
stress processes in the etiology of diseases.
Cell damage due to oxidative stress is
thought to play a role in many diseases,
including
arteriosclerosis,
cancer,
Alzheimer’s and Parkinson’s diseases, age‐
related macula degeneration and radiation
injury. Oxidative stress is often not the
cause of the disease but an accompanying
pathophysiological factor. One of the most
commonly used methods to evaluate
oxidative damage in biomolecules is the
measurementofmalondialdehyde(MDA),a
degradation product of lipid peroxidation.
DurchoxidativenStress induzierteSchäden
können spezifische Biomarker quantifiziert
werden, die zur Aufklärung der Bedeutung
von oxidativen Stressvorgängen in der
Ätiologie von Krankheiten beitragen
könnten. Viele Erkrankungen wie z. B.
Arteriosklerose, Krebs, Morbus Alzheimer,
Morbus
Parkinson,
altersabhängige
Makuladegeneration und Strahlenschäden
werden mit oxidativem Stress und den
damit verbundenen zellulären Schäden in
Verbindung gebracht. Dabei ist oxidativer
Stress oft nicht auslösendes Ereignis,
sondern
eher
begleitender
patho‐
physiologischer Faktor. Eine der am
häufigsten verwendeten Methoden zur
BestimmungderoxidativenSchädigungvon
Biomolekülen stellt die Messung von
28
28
BirgitPateter,Cand.med.,MedizinischeUniversitätGraz/
MedicalUniversityofGraz
Vergleichende Studie über Lebensqualität bei Mini‐ versus konventionell
laparoskopischer Cholezystektomie. Eine retrospektive fallkontrollierte Studie /
Comparative study of quality of life after mini versus conventional laparoscopic
cholecystectomy:Aretrospectivecase‐controlledstudy
1B.Pateter/Betreuer:2S.Uranüs
1MedizinischeUniversitätGraz/MedicalUniversityofGraz
2SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
Thisstudyaimedtodeterminethebenefit,if
any, to patients who underwent a mini‐
laparoscopic cholecystectomy compared to
standard laparoscopy and open technique.
Endpoints were quality of life and cosmetic
results. The results showed that both
standard
laparoscopic
and
mini‐
laparoscopic procedures had considerably
bettertotalscoresandcosmeticresultsthan
open technique. There were no significant
differences between the mini‐laparoscopy
and standard laparoscopy groups. In direct
comparison, mini‐laparoscopy shows a
tendency to better scores. There were no
significant differences between the two
groups with respect to gastrointestinal
qualityoflife.
Das Ziel dieser Studie war herauszufinden,
inwieweit Patienten, die sich einer mini‐
laparoskopischen Cholezystektomie unter‐
zogen haben, davon im Vergleich zu der
laparoskopischen und offenen Technik
profitieren.
Untersucht
wurde
die
Lebensqualität und das kosmetische
Ergebnis. Die Untersuchungen haben
ergeben, dass laparoskopische sowie mini‐
laparoskopische
Cholezystektomie
in
Hinsicht auf den Gesamtscore sowie dem
kosmetischenErgebnisderoffenenMethode
deutlichüberlegensind.Keinesignifikanten
Unterschiede gab es zwischen der Mini‐
Laparoskopie
und
der
Standard‐
LaparoskopieGruppe.ImdirektenVergleich
ist die Mini‐Laparoskopie in den drei zuvor
angeführten Scores tendenziell überlegen.
Bezüglich der gastrointestinalen Lebens‐
qualität hat es zwischen den drei Gruppen
keinesignifikantenUnterschiedegegeben.
29
29
ChristophSteger,Cand.med.,MedizinischeUniversitätGraz/
MedicalUniversityofGraz
Postoperative Lebensqualität bei PatientInnen mit Bauchwandhernie: Offene vs.
laparoskopische Operationstechnik / Postoperatory quality of life by patient with
abdominalwallhernias:Openvs.laparoscopicsurgicaltechnique
1C.Steger/Betreuer:2S.Uranüs,2J.Pfeifer
1MedizinischeUniversitätGraz/MedicalUniversityofGraz
2SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
This retrospective clinical study will
examine quality of life and patient
satisfaction after an abdominal wall hernia
surgery, comparing the open and
laparoscopic techniques. The patient
population comprises 364 individuals
operated between January 2010 and
December 2012. All these patients will
receive a SF‐36 questionnaire to rate their
satisfaction and quality of life. The main
parameters of interest are the subjective
health situation, extent of activity, pain,
emotional
well‐being,
relationships,
sexuality, cosmetic results and satisfaction
withtheoperation.
In dieser retrospektiven klinischen Studie
wird die Lebensqualität und die
Zufriedenheit der PatientInnen nach einer
Bauchwandhernienoperation untersucht.
Dabei wird ein besonderes Augenmerk auf
die verwendete Operationstechnik (offene
gegen laparoskopische) gelegt. Das
Patientenkollektiv umfasst 364 Personen,
die im Zeitraum Jänner 2010 bis Dezember
2012operiertwurden.DieHauptzielgrößen
sind der subjektive Gesundheitszustand,
noch möglicher Tätigkeitsumfang, Schmerz,
seelisches Befinden, Beziehung zu anderen
Menschen, Sexualität, Kosmetik und
ZufriedenheitmitderOperation.
30
- 30 -
ViktorJustin,Cand.med.,MedizinischeUniversitätGraz/
MedicalUniversityofGraz
UnkomplizierteakuteDivertikulitis‐Lebensqualitätnachoperativemvs.konservativem
Management / Uncomplicated diverticulitis – Life quality after surgical versus
conservativemanagement
1V.Justin/Betreuer:2S.Uranüs
1MedizinischeUniversitätGraz/MedicalUniversityofGraz
2SektionfürChirurgischeForschung/SectionforSurgicalResearch
This retrospective, case‐controlled study
examinedthequalityoflifeaftersurgicalor
conservative
treatment
of
acute
uncomplicated diverticulitis. The inclusion
criteria were fulfilled by 136 patients
treated for this disorder between January,
2008 and December, 2011, at the State
HospitalinGraz.
In dieser retrospektiven fallkontrollierten
Studie wurde die Lebensqualität nach
operativeroderkonservativerTherapievon
akuter
unkomplizierter
Divertikulitis
untersucht.VondenPatienten,diezwischen
Jänner 2008 und Dezember 2011 im LKH
Univ. Klinikum Graz aufgrund von akuter
unkomplizierter Divertikulitis behandelt
wurden, erfüllten 136 die Einschluss‐
kriterien.
Der Vergleich der Lebensqualität zwischen
den beiden Therapiegruppen zeigte
posttherapeutisch einen um 1,2% höheren
WertbeideroperiertenGruppe.DieAnalyse
der Lebensqualität, bezogen auf die
(empfohlene) Umstellung der Ernährungs‐
gewohnheiten, zeigte mit statistischer
Signifikanz (p=0,008) eine im Schnitt um
9,6% höhere Lebensqualität bei Patienten
ohne Ernährungsumstellung. Im Subscore
„physische Funktion“ fiel der Unterschied
mit 15,25% noch deutlicher aus. Diese
Ergebnisse regen zu weiterer, kritischer
Erforschung des Einflusses von Ernährung
aufdieLebensqualitätbeiDivertikulitisan.
Comparison of quality of life between the
two treatment groups produced a 1.2%
better value for the operated group. The
analysis of quality of life, related to the
recommended dietary changes, showed an
average quality of life that with statistical
significance (p=0.008) was 9.8% higher for
patients who did not change their dietary
habits. In the subscore “physical function”,
this difference was even clearer, with
15.25%. These results suggest that further
critical attention should be paid to the
influenceofdietonqualityoflifeinpatients
withdiverticulitis.
31
31
2.WORKSHOPS/WORKSHOPS Datum/Date
Tätigkeiten/Shortdescription
18.03.2013
Akutchirurgie‐Workshop/Acutecaresurgeryworkshop
12.04.2013
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
15.03.2013
22.04.2013
23.04.2013
26.04.2013
24.05.2013
23.09.2013
24.09.2013
27.09.2013
18.10.2013
25.10.2013
08.11.2013
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
Leber‐Workshop,TeilI/LiverWorkshop,PartI
Leber‐Workshop,TeilII/LiverWorkshop,PartII
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
Viszeraltrauma‐Workshop/Visceraltraumaworkshop
Viszeraltrauma‐Workshop/Visceraltraumaworkshop
Mischinger&Team
Mischinger&Team
Uranüs&LKWr.Neustadt
Uranüs&Kinderchir.Graz
Uranüs&Team
Uranüs&Team
Uranüs&Kinderchir.Graz
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
01.07.2013
Micro‐Training,Neurochirurgie /Microsurgerytraining
32
Uranüs&Allgemeinchir.
Graz
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
Notärztekurs/Trainingforemergencyphysicians
16.11.2013
Uranüs&Klinikum
Klagenfurt
Uranüs&KHRohrbach
14.02.2013
15.11.2013
Uranüs&Team
LaparoskopischesTeamtraining/Laparoscopyteam
training
3.TRAINING/SKILLSTRAINING
25.06.2013
Veranstalter / Directed by
Uranüs&LKHVillach
Uranüs&BHBGraz
Prause
Micro‐Training,Neurochirurgie /Microsurgerytraining
Clarici&Team
ChirurgischePräparations‐&Nahttechniken/Surgical
skillstraining
Tomka&Team
ChirurgischePräparations‐&Nahttechniken/Dissection
andsurgicalsuturetechnique
- 32 -
Clarici&Team
Tomka&Team
4.PROJEKTSITZUNGEN,FORTBILDUNGSVERANSTALTUNGEN/PROJECT
MEETINGS,POSTGRADUATETRAINING
Datum/Date
09.01.2013
10.01.2013
17.01.2013
06.02.2013
13.02.2013
13.03.2013
10.04.2013
16.04.2013
14.05.2013
14.11.2013
Tätigkeiten/Shortdescription
Veranstalter / Directed by
ProjektbesprechungRückenmarksprothese/Project
conference
Uranüs&Team
FortbildungsveranstaltungfürsteirischeChirurgen /
PostgraduatetrainingforStyriansurgeons
Pfeifer&Team
SymposiumfürSchulklasseAkademischesGymnasium
(MiniMed)/Specialeventforschoolclass
FortbildungfürOP‐Sr.Vorlesung/In‐servicetrainingfor
nursingpersonnel
Schwarz
OP‐DGKSDomjan
ProjektbesprechungRückenmarksprothese/Project
ProjektbesprechungRückenmarksprothese/Project
conference
conference,
Uranüs&Team
Uranüs&Team
FortbildungsveranstaltungfürsteirischeChirurgen/
PostgraduatetrainingforStyriansurgeons
Pfeifer&Team
ProjektbesprechungRückenmarksprothese/Project
conference
Uranüs&Team
ProjektbesprechungRückenmarksprothese/Project
conference,spinalcordprosthesis
Uranüs&Team
FortbildungsveranstaltungfürsteirischeChirurgen/
PostgraduatetrainingforStyriansurgeons
Pfeifer&Team
ProjektbesprechungRückenmarksprothese/Project
conference,spinalcordprosthesis
Uranüs&Team
- 33 -
33
5.LEISTUNGENDESWISSENSCHAFTLICHENLEKTORATS/TASKSOFTHE
LSCHAFTEN
EDITORIALOFFICE
SIONAL
LSOCIETIES 1.Redaktionbzw.Übersetzung/Editingand/ortranslation:
ionofEndoscopic
uma and Surgical
ssociation for the
BearbeitungundÜbersetzungwissenschaftlicherArbeiten,AbstractsunddiverserTexte
(Tagungsprogramme,Briefe,Präsentationen,usw.)inDeutschundEnglisch
Languageeditingofscientificpapers,abstractsandothertexts(congressprograms,letters,
presentations,etc.)andtranslationsintoGermanandEnglish
Übersetzungensindmiteinem(*)gekennzeichnet
Translationsareindicatedwithanasterisk(*)
**VonELkonzipiert
**draftedbyEL
#InklusiveNachbearbeitung:Revision,Begleitbrief,AntwortenzudenGutachternusw.
#Includingfollow‐up:revision,coverletter,responsetoreviewers,etc.
EuropeanSociety
1.Schrifttum/Literature
1.1.WissenschaftlicheArbeiten/Scientificpapers
rology2008‐2014









es of the Eurasian
für Chirurgische







LJOURNALS


niques


34
BalintZ.Noninvasivedeterminationofpulmonaryhypertensionwithdynamiccontrast‐
enhancedcomputedtomography
BernhardtG.HealthRelatedQualityofLifeafterTAPPrepaircomparingsportsherniaand
groinherniapatientsinthelongterm
BinderJ.Characterizationofacalcifiedintra‐cardiacpseudocystofthemitralvalve
bymagneticresonanceimagingincludingT1andT2mapping
BinderJ.EntdeckungeinerneuenFormderHCMbeiPatientenmitMutationimFHL1Gen
(Habilvorlesung)
EhererA.ManagementofGERD:Lifestylemodificationandalternativeapproaches
FaschingerC.HowdotemperaturevariationsinfluencethesignalintheTriggerfishcontact
lenssensor?
FickertP.Chroniccholestaticliverdiseases
FickertP.CharacterizationofAnimalModelsforPrimarySclerosingCholangitis(PSC)–
PositionPaperbytheInternationalPSCStudyGroup(iPSCsg)
Földes‐PappZ.SubdiffusiveMeasurementsbyFluorescenceCorrelationsSpectroscopyand
SimulationsinLiveCells
Földes‐PappZeno.Measurementsofsinglemoleculesinsolutionandlivecellsoverlonger
observationtimesthanthosecurrentlypossible:themeaningfultime
GerzanicLCalcitoninnasalspraytherapyresistantcentralgiantcellgranuloma.Casereport
GerzanicL.Centralgiantcellgranulomaresistanttocalcitoninnasalspray#
GerzanicL.Functionofthetemporomandibularjointfollowingopenreductionandinternal
fixationofdiacapitularcondylarfractures:afollow‐upstudy
GerzanicL.Clinicalevaluationofindocyaninegreenvideoangiographyfordetectingperfusion
ofpedicledflapsinpatientsundergoingmaxillofacialsurgeryundertimeconstraints
HermannJ.Anti‐TNFScintigraphytoassessTNF�‐associatedJointInflammationin
RheumatoidArthritisandOsteoarthritis
HomannCN.FirstfouryearsoftheMovementDisorderSocietysponsoredrevisionofthe
UnifiedParkinson’sDiseaseRatingScale(MDS‐UPDRS):Successorfailure?
HomannC.Fallsinpatientsofaneurologyoutpatientclinic:Insightsintofallriskestimation
inthecommunitydwellingelderly
KamolzLP.DieBehandlungvonVerbrennungeninältenenMenschen*
KoliosL.Symptome,DiagnoseundBehandlungvonChemischenVerbrennungen*
- 34 -
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KqikuL.Arrestandcalcificationofinternalrootresorption
KqikuL.Microleakagealongfiberpostsafterimmediatelyand48hours
Cementation
KrejsGJ.Thirty‐seven‐year‐oldunderweightmalewithseverehypochromicanemia
LundellL.BorderlineindicationsandselectionofGERDpatients:“Issurgerybetterthan
medicaltherapy”?
MuchitschAP.Theprecisionoflaserscanmeasurementscomparedwithmanualelectronic
techniques
MuchitschAP.Theinfluenceofrapidmaxillaryexpansiononupperfirstpermanentmolars
inclination–Alaserscananalysis
NeuwirthM.Two‐stageflexortendonreconstructionusingasutureanchorfordistaltendon
reinsertion
OlschewskiA.Lidocainesuppressestheexcitabilityofdifferenttypesofspinaldorsalhorn
neuronesbyusingvariableactionsonNa+andK+channels
ParvisiD.Firstexperienceusingcontrast‐enhancedultrasound(CEUS)toevaluate
vascularisationofacellulardermalmatrices(ADM)afterimplantbasedbreastreconstruction
(IBBR).Aretrospectiveanalysesof16patients
PainoldA.Brainelectricalsourceimagingindepressiveandmanicepisodesofbipolar
disorder#
SchilcherG.Lockspillageandlossofantimicrobialeffectoftrisodiumcitrateinhaemodialysis
catheters#
SchilcherG.Lossofantimicrobialeffectoftrisodiumcitratedueto‘lock’spillagefrom
haemodialysiscatheters#
SchilcherG.Ethanolcausesproteinprecipitation–newsafetyissuesforcatheterlocking
techniques#
SkrabalF.Hemodynamiccharacteristicsofultramarathonrunning
SpindelboeckW.Keyholelimpethemocyaninissafebutnoteffectiveinpatientswithchronic
hepatitisCandcompensatedcirrhosis
SpindelboeckW.Hypercapniaiscommonduringout‐of‐hospitalcardiopulmonary
resuscitationandaffectsoutcome
SpindelboeckW.SimpleriskstratificationfordecompensatedcirrhoticpatientsbyC‐reactive
proteinandpresenceofacute‐on‐chronicliverfailureuponadmission
StangerO.TimecourseofoxidativestressinCABGpatients‐impactofantioxidantsandn‐3
PUFAs–apilotstudy#
StangerO.Type‐aaorticdissectionafternon‐aorticcardiacsurgery
UranüsS.Laparoscopicoperationsonthespleen*
UranüsS.Laparoscopictechniquesintherepairoflargedefects
UranüsS.AbdominaltraumapartII
UranüsS.AbdominaltraumapartIII
UranüsS.Abdominalandperinealinjuries
UranüsS.Laparoscopyfortrauma:when,what,how?
UranüsS.Globalburdenandchangingepidemiologyofemergencysurgery
WolfM.MatrixassistierteautologeChondrozyten‐Implantationineinen14cm²großen
KnorpeldefektbeiChemotherapie‐induzierteOsteonekrose–einFallbericht*
WutteM.ComparisonofELISA,immunoblotandCXCL13testinginLymeneuroborreliosis
ZacherlJ.Thecurrentevidenceinsupportofmultimodaltreatmentoflocallyadvanced,
potentiallyresectableesophagealcancer
ZweikerD.TheAustrianTranscatheterAorticValveImplantation(TAVI)Registry–34
Months’Data
1.2.Abstracts,Posters


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
UranüsS.Nerveprosthesesinminipigs
UranüsS.Laparoscopicapproachforthehiatalhernia
DomejW.SummaryforÖGAHMJahrbuch
DomejW.Breath‐holdingtestundernormoxicversusnormobarichypoxia
DomejW.Physiologicalandpathologicalhemoglobinsinhypoxicconditions
- 35 -
35
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KochH.Excessivepostoperativescarringinthoracicsurgery
EbnerV.Bodycontouring
HorinaJ.BodycompositioninpatientswithPAD
PuchingerM.EducationintechnicalsafetyatMUG
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UranüsS.
o Educationandtraininginemergencysurgery**
o EvaluationofscientificworkofDr.MousaAbdulridaKhoursheed(all**)
 Effectofgreenteainthepreventionandreversaloffasting‐induceddamage
 Seleniumissignificantlydepletedamongmorbidlyobesefemalepatients
 Serumchangesintraceelementsduringthyroidsurgery
 Revisionoffailedbariatricprocedures
 Slippageafteradjustablegastricbanding
 ExpressionofCD44sinhumancolorectalcancer
 Sleevegastrectomyorgastricbypass
 AppraisalofLMWheparin
 CRPinacuteappendicitis
 ExpressionofE‐cadherin
 Summaryevaluationoftheabovepublications
o HansTroidl75thbirthdayeulogy**
o NasaniAbdulatifMohamed,recommendation**
o L.Boni,recommendationforfullprofessorship**
o Videotexts15.April
o H.Tscherne,recommendationforISSRobertDanisPrize**
o HaraldTscherne,nominationforISSDanisPrize**
o RecommendationJEWaha
o Review18112013
o ReviewACS1609*
o ReviewEJD1300033
o ReviewEJOTD1300151*
o ReviewEJOTD1300225*
o ReviewEJOTD1300269*
o ReviewEJOTD1300035*
o ReviewEUSUD12000191*
o ReviewSurgicalEndoscopySEND130742
o ReviewWJS12121672
o ReviewCDI006852013*
o Review08042013
BinderJ.Cardioreport*
BinderJ.Thesisabstractevaluation
BinderJ.Exclusioncriteria
BinderJ.ReviewAmericanHeartJournal
BinderJ.ReviewNationalbankgrantproposal
CerwenkaH.Salmonellaliverabscess,letter
DomejW.LettertoB.Basnyat
DurchscheinF.CV
KrejsGJ.Program,FalkSymposiumGraz
PfeiferJ.RecommendationforR.Latifi**
LjubojevicF.FWFcontract*
ManningerM.Casereport
Nagele‐MoserD.WorkshoponClinicalResearch,PowerPoint
Nicht‐technischeProjektzusammenfassung,Lap.TeamtrainingandVTWS
PieskeB.Stellenausschreibung*
PilgerE.RecommendationA.Abdelkarim*
PilgerE.Descriptionofangiologyresidency*
1.3.SonstigeSchriften/Miscellaneous
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36
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SpindelboeckW.CV
WonischW.CoverletterEJCI
WonischW.Responsetoauthors
ZelzerS.Reviewers’comments*
BerhardtG.Replytoreviewers,sportsgroinpaper
FickertP.EditorialonJHepat‐D‐13‐00799:Deleteriouseffectofoltiprazonextrahepatic
cholestasisinbileduct‐ligatedmicebyWeerachayaphornetal.
2.AktivitätenfürFachgesellschaften/Activitiesrelatedtoprofessionalsocieties
EuropeanAssociationforEndoscopicSurgery(EAES)
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Openingceremonyspeech**
Stögerwelcomingremarks
Announcementforclosingceremonydrawing**
ClosingceremonyfactsPPT**
NotefromEAESforISSnewsletter**
Heurigerinvitation*
Facultythank‐youletter**
Farewelldinnerinvitation
Mayor’swelcomingremarks**
Invitationtopartyfollowingopeningceremony
Invitationtoopeningceremony
InvitationtoPresident’sdinner**
InvitationtoEAESWinterTechnologyMeeting**
LettertoRedBullre:OpeningCeremonyspeaker**
LettertoR.Mittermair**
LettertoEAESBoardre:Mittermair**
President’sdinner,remarksonPalaisCoburg**
CongressreportforEAESnewsletter**
Post‐congresseditorial**
Congressprogramforeword**
Congressupdate23.04.2013**
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Text,IATSICawardforCWSchwab**
Thank‐youlettertoIATSICcouncilor**
HelsinkiCongressreportforIATSICnewsletter**
IATSICPresidentialaddress*
LetterDr.Thomas
WorkshopinVisceralTrauma
 Coursedirector’sreport2013**
 Evaluationform–individuallectures
 Evaluationform,overall
 Post‐workshopfacultyletter**
 Facultythank‐youletter**
 Participants’welcomeletter**
 Participants’thank‐youletter**
 Hotelevaluation,faculty**
InternationalAssociationforTraumaandSurgicalIntensiveCare(IATSIC)
UnitedEuropeanGastroenterology
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AcuteCareSurgeryCourse
- 37 -
37

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Courseflyer
Program,English
Lectureevaluation
Facultythank‐youletter**
6.LEITENDEFUNKTIONENBEIKONGRESSENUNDTAGUNGEN/ORGANIZATIONOF
CONGRESSESANDMEETINGS
S. Uranues. Course director: Acute Care Surgery Course on Visceral & Gastrointestinal
Emergencies,March18‐19,2013,Graz,Austria
S.Uranues.AustrianCenterforMedicalInnovationandTechnology(ACMIT)–StrategyBoards
Meeting.April,29,2013;Wr.Neustadt,Austria
S.Uranues.CongressPresidentofthe21stInternationalCongressoftheEuropeanAssociation
forEndoscopicSurgery(EAES).June19‐22,2013,Vienna,Austria
S. Uranues. Course director: Workshop on Trauma to Visceral & Gastrointestinal Organs,
September23‐24,2013,Graz,Austria
S.Uranues.CoursePresident:InternationalTraumaWorkshop‐basedonDefinitiveSurgical
TraumaCare‐DSTCTM,November25&26,2013,Bucharest,Romania
J.Pfeifer.PeripherietrifftKlinik:5.Treffen17.1.2013,Graz,Austria.
J.Pfeifer.PeripherietrifftKlinik:6.Treffen10.4.2013,Graz,Austria.
J.Pfeifer.PeripherietrifftKlinik:7.Treffen14.11.2013,Graz,Austria.
IV.LEITENDEFUNKTIONENINWISSENSCHAFTLICHEN
GESELLSCHAFTENUNDZEITSCHRIFTEN/ACTIVITIESFOR
PROFESSIONALSOCIETIESANDJOURNALS
1.INWISSENSCHAFTLICHENGESELLSCHAFTEN/FORPROFESSIONALSOCIETIES S.Uranues.President,InternationalAssociationfortheSurgeryofTraumaandSurgicalIntensive
Care(IATSIC),2011‐2013
S.Uranues.MemberoftheSteeringCommittee,EuropeanEmergencyCourse,EuropeanSociety
forTraumaandEmergencySurgery(ESTES)2010‐2013
S. Uranues. Member of Scientific Program Committee, European Association for Endoscopic
Surgery(EAES)
38
- 38 -
S.Uranues.MemberoftheEducationCommittee.UnitedEuropeanGastroenterology2008‐2013
S.Uranues.BoardofDirectors.Worldcoalitionfortraumacare.2011
S. Uranues. Member of the Strategy Board, Austrian Center for Medical Innovation and
Technology(ACMIT)
J.Pfeifer.Fellow,EuropeanBoardofSurgery(FEBSgeneralsurgery)
J.Pfeifer.Fellow,EuropeanBoardofSurgery(FEBScoloproctology)
J.Pfeifer.Fellow,AmericanCollegeofSurgeons(FACS)
J.Pfeifer.Member.AmericanSocietyforColonandRectalSurgeons(ASCRS)
J.Pfeifer.Member.ASCRSQualityAssessment&SafetyCommitteeuntil10/2013
J. Pfeifer. Member of the Committee: Cooperation with Developing Countries of the Eurasian
ColorectalTechnologiesAssociation(ECTA)until11/2013
J.Pfeifer.AssistantTreasurer,EurasianColorectalTechnologyAssociation(ECTA)
J.Pfeifer.MitglieddesEntwicklungshilfebeiratesdesLandesSteiermark
L. Kronberger. Wissenschaftlicher Beirat der Österreichischen Gesellschaft für Chirurgische
Forschung
I.Praßl.Mitglied.ÖsterreichischeGesellschaftfürPublicHealth(ÖGPH)
I.Praßl.Member.EuropeanPublicHealthAssociation(EUPHA)
2.BEIWISSENSCHAFTLICHENZEITSCHRIFTEN/FORPROFESSIONALJOURNALS
S.Uranues.EditorialBoard,WorldJournalofSurgery
S.Uranues.EditorialBoard,SurgicalEndoscopyandOtherInterventionalTechniques
S.Uranues.SectionEditorforThoracicandAbdominalTrauma,EuropeanJournalofTraumaand
EmergencySurgery
S.Uranues.EditorialBoard,VideosurgeryandotherMiniinvasiveTechniques
S.Uranues.EditorialBoard,EuropeanSurgery
S.Uranues.GlobalAdvisoryBoard,JournalofEmergencies,TraumaandShock
S.Uranues.EditorialBoard,WorldJournalofEmergencySurgery
S.Uranues.EditorialBoard,TurkishJournalofTraumaandEmergencySurgery
- 39 -
39
S.Uranues.EditorialBoard,InternetJournalofSurgery(IJS):www.ispub.com,USA
S.Uranues.Reviewer,Surgicallaparoscopy,endoscopy&percutaneoustechniques
S.Uranues.Reviewer,BritishJournalofSurgery
S.Uranues.Reviewer,TechniquesinColoproctology
S.Uranues.Reviewer,FrontiersofMedicine
S.Uranues.Redaktionsmitglied,Chirurgie
J.Pfeifer.EditorialBoard,Coloproctology
J.Pfeifer.EditorialBoard,Proktologia
J.Pfeifer.EditorialBoard,JournalfürGastroenterologischeundHepatologische
Erkrankungen
J.Pfeifer.EditorialBoard,JournaloftheKoreanSocietyofColoproctology
J.Pfeifer.EditorialBoard,TechniquesinColoproctology
J.Pfeifer.Reviewer,McMasterOnlineRatingofEvidence(MORE)
3.VORSITZE/CHAIRS
S. Uranues. Vorsitz: IATSIC Main Session: The most difficult problems on call. International
SurgicalWeek(ISW2013),August25‐29,2013,Helsinki,Finland
S. Uranues. Vorsitz: IATSIC / AAST Prize Session, International Surgical Week (ISW 2013),
August25‐29,2013,Helsinki,Finland
S. Uranues. Vorsitz: ISS/SIC/FTA/IATSIC international leaders´ session: Global trauma and
humanitariansurgeryprograms.InternationalSurgicalWeek(ISW2013),August25‐29,2013,
Helsinki,Finland
S. Uranues. Vorsitz: Spotlight Colorectal Surgery. 21st International Congress of the European
AssociationforEndoscopicSurgery(EAES).June19‐22,2013,Vienna,Austria
S. Uranues. Vorsitz: Laparoscopic surgery of the pancreas. 21st International Congress of the
EuropeanAssociationforEndoscopicSurgery(EAES).June19‐22,2013,Vienna,Austria
K‐H.Fuchs;E.Targarona;N.DiLorenzo;S.Uranues.Vorsitz:KarlStorzEAESAwardsession.21st
InternationalCongressoftheEuropeanAssociationforEndoscopicSurgery(EAES).June19‐22,
2013,Vienna,Austria
S. Uranues. Vorsitz: Gallstones and their complications. 10th Congress of the European‐African
HepatoPancreatoBiliaryAssociation.May29‐31;Belgrade,Serbia
40
- 40 -
S. Uranues. Vorsitz: Minimal access cholecystectomy. 10th Congress of the European‐African
HepatoPancreatoBiliaryAssociation.May29‐31;Belgrade,Serbia
J. Pfeifer. Vorsitz: 3rd Biennial Meeting. New technologies in colorectal surgery. Eurasian
ColorectalTechnologyAssociation(ECTA).November06‐09;Singapore
J.Pfeifer.Vorsitz:Stuhl‐undHarninkontinenz‐EinInterdisziplinärerAnsatz.DiagnostikII.24.
GCPWorkshop.Dezember13;Berlin,Deutschland
J. Pfeifer. Vorsitz: Stuhl‐ und Harninkontinenz ‐ Ein Interdisziplinärer Ansatz. Neulich in der
Beckenbodenkonferenz. Wie würden sie entscheiden? Drei Fälle mit TED. 24. GCP Workshop.
Dezember14;Berlin,Deutschland
M. Schwarz. Vorsitz: Poster Session "Blended Learning" Jahrestagung der Gesellschaft für
MedizinischeAusbildung,September26.‐28.;Graz,Austria
BetreuungvonDiplomarbeiten:
FrauC.m.BirgitPateterzumThema:VergleichendeStudieüberLebensqualitätbeiminiversus
konventionell laparoskopischer Cholezystektomie. Eine retrospektive fallkontrollierte Studie.
Betreuer:S.Uranues
Herr C.m. Viktor Justin zum Thema: Unkomplizierte Divertikulitis – Operatives oder
konservativesManagement?Betreuer:S.Uranues
Herr C.m. Christoph Steger zum Thema: Postoperative Lebensqualität bei Patienten mit
Bauchwandhernie. Offene vs. laparoskopische Operationstechnik. Eine retrospektive
fallkontrollierteStudie.Betreuer:S.Uranues,J.Pfeifer
4.SONSTIGES/MISCELLANEOUS
S. Uranues. 1stInternational Medical Students Congress, Workshop: „Surgical Research“, July 5,
2013,Graz,Austria
J.Pfeifer.Mitorganisator&Tutor3.Anatomisch‐chirurgischeWoche3.‐7.6.2013,Graz,Austria.
J.Pfeifer.OrganisationFreiesWahlfach:„MedizinischeGrundlagenfürEntwicklungszusammen‐
arbeit–EZAI“WS2012/13&WS2013/14
J.Pfeifer.OrganisationFreiesWahlfach:„MedizinischeGrundlagenfürEntwicklungszusammen‐
arbeit–EZAII“SS2013
J.Pfeifer.ErkundungsmissionKFOR,3.‐5.5.2013,Kosovo.
J.Pfeifer.Expertenforum:Reizdarm,25.1.,Wien,Austria.
J.Pfeifer.Expertenforum:Obstipation,29.4.,Baden,Austria.
M.Schwarz.FELASACKursamKarolinskaInstitutinStockholm,Schweden.
- 41 -
41
M.Schwarz.MitbetreuerinderDiplomarbeitvonS.Kern:“Angiotensin‐(1‐7),5‐Hydroxymethyl‐
2‐furfural und Alphaketoglutarat: Auswirkungen auf die Herzfunktion isolierter Rattenherzen
währendIschämieundReperfusion.”2013,pp.68
M. Schwarz. Betreuerin der Diplomarbeit von Studentin Nadia Leao in Kooperation mit der
UniversidadeFederaldeMinasGerais‐Prof.RobsonA.S.Santos‐mitdemTitel:"Impactofalpha
‐ketoglutarat,5HMFandAngiotensin(1‐7)onin‐vivocardiacperformanceinpigs."
D. Nagele‐Moser. „Versuchstierkundliche Grundlagen und tierexperimentelle Methoden” ‐
FELASAB‐KursanderRuprecht‐Karls‐Universität,11.–15.3.2013,Heidelberg,Deutschland.
L. Kronberger. Tutor beim Viszeral‐ und Gastrointestinalen Akutchirurgiekurs. Graz, 18.3.‐
19.3.2013.
L. Kronberger. Tutor bei praktischen Übungen. Viszeraltraumaworkshop. Graz,
23.9.‐24.9.2013.
Am 14. Mai war die Sektion für Chirurgische Forschung durch I.Praßl im Rahmen der
Veranstaltung ”Unis bilden weiter: Mehr Bildung in der Forschung, mehr Forschung in der
Bildung” vertreten. Auf dem Podium wurden die beiden Universitätslehrgänge ”Clinical Trial
Specialis”und”PublicHealth”vonFrauPraßlalsAbsolventinpräsentiert.EsfolgteeinDankan
Herrn Univ.Prof.Dr. Uranüs und der Hinweis, dass entsprechend aufwendige Bildungs‐
maßnahmennurdurchUnterstützungder/desjeweiligenVorgesetztengelingenkönnen.
Foto:Theussl
On May 14, Irmgard Prassl represented the Section for Surgical Research at the event
„Continuing education at the university level: More education in research, more research in
education.” As a graduate of both, Ms. Prassl presented the courses “Clinical Trials Specialist”
and “Public Health.” She concluded with thanks to Professor Uranüs and remarked that these
coursescanonlybecompletedsuccessfullywiththesupportoftherespectivesupervisor.
V.PUBLIKATIONEN/PUBLICATIONS
5.1BUCHKAPITEL/BOOKCHAPTERS
Uranues, S. Laparoscopic Techniques in the Repair of Large Defects.
In: Latifi, R. editors(s). Surgery of Complex Abdominal Wall Defects. New York: Springer
Science+BusinessMedia;2013,p.167‐172.(ISBN:978‐1‐4614‐6353‐5)
42
- 42 -
5.2ZEITSCHRIFTEN/JOURNALS
Latifi, R; Uranues, S. Feed the gut, feed early and with the right stuff, but do not forget total
parenteralnutrition. EurJTraumaEmergSurg.2013;39(3):201‐202
Uranüs,S;Bretthauer,G;Nagele‐Moser,D;Saliba,S;Tomasch,G;Rafolt,D;Justich,I;Waldert,J;
Berghold, A; Kleinert, R; Becker, H; Voges, U; Wiederstein‐Grasser, I; Koch, H. New Synthetic
Prosthesis for Peripheral Nerve Injuries: An Experimental Pilot Study.
SurgInnov.2013;20(2):171‐175
Pfeifer,J.ProblememitHämorrhoiden?MedizinPopulär,März2013;pp20‐29
Aigmueller,T;Umek,W;Elenskaia,K;Frudinger,A;Pfeifer,J;Helmer,H;Huemer,H;Tammaa,
A;vanderKleyn,M;Tamussino,K;Koelle,D.AustrianUrogynecologyWorkingGroup.Guidelines
for the management of third and fourth degree perineal tears after vaginal birth from the
AustrianUrogynecologyWorkingGroup.IntUrogynecolJ.2013Apr;24(4):553‐8
Dejaco, J; Hammer, J; Knoflach, P; Kramer, L; Miehsler, W; Moser, G; Pfeifer, J; Petritsch, W;
Schöfl,R;Tilg,H;Trauner,M;Vogelsang,H;Weiss,P;Weiß,I.ExpertenStatement.Diagnoseund
Therapie des Reizdarmsyndroms (RDS), insbesondere des RDS mit Obstipation (RDS‐O):
Stellenwert von Linaclotid (Constella®). Internationale Zeitschrift für Ärztliche Fortbildung
Nr.25/November2013.ISSN1726‐0027
Hammer, HF; Petritsch, W. Unter Mitarbeit von Hammer, J; Kapral, C; Madl, C; Miehsler, W;
Moser, G; Pehl, C; Pfeifer, J; Renner, F; Tilg, H; Vogelsang, H. Stufentherapie bei chronischer
Obstipation. Relevanz der deutschen Leitlinien für Österreich. ÖÄZ. Supplementum September
2013.
Schwarzl,M;Seiler,S;Wallner,M;vonLewinski,D;Huber,S;Maechler,H;Steendijk,P;Zelzer,S;
Truschnig‐Wilders,M;Obermayer‐Pietsch,B;Lueger,A;Pieske,BM;Post,H.Mildhypothermia
attenuates circulatory and pulmonary dysfunction during experimental endotoxemia. Critical
CareMedicineCCMED.2013;41(12):e401‐e410
Weghuber, D; Zelzer, S; Stelzer, I; Paulmichl, K; Kammerhofer, D; Molnar, D; Mangge, H. High
riskversus„metabolicallyhealthy”phenotypeinjuvenileobesity–necksubcutaneousadipose
tissue and serum uric acid are clinically relevant. Exp Clin Endocrinol Diabetes. (Experimental
andClinicalEndocrinology&Diabetes)2013Jul;121(7):384‐90
Mangge,H;Zelzer,S;Pürstner,P;Schnedl,WJ;Reeves,G;Postolache,TT;Weghuber,D.Uricacid
best predicts metabolically unhealthy obesity with increased cardiovascular risk in youth and
adults.Obesity.2013Jan;21(1):E71‐7.
Mangge,H;Summers,KL;Meinitzer,A;Zelzer,S;Almer,G;Prassl,R;Schnedl,WJ;Reininghaus,
E; Paulmichl, K; Weghuber, D; Fuchs, D. Obesity‐related dysregulation of the tryptophan‐
kynurenine metabolism: Role of age and parameters of the metabolic syndrome. Obesity
(BiologyandIntegratedPhysiology).2013Apr26.doi:10.1002/oby.20491.
Zelzer,S;Oberreither,R;Bernecker,C;Stelzer,I;Truschnig‐Wilders,M;Fauler,G.Measurement
oftotalandfreemalondialdehydebygas‐chromatographymassspectrometry‐comparisonwith
high‐performanceliquidchromatographymethology.FreeRadicRes.2013Aug;47(8):651‐6
- 43 -
43
Stiegler, P; Sereinigg, M; Puntschart, A; Bradatsch, A; Seifert‐Held, T; Wiederstein‐Grasser, I;
Leber, B; Stadelmeyer, E; Dandachi, N; Zelzer,S; Iberer, F; Stadlbauer, V. Oxidative stress and
apoptosisinapigmodelofbraindeath(BD)andlivingdonation(LD).JTranslMed.2013Oct2;
11(1):244
Reininghaus, E; McIntyre, R; Reininghaus, B; Geisler, S; Bengesser, S; Lackner, N; Hecht, K;
Birner, A; Unterweger, R; Kapfhammer, HP; Kattnig, F; Zelzer, S; Fuchs, D; Mangge, H.
Tryptophanbreakdownisincreasedineuthymicoverweightindividualswithbipolardisorder.
BipolarDisorders.2013,acceptedAug27.2013
Kockskamper, A; von Lewinski, D; Zhu, D; Kockskamper, J; Khafaga, M; Schmidt, AG; Post, H;
Pieske, B. Relevance of stretch‐induced phosphorylation of MAPK and p90RSK in human
myocardium.FrontBiosci(EliteEd).2013;5(7):883‐892
Mühlfeld,C;Schipke,J;Schmidt,A;Post,H;Pieske,B;Sedej,S.Hypoinnervationisanearlyevent
in experimental myocardial remodelling induced by pressure overload. J Anat. 2013;
222(6):634‐644
Schmidt‐Schweda,S;Ohler,A;Post,H;Pieske,B.ModerateHypothermiaforSevereCardiogenic
Shock(COOLShockStudyI&II).Resuscitation.2013;84(3):319‐325
Prassl,I.NeedlescopicSurgery.‐EineSymbiosezwischenChirurgieundTechnik.G´sund.2013;
79:11‐12
Donnarumma, F; Wintersteiger, R; Schober, M; Greilberger, J; Matzi, V; Maier, A; Schwarz, M;
Ortner,A.SimultaneousQuantitationofAlpha‐ketoglutaricAcidand5‐Hydroxymethylfurfuralin
PlasmabyHPLCwithUVandFluorescenceDetection.AnalSci.2013;29(12):1177‐1182
Pilz,S;Meinitzer,A;Tomaschitz,A;Kienreich,K;Dobnig,H;Schwarz,M;Wagner,D;Drechsler,
C; Piswanger‐Sölkner, C; März, W; Fahrleitner‐Pammer, A. Associations of homoarginine with
bone metabolism and density, muscle strength and mortality: cross‐sectional and prospective
datafrom506femalenursinghomepatients.OsteoporosInt.2013;24(1):377‐381
Schreier, G; Schwarz, M; Modre‐Osprian, R; Kastner, P; Scherr, D; Fruhwald, F. Design and
evaluation of a multimodal mHealth based medication management system for patient self
administration.ConfProcIEEEEngMedBiolSoc.2013;2013:7270‐7273
Sommer, G; Schwarz, M; Kutschera, M; Kresnik, R; Regitnig, P; Schriefl, AJ; Wolinski, H;
Kohlwein, SD; Holzapfel, GA. Biomechanical Properties of the Human Ventricular Myocardium.
BiomedTech(Berl).2013
5.3ABSTRAKTS/ABSTRACTS
Pfeifer,J.DasakuteAbdomen.AbstraktbandNotfallkurs,Graz,25.02.‐01.03.2013
Pfeifer,J.Kolon‐undRektumkarzinom.HandoutOperationsschwesternkurs2012/13
Pfeifer, J. Diagnostik und Therapie in der Proktologie. Handout Operationsschwesternkurs
2012/13
44
- 44 -
Pfeifer,J.Stoma.HandoutOperationsschwesternkurs2012/13
Pfeifer,J.Peritonitis.HandoutOperationsschwesternkurs2012/13
Pfeifer,J.SeptischeChirurgie.HandoutOperationsschwesternkurs2012/13
Pfeifer,J.SeptischeWeichteilchirurgie.HandoutOperationsschwesternkurs2012/13
Pfeifer,J.Bauchchirurgie.HandoutSonderausbildungIntensivpflege2012/13
Pfeifer, J. Neurogene Darmstörungen – Pathophysiologie und Diagnostik. J Urol Urogynäkol
2013;20(Sonderheft6):9‐10(extendedAbstract)
5.4VORTRÄGE/LECTURES
Uranues, S. Acute cholecystitis and urgent cholecystectomy. 10th Congress of the European‐
AfricanHepatoPancreatoBiliaryAssociation.Belgrade,Serbia,May29‐31,2013
Uranues, S. Update of cholecystectomy performed though the laparoscopic, single‐incision,
NOTESorassistedbyrobotics.10thCongressoftheEuropean‐AfricanHepatoPancreatoBiliary
Association.Belgrade,Serbia,May29‐31,2013
Uranues,S.Laparoscopicdistalgastrectomy(Videopresentation).21stInternationalCongressof
theEuropeanAssociationforEndoscopicSurgery(EAES).Vienna,Austria,June19‐22,2013
Uranues, S. Left pancreatectomy with splenic preservation. 21st International Congress of the
EuropeanAssociationforEndoscopicSurgery(EAES).Vienna,Austria,June19‐22,2013
Uranues,S. Small bowel obstruction: laparoscopy when and how? IATSIC Main Session: What
every surgeon should know: acute care surgical techniques for abdominal emergencies. ‐
InternationalSurgicalWeek;Helsinki,Finland,Aug25‐29,2013
Uranues, S. Laparoscopy in abdominal trauma (Videopresentation). Proceedings of the ISW
2013.‐InternationalSurgicalWeek;Helsinki,Finland,Aug25‐29,2013
Uranues,S.Laparoscopicsurgeryinuppergastrointestinaltract.Progressinsurgicaltechniques
indigestivesystemneoplasms.‐GongJiSurgeryForum.Shanghai,China,Oct27,2013
Uranues, S. Left Pancreatectomy with preservation of splenic vessels. ARCE Congress;
Bucharest,Romania,Nov22,2013
Uranues,S.Eröffnungssitzung:Moderation.ARCECongress;Bucharest,Romania,Nov22,2013
Uranues,S.HPBSession(Moderation).ARCECongress;Bucharest,Romania,Nov22,2013
Pfeifer, J. Das Stoma. Fortbildungsveranstaltung Gynäkologische Klinik, Graz, Austria, Feb 26,
2013
- 45 -
45
Pfeifer,J.DasAkuteAbdomen.Notarzt‐Grundkursgem.§40ÄrzteG,Graz,Austria,Feb27,2013
Pfeifer, J. Workshop: Basisinformation zu neurogener Blasen‐ und Darmstörung. Patho‐
physiologie & Diagnostik beim Darm. 23. Jahrestagung der MKÖ Kontinenz dank
neuromuskulärerHarmonie;Linz,Austria,Oct18,2013(eingeladen)
Pfeifer, J. Morbus Crohn & Chirurgie – Was ist „State of the Art“? 7. Treffen Peripherie trifft
Klinik;Graz,Austria,Nov14,2013
Pfeifer, J. Auf welcher Grundlage behandeln wir Hämorrhoiden ‐ eine pathophysiologische
Betrachtung. Treffpunkt Venenerkrankungen; Bad St. Leonhard, Austria, Nov 22, 2013
(eingeladen)
Tomasch, G; Uranues, S. Laparoscopic approach for upside‐down stomach‐technical hints
(Videopresentation). 21st International Congress of the European Association for Endoscopic
Surgery(EAES).Vienna,Austria,June19‐22,2013
Ehrlich, G; Tomasch, G; Hebel, P; Pummer, K; Dalpiaz, O. Laser lithotripsy for ureteral and
kidneystoneswithcombinedrigidandflexibleureteroscopy.21stInternationalCongressofthe
EuropeanAssociationforEndoscopicSurgery(EAES).Vienna,Austria,June19‐22,2013
Mangge,H; Almer,G;Zelzer,S;Meinitzer,A;Reininghaus,E;Prassl,R;Weghuber,D; Fuchs,D.
Riskprofilesinobesejuvenilesversusadults‐theSTYJOBS/EDECTAcohort.Pteridines.2013;
24(2013;2):‐32ndInternationalWinter‐WorkshoponClinical,ChemicalandBiochemicalAspects
ofPteridines;St.Christoph/Arlberg,Austria,Feb‐March24‐3,2013
Reininghaus, EZ; Reininghaus, B; Bengesser, S; Lackner, N; Kattnig, F; Unterweger, R;
Kapfhammer, HP; McIntyre, RS; Zelzer, S; Fuchs, D; Mangge, H Increased IDO activity and
neopterinconcentrationsineuthymicoverweightbipolarpatientsPTERIDINES.2013;24:‐32nd
International Winter‐Workshop Clinical, Chemical and Biochemical Aspects of Pteridines;
St.Christoph/Arlberg,Austria,Feb‐March24‐3,2013
Schwarzl, M; Seiler, S; Alogna, A; Hamdani, N; Linke, W; Verderber, J; Steendijk, P; Pieske, B;
Post, H. Decreased left ventricular capacitance is associated with a titin isoform shift and
reducedtitinphosphorylationinaporcinemodelofearlyheartfailurewithpreservedejection
fraction.EuropeanJournalofHeartFailure2013;15(S1):14.ESCHeartFailureCongress;Lisbon,
Portugal,May25‐28,2013
Zirngast, B; Alogna, A; Schwarzl, M; Huber, S; Steendijk, P; Pieske, BM; Post, H; Mächler, H.
Mildhypothermiaimprovesmixedvenousoxygensaturationduringexperimentalreductionsof
cardiacpoweroutputinpigs.EuropeanSurgery,Supplement2/13.2013;45(2)‐54thAnnual
Meeting of the Austrian Society of Surgery. ‐ 54. Österreichischer Chirurgenkongress; Vienna,
Austria,May31‐June01,2013
Zirngast,B;Alogna,A;Schwarzl,M;Steendijk,P;Pieske,BM;Post,H;Mächler,H.Experimental
mild hypothermia potentiates pulmonary vasoconstriction during endotoxemia in pigs.
EuropeanSurgery,Supplement2/13.2013;45(2)‐54thAnnualMeetingoftheAustrianSociety
ofSurgery.‐54.ÖsterreichischerChirurgenkongress;Vienna,Austria,May31‐June01,2013
Zirngast, B; Schwarzl, M; Alogna, A; Steendijk, P; Pieske, BM; Post, H; Mächler, H. Limited
prediction of incomplete left ventricular relaxation from diastolic time intervals and the
isovolumic relaxation constant tau. European Surgery, Supplement 2/13. 2013; 45 (2) ‐ 54th
46
- 46 -
Annual Meeting of the Austrian Society of Surgery. ‐ 54. Österreichischer Chirurgenkongress;
Vienna,Austria,May31‐June01,2013
Zirngast,B;Schwarzl,M;Alogna,A;Steendijk,P;Pieske,BM;Post,H;Mächler,H.Effectsofthe
solubleguanylatecyclase(sGC)stimulatorBAY41‐8543onmyocardialfunctioninnormalpigs.
EuropeanSurgery,Supplement2/13.2013;45(2)‐54thAnnualMeetingoftheAustrianSociety
ofSurgery.‐54.ÖsterreichischerChirurgenkongress;Vienna,Austria,May31‐June01,2013
Alogna,A;Schwarzl,M;Huber,S;Mächler,H;Steendijk,P;Pieske,B;Post,H.Mildhypothermia
improves mixed venous oxygen saturation during experimental reductions of cardiac power
output in pigs. Clin Res Cardiol 102, Suppl 1, April 2013. ‐ 79. Jahrestagung der Deutschen
GesellschaftfürKardiologie;Mannheim,Germany,April03‐06,2013
Prassl, I. Good Clinical Practice und ethische Überlegungen. Fortbildungsveranstaltung der
Sektion für Chirurgische Forschung: Das Tierversuchsrechtsänderungsgesetz (TVRÄG) und
dessenImplikationenaufdietierexperimentelleForschung;Graz,Austria,March04,2013
Prassl, I. Steigerung der Lebens‐ und Arbeitsqualität. ‐ Betriebliche Gesundheitsförderung für
betreuende/pflegende Angehörige. "LebensWERTE Region", Gründer‐ & Servicezentrum
Fürstenfeld in Kooperation mit GKK Stmk., BVA und Styria Vitalis; Fürstenfeld, Austria,
Sep11,2013
Prassl,I.StrukturelleErfordernisseundRahmenbedingungenfürinÖsterreichtätigepflegende
Angehörige zur Prävention physischer, psychischer und sozioökonomischer Überforderung.
Themenkreis:Alter(n)‐Chance&Herausforderung‐Schnittstelle.‐8.Deutsch‐Österreichischer
Geriatriekongress;Vienna,Austria,March21‐23,2013
5.5POSTER/POSTERS
Alogna,A;Schwarzl,M;Huber,S;Mächler,H;Steendijk,P;Pieske,B;Post,H.Mildhypothermia
improves mixed venous oxygen saturation during experimental reductions of cardiac power
output in pigs. European Journal of Heart Failure 2013; 12(S1):36‐72. ESC Heart Failure
Congress;May25‐28,2013;Lisbon,Portugal
Schwarzl, M; Alogna, A; Zirngast, B; Mächler, H; Steendijk, P; Pieske, B; Post, H. Limited
prediction of incomplete left ventricular relaxation from diastolic time intervals and the
isovolumic relaxation constant tau. European Journal of Heart Failure 2013; 15(S1):57. ESC
HeartFailureCongress;May25‐28,2013;Lisbon,Portugal
Schwarzl,M;Alogna,A; Zirngast,B;Steendijk,P; Maechler,H;Pieske,B;Post,H. Effectsofthe
solubleguanylatecyclase(sGC)stimulatorBAY41‐8543onmyocardialfunctioninhealthypigs.
European Journal of Heart Failure 2013; 15(S1):48. ESC Heart Failure Congress; May 25‐28,
2013;Lisbon,Portugal
Schwarzl, M; Alogna, A; Zweiker, D; Huber, S; Verderber, J; Antoons, G; Pieske, B; Lueger, A;
Post,H.Arterialhypertensionacceleratesrhythminstabilityandatrialremodelinginaporcine
modelofatrialfibrillation.EuropeanJournalofHeartFailure2013;15(S1):39.ESCHeartFailure
Congress;May25‐28,2013;Lisbon,Portugal
Schwarzl, M; Seiler, S; Alogna, A; Zirngast, B; Huber, S; Mächler, H; Steendijk, P; Pieske, B;
Post, H. Experimental mild hypothermia potentiates pulmonary vasoconstriction during
- 47 -
47
endotoxemia in pigs. European Journal of Heart Failure 2013; 15(S1):26. ESC Heart Failure
Congress;May25‐28,2013;Lisbon,Portugal
Alogna, A; Schwarzl, M; Zirngast, B; Huber, S; Mächler, H; Steendijk, P; Pieske, B; Post,H. Mild
hypothermia improves mixed venous oxygen saturation during experimental reductions of
cardiac power output in pigs. Wiener Klinische Wochenschrift 2013; 125(S1):68. ÖKG
Jahrestagung2013;June05‐08,2013;Salzburg,Austria
Alogna,A;Schwarzl,M;Zirngast,B;Seiler,S;Huber,S;Mächler,H;Steendijk,P;Pieske,B;Post,
H.Experimentalmildhypothermiapotentiatespulmonaryvasoconstrictionduringendotoxemia
inpigs.WienerKlinischeWochenschrift2013;125(S1):39.ÖKGJahrestagung2013;June05‐08,
2013;Salzburg,Austria
Verderber, V; Schwarzl, M; Alogna, A; Zirngast B; Steendijk P; Pieske, B; Mächler, H; Post, H.
Apelin‐13hasnoeffectonleft ventricularcontractilityandcomplianceinhealthyclosed‐chest
pigs.WienerKlinischeWochenschrift2013;125(S1):17‐18.ÖKGJahrestagung2013;June05‐08,
2013;Salzburg,Austria
Zweiker,D;Schwarzl,M;Alogna,A;Huber,S;Verderber,J;Antoons,G;Pieske,B;Lueger,A;Post,
H.Arterial hypertension acceleratesrhythminstabilityandatrialremodelingin anewporcine
model of atrial fibrillation. Wiener Klinische Wochenschrift 2013; 125(S1):83‐84. ÖKG
Jahrestagung2013;June05‐08,2013;Salzburg,Austria
Alogna,A;Schwarzl,M;Zirngast,B;Zweiker,D;Verderber,J;Steendijk,P;Mächler,H;Pieske,B;
Post,H.Limitedpredictionofincompleteleftventricularrelaxationfromdiastolictimeintervals
andtheisovolumicrelaxationconstanttau.WienerKlinische Wochenschrift2013;125(S1):56.
ÖKGJahrestagung2013;June05‐08,2013;Salzburg,Austria
Schwarzl, M; Alogna, A; Zirngast, B; Steendijk, P; Mächler, H; Pieske, B; Post, H. Effects of the
solubleguanylatecyclase(sGC)stimulatorBAY41‐8543onmyocardialfunctioninnormalpigs.
Clin Res Cardiol 2013; 102(Suppl 1):1645. 79. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für
Kardiologie;April03‐06,2013;Mannheim,Germany
Schwarzl, M; Alogna, A; Zirngast, B; Steendijk, P; Mächler, H; Pieske, B; Post, H. Limited
prediction of incomplete left ventricular relaxation from diastolic time intervals and the
isovolumicrelaxationconstanttau.ClinResCardiol2013;102(Suppl1):1042.79.Jahrestagung
derDeutschenGesellschaftfürKardiologie;April03‐06,2013;Mannheim,Germany
Schwarzl,M;Alogna,A;Zweiker,D;Huber,S;Verderber,J;Antoons,G;Pieske,B;Lueger,A;Post,
H.Arterial hypertension acceleratesrhythminstabilityandatrialremodelingin anewporcine
model of atrial fibrillation. Clin Res Cardiol 2013; 102(Suppl 1):1024. 79. Jahrestagung der
DeutschenGesellschaftfürKardiologie;April03‐06,2013;Mannheim,Germany
Schwarzl, M; Seiler, S; Alogna, A; Zirngast, B; Huber, S; Mächler, H; Steendijk, P; Pieske, B;
Post, H. Experimental mild hypothermia potentiates pulmonary vasoconstriction during
endotoxemiainpigs.ClinResCardiol2013;102(Suppl1):1817.79.JahrestagungderDeutschen
GesellschaftfürKardiologie;April03‐06,2013;Mannheim,Germany
Schwarzl, M; Seiler, S; Hamdani, N; Linke, W; Steendijk, P; Pieske, B; Post, H. Decreased left
ventricularcapacitanceisassociatedwithatitinisoformshiftandreducedtitinphosphorylation
in a porcine model of early heart failure with preserved ejection fraction.
48
- 48 -
Clin Res Cardiol 2013; 102(Suppl 1):1041. 79. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für
Kardiologie;April03‐06,2013;Mannheim,Germany
Colon,D;Sommer,G;Schwarz,M;Holzapfel,G.MechanicalPropertiesoftheMyocardiuminthe
IschemicHeart;August06,2013;Graz,Austria
Malliga, DE; Zirngast, B; Cohnert, T; Schwarz, M; Tsybrovskyy, O; Fahrleitner‐Pammer, A;
Amrein, K. Osteoprotegerin is higher in more advanced peripheral arterial disease. Osteologie
2013;22(Suppl1):S1‐S57.‐Osteologie2013;March06‐09,2013;Weimar,Germany
Pfeiffer, D; Stefanitsch, C; Wankhammer, K; Müller, M; Krolitzki, B; Glasmacher, B; Lindner, C;
Lass, A; Schwarz, M; Muckenauer, W; Lang, I. Endothelialization of modified polycaprolacton
(PCL) small‐caliber vascular grafts. First International Symposium on Vascular Tissue
Engineering;May28‐29,2013;Leiden,Netherlands
Zdunek, S; Salehpour, M; Bernard, S; Alkass, K; Druid, H; Schwarz, M; Jashari, R; Possnert, G;
Bergmann,O;Frisen,J.AnalysisofTurnoverinHumanHeartPathologies.AbstractsoftheEMBO
EMBLSymposia2013.‐EMBO/EMBLMeeting;Oct14‐16,2013;Heidelberg,Germany
Sommer, G; Schwarz, M; Holzapfel, G. Biomechanical Properties and Constitutive Modeling of
Human Ventricular Myocardium. Abstract Nr: 720 Biomechanical Properties and Constitutive
Modeling of Human Ventricular Myocardium. ‐15th International Conference on Biomedical
Engineering(ICBME2013);DEC04‐07,2013;Singapour
Waha,JE;Goswami,N;Cvirn,G;Wolf,S;Celebi,N;Hinghofer‐Szalkay,H;Uranues,S.Effectsof
Long Term Bedrest on the Coagulation System as a Model for Post‐Surgical Immobilization
Proceedingsofthe21stoftheInternationalCongressoftheEuropeanAssociationforEndoscopic
Surgery;June19‐22,2013;Vienna,Austria
Prassl, I; Schippinger, W; Hartinger, G. Quantifizierung des subjektiven Belastungsempfindens
vonpflegendenAngehörigentrotzInanspruchnahmevonHilfeleistungenanderAkutgeriatrie/
Remobilisation, Albert Schweitzer Klinik I ‐ Graz, im Zeitraum von September 2011 bis Ende
März 2012. Themenkreis: Altern(n) ‐ Chance und Herausforderung. ‐ Schnittstelle.
8. gemeinsamer Deutsch‐Österreichischer Geriatriekongress; March 21‐23, 2013; Vienna,
Austria
VI.LEHRE/TEACHING
Univ.Prof.Dr.S.Uranüs:
0000.171
Viszerale Struktur und Intervention, VO / Visceral structure and intervention,
lecture
0000.172
ViszeraleStrukturundIntervention,UE/Visceralstructureandintervention,lab
0000.173
Viszerale Struktur und Intervention, SE / Visceral structure and intervention,
seminar
- 49 -
49
0092.002
0092.004
0092.026
0092.064
0092.072
0092.106
0092.108
0092.500
ÜbungenausChirurgie,UE/Surgicalexercises,lab
ChirurgischeOperationslehre,VU/Surgicaltechniquewithlab
DieMilzundihreChirurgie,VO/Spleensurgery
Allgemeinchirurgie,SE/Generalsurgery,seminar
ChirurgischeForschung,PV/Surgicalresearch,exclusivetutorial
Chirurgie der viszeralen Organverletzungen, VO / Surgery of visceral organ
injuries,lecture
MinimalinvasiveChirurgie,VO/Minimallyinvasivesurgery,lecture
Pflichtfamulatur–Chirurgie,PR/Mandatoryrotationinsurgery
Univ.Prof.Dr.J.Pfeifer:
0000.171
ViszeraleStrukturundIntervention,UE/Visceralstructureandintervention,lab
0000.172
Viszerale Struktur und Intervention, SE / Visceral structure and intervention,
seminar
0000.173
Viszerale Struktur und Intervention, SE / Visceral structure and intervention,
seminar
0000.863
0092.004
0000.933
0000.936
0092.087
50
Notfallmedizin/Emergencymedicine
ChirurgischeOperationslehre,VU/Surgicaltechniquewithlab
MUGInternational‐MedizinischeGrundlagenfürEntwicklungsarbeit(EZA)I–
FreiesWahlfach/
MUG International ‐ Medizinische Grundlagen für Entwicklungsarbeit (EZA) II –
FreiesWahlfach/
Funktionelle Darmerkrankungen (Proktologie) / Functional intestinal disorders
(proctology)
2012/2013 Operationsschwesternkurs, Allgemeine Operationslehre (15.4. –
Chirurgie Dünn‐ und Dickdarm, 16.4. Proktologie, 17.5. Septische Chirurgie) /
Generalsurgeryforsurgicalnurses
Chirurgische Eingriffe im Gastrointestinaltrakt. FH Joanneum, Lehrgang
Diätologie / Surgical GI procedures, FH Joanneum, Diatology course. Bad
Gleichenberg,28.02.2013
ChirurgischeHauptvorlesungProktologie27.2.,4.6.2013
- 50 -
Magenkarzinom. Weiterbildung für Onkologie / Gastric carcinoma, advanced
traininginoncology.AkademiefürGesundheitsberufe,Graz,14.03.2013
Rektumkarzinom. Weiterbildung für Onkologie / Rectum carcinoma, advanced
traininginoncology.AkademiefürGesundheitsberufe,Graz,14.03.2013
DasakuteAbdomen/Theacuteabdomen.SSM32,9.1.2013
NahtübungenModul17/Surgicalsuturetechniques,Module17
Proktologie / Proctology. FH Joanneum, Lehrgang Physiotherapie, Graz,
19.11.2013
Bauchchirurgie.SABIntensivpflege2.12.2013
Mag.aDr.inG.Tomasch:
0092.004
ChirurgischeOperationslehre,VU/Surgicaltechniquewithlab
Dr.inD.Nagele‐Moser:
0000.172
ViszeraleStrukturundIntervention/Visceralstructureandintervention
0092.004
ChirurgischeOperationslehre,VU/Surgicaltechniquewithlab
- 51 -
51
S.Uranüs
J.Pfeifer
A.Fingerhut
D.Nagele‐Moser
I.Wiederstein‐Grasser
L.Kronberger
E.Lamont
G.Tomasch
R.Rodler
M.Schwarz
R.Suppan
M.Knaus
I.Praßl
www.chirurgischeforschung.at
www.surgicalresearch.at
52
- 52 -
Alle Beiträge wurden originalgetreu übernommen, die Entscheidung zum Verzicht auf die Verwendung
geschlechterspezifischerDifferenzierungliegtbeimAutor/beiderAutorindesjeweiligenQuelltextes./ All
textsweretakenaswritten;theauthors‘decisionstouseornotuseinclusivelanguagewererespected.
Redaktionsteam/EditorialTeam:E.Lamont,R.Suppan,I.Praßl
- 53 -
53
54
Universitätsklinik für Chirurgie, Graz
Sektion für Chirurgische Forschung
Auenbruggerplatz 29, 8036 Graz
Tel.: +43/316/385-83232
Fax.: +43/316/385-16845
www.chirurgischeforschung.at
www.surgicalresearch.at