Lataa tästä selkokielinen Työelämäopas - Monika
Transcription
Lataa tästä selkokielinen Työelämäopas - Monika
TYÖELÄMÄOPAS www.monikanaiset.fi Ota yhteyttä! Erika Vassiljeva, työvoimaohjaaja puhelin 045 656 9955 [email protected] Heidi Hirvonen, projektivastaava puhelin 045 237 5014 [email protected] Monika-Naiset liitto ry Hermannin Rantatie 12 A, 4. krs 00580 Helsinki puhelin 09 7279 9999 OSAAVAT NAISET-PROJEKTI TYÖHAASTATTELU: Mitä kerron itsestäni? ADJEKTIIVEJA: AHKERA haluaa tehdä paljon työtä. ENNAKKOLUULOTON ei pelkää uusia asioita, ihmisiä tai tehtäviä. ITSENÄINEN osaa tehdä asiat itse. Ei tarvitse koko ajan neuvoja ja apua muilta. JOUSTAVA kuuntelee muita ja voi muuttaa suunnitelmiaan, jos se on tarpeen. Esimerkiksi tulee töihin eri aikaan kuin tavallisesti, jos työnantaja tarvitsee sitä. JÄRJESTELMÄLLINEN osaa suunnitella työtään. Hän tekee loogisessa järjestyksessä sen mitä on suunnitellut. LUOTETTAVA tekee sen mitä lupaa ja puhuu aina totta. LUOVA Luovalla ihmisellä on paljon omia ideoita. Esimerkiksi taiteilija on luova. NOKKELA on älykäs. Ymmärtää asiat nopeasti. OMA-ALOITTEINEN osaa aloittaa työn itse, ilman että joku käskee. Osaa ehdottaa itse tehtäviä, jotka voisi tehdä. OPPIMISHALUINEN haluaa oppia uusia asioita. PALVELUHENKINEN on ystävällinen ja palvelee ja auttaa toisia mielellään. PÄÄTTÄVÄINEN tietää, mitä hän tahtoo ja on valmis tekemään työtä kunnes saa sen mitä tahtoo. REHELLINEN ei valehtele eikä varasta. REIPAS tekee työtä ahkerasti, iloisesti ja nopeasti. SOSIAALINEN pitää muista ihmisistä. Haluaa jutella ja olla muiden kanssa. STRESSINSIETOKYKYINEN ei hermostu vaikka työssä on kiire tai vaikeita tehtäviä. TARKKA ei tee virheitä. Keskittyy työhönsä ja tarkistaa huolellisesti että tekee sen oikein. TUNNOLLINEN haluaa tehdä hyvää työtä. Tekee työtä huolellisesti. Ei jätä töitä tekemättä, vaan tekee kaikki tehtävänsä loppuun asti. HALUATKO TIETÄÄ LISÄÄ? Työterveyslaitos: Töissä Suomessa http://www.ttl.fi/fi/muuttuva_tyoelama/toissa_suomessa/sivut/ default.aspx Työnhakuopas maahanmuuttajille http://www.hyria.fi/files/4524/MaMu_tyonhakuopas_101210.pdf Työhön! http://www.mastohjaus.fi/pdf/Tyohon_selkomateriaali.pdf STTK: Työelämän ABC http://www.sttk.fi/wp-content/uploads/2014/01/ STTK_TYO_ABC_OPAS.pdf Sinulla on hyvä olla suosittelija, kun haet työtä. Suosittelija on ihminen, joka tietää miten teet työtä, ja voi kertoa työn-antajalle että olet hyvä työntekijä. Suosittelija voi olla esimerkiksi opettajasi, harrastuksen ohjaaja tai entinen pomo. Kirjoita suosittelijan nimi ja puhelinnumero ANSIOLUETTELOON. SUOSITTELIJA Työntekijöiden etsiminen työpaikkaan. REKRYTOINTI Työpaikka, jota ei ole ilmoitettu missään ja joka sinun täytyy itse löytää. Voit esimerkiksi soittaa eri yrityksiin tai kysyä ystäviltäsi ja heidän ystäviltään, tietävätkö he avoimia työpaikkoja. PIILOTYÖPAIKKA Kun olet töissä palkkatuella, saat työstäsi täyden palkan. Työnantaja kuitenkin maksaa palkasta vain osan, ja saat loput rahat TEtoimiston kautta. Kysy TE-toimistostasi, voitko saada palkkatukea. PALKKATUKI Työsopimukseen kirjoitetaan päivämäärä, milloin työ alkaa ja päättyy. MÄÄRÄAIKAINEN TYÖ Jos asut Suomessa pysyvästi, Kela maksaa osan sairaudenhoidostasi. Joudut maksamaan vain vähän kun käyt lääkärillä tai ostat lääkkeitä. Tarvitset tähän Kela-kortin. Kela-kortti pitää näyttää esimerkiksi apteekissa, että saat lääkkeet pienemmällä hinnalla. Lisää tietoa: www.kela.fi KELA–KORTTI Työttömällä on velvollisuus hakea aktiivisesti työtä. Pitää esimerkiksi osallistua TE-toimiston tarjoamaan koulutukseen. Pitää myös ottaa vastaan työ, joka tarjotaan. Jos työtön ei hoida velvollissuuttaan, hän voi joutua karenssiin. Silloin ei saa TYÖTTÖMYYSETUUTTA eli TE-toimiston kautta tulevaa rahaa. Karenssiin ei joudu, jos työstä tai koulutuksesta kieltäytymiseen on pätevä syy. Karenssi kestää tavallisesti 2-3 kuukautta. Lisää tietoa: www.mol.fi KARENSSI Työntekijän ja työnantajan välinen sopimus työstä, esimerkiksi työajasta ja palkasta. Pyydä sopimus kirjallisena. Työsopimuksen on oltava TYÖEHTOSOPIMUKSEN mukainen. TYÖSOPIMUS Ilmoitus, jonka työnantaja laittaa esimerkiksi lehteen tai internetiin, kun hän hakee uutta työntekijää. TYÖPAIKKAILMOITUS Raha, jota saat TE-toimiston kautta (TYÖTTÖMYYSETUUS). Työmarkkinatukea voit saada, vaikka et ole ollut töissä aikaisemmin tai pitkään aikaan. TYÖMARKKINATUKI Työkokeilussa teet työtä oikealla työpaikalla. Et kuitenkaan saa palkkaa, vaan TYÖTTÖMYYSETUUTTA. Työkokeilu on hyvä tapa aloittaa työnteko. Jos käy hyvin, työkokeilu johtaa työllistymiseen. Työkokeilu kestää 1-6 kuukautta. TYÖKOKEILU Työhakemus on kirje, jossa vastaat työpaikkailmoitukseen. Siinä kerrot yhdellä sivulla miksi haluat työn ja miksi olet hyvä työntekijä. Avoin työhakemus on kirje, jonka lähetät työnantajalle kun et tiedä, tarvitseeko hän työntekijää. TYÖHAKEMUS JA AVOIN TYÖHAKEMUS Jos työnantaja kiinnostuu hakemuksestasi, hän voi kutsua sinut työhaastatteluun. Haastattelussa hän kysyy erilaisia kysymyksiä ja selvittää, oletko sopiva työhön, jota haet. TYÖHAASTATTELU Yleinen sopimus työehdoista, esimerkiksi palkasta, työajoista ja lomista. Eri aloilla on eri työehtosopimukset. Esimerkiksi lääkärillä on eri palkka kuin kokilla. TYÖSOPIMUS, jonka teet työnantajan kanssa, ei saa rikkoa työehtosopimusta. Työnantaja ei esimerkiksi saa maksaa sinulle vähemmän palkkaa, kuin työehtosopimus määrää. Hän saa kuitenkin tarjota sinulle parempaa palkkaa. TYÖEHTOSOPIMUS (TES) Jos olet suorittanut tutkinnon ulkomailla, voit hakea Opetushallitukselta tutkinnon rinnastamista. Opetushallitus päättää, mitä suomalaista tutkintoa ulkomaalainen tutkintosi vastaa. Kun olet saanut päätöksen voit hakea suomalaiseen kouluun tai työhön, jossa vaaditaan tätä suomalaista tutkintoa. YKI-testi mittaa suomen kielen taitoa. Testissä on eri tasoja. Sinun pitää läpäistä testi tarpeeksi vaikealla tasolla jos haluat Suomen kansalaisuuden. Myös joihinkin kouluihin tai töihin voi päästä vain jos läpäisee testin. YKI-TESTI > YLEINEN KIELITUTKINTOTESTI Yhteishaussa voit hakea moneen eri kouluun yhdellä hakemuksella. Tavallisesti hakemus tehdään internetissä. Yhteishaku järjestetään keväällä ja syksyllä. Yhteishaussa voi hakea ammattikouluun, lukioon tai korkeakouluun. Lisää tietoa: www.opintopolku.fi YHTEISHAKU Vuokratyössä olet työsuhteessa vuokratyöfirmaan. Teet työsopimuksen vuokratyöfirman kanssa, ja vuokratyöfirma maksaa palkkasi. Vuokratyöfirmalla on asiakkaina toisia yrityksiä, joille se vuokraa työntekijöitään. Kun asiakasyritys tarvitsee työntekijää, vuokratyöfirma tarjoaa työtä sinulle. Teet työtä asiakasyrityksessä. VUOKRATYÖ Paperi jossa lukee, paljonko sinun pitää maksaa veroa. Anna verokortti työnantajalle kun aloitat työn. Saat verokortin VEROTOIMISTOSTA. VEROKORTTI Työstä saadusta palkasta maksetaan aina veroja. Niillä maksetaan esimerkiksi julkiset palvelut kuten koulut ja sairaalat. Verotoimisto hoitaa veroihin liittyvät asiat. Lisää tietoa: www.vero.fi VEROTOIMISTO Voit saada pankistasi omat numerotunnukset, joita kutsutaan verkkopankkitunnuksiksi. Voit kirjautua niillä omalle pankkitilillesi internetissä, ja esimerkiksi maksaa laskuja. Voit kirjautua niillä myös moniin muihin palveluihin, kuten esimerkiksi Kelan asiakaspalveluun internetissä. VERKKOPANKKITUNNUKSET Raha, jota maksetaan työttömälle työnhakijalle. Sinun pitää ilmoittautua TE-toimistoon että voit saada työttömyysetuutta. Työttömyysetuuksia on erilaisia, esimerkiksi TYÖMARKKINATUKI. TYÖTTÖMYYSETUUS TUTKINNON RINNASTAMINEN Paperi, jonka tarvitset kun haet työtä. Paperissa lukee nimesi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, kielitaito, kurssit, koulutus, työkokemus, harrastukset, muu osaaminen, suosittelijat. ANSIOLUETTELO (CV, Curriculum Vitae) Pyydä työtodistus kun lähdet työpaikasta. Tarvitset sitä, kun haet seuraavaa työpaikkaa. Uusi työnantaja näkee työtodistuksesta, että sinulla on työkokemusta. Työtodistuksessa on työn kesto ja työtehtävät. Voit pyytää esimiestä myös kirjoittamaan syyn, miksi työ päättyi ja kertomaan minkälainen työntekijä olet. TYÖTODISTUS Kun sinulla ei ole työtä mutta haluat saada työn, sinun pitää ilmoittautua TE-toimistoon. Sen jälkeen voit saada TYÖTTÖMYYSETUUTTA. TE-toimisto järjestää myös palveluja ja kursseja, jotka auttavat sinua saamaan työtä. Lisää tietoa: www.mol.fi TE-TOIMISTO (TYÖ- JA ELINKEINOTOIMISTO) Ammattiliitto on järjestö, joka puolustaa työntekijää. Se neuvottelee TYÖEHTOSOPIMUKSET työnantajien kanssa. Ammattiliiton jäseneksi kannattaa liittyä. Saat ammattiliitosta apua jos sinulla on ongelmia työpaikalla tai jos joudut työttömäksi. AMMATTILIITTO TYÖELÄMÄSANASTO